4076
Sök

BMW 328Ci problem med elhissar

5 Inlägg
31 juli 2010
Trådstartare
Hejsan Garaget smile

Första posten här ifrån mig så hoppas ni kan hjälpa mig med mitt lilla problem. Har sökt en del och inte lyckats hitta hjälp på nätet till mitt problem heller. Så här ligger det till. Jag har nyligen köpt en 1999 BMW 328Ci. Och för några dagar sedan så märkte jag att den har problem med elhissarna. Problemet är inte att de inte fungerar med knapparna för det gör det alltid.

Eftersom jag har coupé versionen så ska ju rutan hissas ner lite när dörren öppnas och sedan åka upp igen när den stängs för att täta. Ibland så fungerar detta utmärkt och ibland så fungerar det inte alls och man får "hjälpa" den med knapparna inne i bilen. Detta är ganska irriterande och jag har kollat runt lite och försökt undersöka vad felet kan vara utan att förstå hur det uppkommer eller varför. Eftersom det fungerar ibland så är det ju troligen inte något fel på själva motorn eller den mekaniken utan jag tror att felet ligger någonstans i en sensor som ska känna av om dörren är öppen eller stängd. Men jag har kollat runt en del utan att förstå hur denna mekanik fungerar och detta måste finnas inne i dörren då jag inte ser något utanpå som ser ut att ha med detta att göra.

Problemet uppkommer i olika fasar också, ibland hissas rutan inte ner alls när dörren öppnas. Ibland hissas den ner men inte tillräckligt. Ibland hissas rutan inte upp helt när dörren stängs. Notera att felet uppkommer på båda sidor, alltså både förar och passagerar dörrarna.

Någon som har erfarenheter eller förslag på hur man lättast löser detta? Jag är tacksam för alla svar och förslag.

mvh

//AquaRelliux

5 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Ingen som har någon anning alls?

Sök