2838
Sök

Torka bilen HELT torr eftertvätt?

Supraman
2 300 Inlägg
1 augusti 2010
För att få den helt torr är de skinn/microfiber som funkar och tryckluft och tålamod.
Har  en sväng så kommer vattnet fram.man inte luft så e de bara att åka

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

876 Inlägg
1 augusti 2010
Remiss skrev:
linuslinje skrev:
Remiss skrev:
Har tröttnat på att få 100 000 000 tvättrepor efter varje tvätt så numera så tvättar jag och sen kör jag ut på motorvägen en liten bit så att ganska mycket går bort och sen resten tar jag med tryckluft tar cirka 20 min att få bort det mesta men då är det givetvis en del kvar det är mycket svårt att få bort det till 100% men gör man som mig och tvättar på sånna "gör det själv" där man står ute så är där torkmedel i det sista valet och det gör att det blir minimalt med fläckar, inget man ser om man inte tittar mycket noga men det tycker jag det är värt med tanke på att man inte sliter på lacken.

Kostar för övrigt 20 kr för en polett på dom ställena jag tvättar på och det räcker med en polett om man skyndar sig som fan tongue

Om man tvättar bilen för 20 kr och springer runt som en galning med en borste som vissa tvättar golvet och är full av damm och grus som repar lacken så kanske man inte ska ge några tips här.....?

Det den ena tycker är rent tycker inte den andra.

Vem har sagt att man ska använda borsten tror du jag e dum i huvudet elr som skriver att jag vill slippa tvättrepor och sen springer omkring med borsten? Finns ingen anledning att använda borsten speciellt inte på sommaren, första delen är ju att man sprutar på rengöringsmedel med tryck då får jag alltid utan problem bort skiten, sen sköljer man, sen sprutar man vax och sen sprutar man torkmedel blandat med vatten.

Du får knappast bilen ren när du inte svampar den med schampoo. Trots att min bil är jäkligt välpolerad så blir den ändå inte helt ren genom att bara lägga på HD-grön och sen blåsa av med högtryck. Detta första steg är för att få bort skit som sitter på bilen, som grus, lera, tjära och annat. Sen svampar man bort den sista trafikfilmen med en microfiberhandske och ett bra schampoo. Sen brukar jag ta en vattenslang utan något munstycke eller gardenakoppling i änden och skölja av bilen under ganska lågt tryck så blir det minimalt kvar att torka men detta funkar bara om du har bra avrinning på bilen.

270 Inlägg
1 augusti 2010
Har man väldigt kalk eller järnrikt vatten så synd ju det mycket mer när det torkat.
Mina vita bilar blir gula efter några tvättar pga järnhalten i vattnet.

1 339 Inlägg
1 augusti 2010
lindell90 skrev:
Remiss skrev:
linuslinje skrev:

Om man tvättar bilen för 20 kr och springer runt som en galning med en borste som vissa tvättar golvet och är full av damm och grus som repar lacken så kanske man inte ska ge några tips här.....?

Det den ena tycker är rent tycker inte den andra.

Vem har sagt att man ska använda borsten tror du jag e dum i huvudet elr som skriver att jag vill slippa tvättrepor och sen springer omkring med borsten? Finns ingen anledning att använda borsten speciellt inte på sommaren, första delen är ju att man sprutar på rengöringsmedel med tryck då får jag alltid utan problem bort skiten, sen sköljer man, sen sprutar man vax och sen sprutar man torkmedel blandat med vatten.

Du får knappast bilen ren när du inte svampar den med schampoo. Trots att min bil är jäkligt välpolerad så blir den ändå inte helt ren genom att bara lägga på HD-grön och sen blåsa av med högtryck. Detta första steg är för att få bort skit som sitter på bilen, som grus, lera, tjära och annat. Sen svampar man bort den sista trafikfilmen med en microfiberhandske och ett bra schampoo. Sen brukar jag ta en vattenslang utan något munstycke eller gardenakoppling i änden och skölja av bilen under ganska lågt tryck så blir det minimalt kvar att torka men detta funkar bara om du har bra avrinning på bilen.

Jag vet inte vad det är för medel som används men det tar bort bromsdammet från fälgarna iallafall, men varför jag gör på det här sättet är för att

-Inga tvättrepor vilket gör att jag kanske tvättar bilen oftare och då blir bilen i snitt renare eftersom jag inte väntar lika länge med att tvätta den (det här kan man göra efter jobbet, inte så många som orkar ställa sig i kanske 2 timmar och tvätta bilen när man har jobbat hela dagen?)
-Går snabbt som sagt

Har du provat att tvätta på ett sånt ställe föressten?

Detta är egentligen OT, ville bara tipsa om ett sätt att minska antalet tvättrepor och få en som jag upplever det en ren bil även om jag vet att den inte blir 100 % ren, man behöver ju inte göra såhär hela tiden

Meldem
4 137 Inlägg
2 augusti 2010
Sämsskinn, sen vaxa bort resten? smile eller rubbing

Low is a Lifestyle
89 Inlägg
5 augusti 2010
Jag har inga som helst problem med vattenränder när jag torkar av mina bilar! Först tvättar jag väldigt noga sen så tar jag en silicone skrapa och tar bort det värsta och sen går jag på med en microfiberduk, drar man den för fort så får man vattenränder men inte om man tar det piano.
Har en annan duk till rutorna och där gäller samma sak även på fälgarna där jag har en speciell duk också.

Om du kramar ur duken riktigt bra och sen viker den dubbelt så kan du testa dra den SAKTA över listerna med lite lite lite tryck. Anledningen till att du ska dra sakta är att duken hinner inte suga åt sig vattnet om det går för fort!

// Jakob

Low is a Lifestyle

188 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Ang silicon skrapa, är det en myt att det kan bli krångel om man behöver lacka om? Och borde inte skrapan kunna repa lika mkt som en svamp?

3 Inlägg
5 augusti 2010
Undrar om någon använder sig av MF Waffle duken från Sonus och hur Ni upplever denna med tanke på trådskaparens frågeställning - efterlämnar Sonusduken små vatten ränder efter man dragit ett svep?

Finns där andra MF dukar som Ni upplever bättre än Sonus - vilka i såfall?

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-38019199676181_2114_12190318

Living the good Life!
585 Inlägg
5 augusti 2010
Andre-G skrev:
Lahega skrev:
jag blåser ALLTID av vattnet på bilen med tryckluft för att slippa alla kalkfläckar samt vattenränder som det oftast blir

Där kom det!

Tryckluften är din vän! smile

Ville säga detsamma, använd tryckluft så kommer ni att få se att ni inte kommer få 1 ända rand ifall ni börjar på rätt sätt och är snabba över bilen lack wink

When the flag drops, the Bullshit stops.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 augusti 2010
Jag kör sonax silocons skrapa fpörst å sen så har jag ett bra skinn som jag mellan torkningarna vrider ur i en spann med hett vatten.

Altså först skrapan sän lägger jag skinnet i en spann med HETT vatten kramar ur skinnet torkar bilen ner med skinnet i det heta vattnet igen kram ur torka osv osv.

Å det funkar för mig vistt e det lite tvättrepor i bilen men jag tvättar sjukt ofta med ca 2 ggr i veckan.... Nästa bil ska INTE va svart

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

when ever - were ever
513 Inlägg
6 augusti 2010
Hmm...har nog haft samma sämskskinn de senaste 4 åren till caben. Bilen poleras o vaxas med Sonax latmansprylar o sprejas med Turtels snabbvax innan jag torkar med sämskskinn. Inga problem alls. Ibland eftertorkar jag rutorna med microfiberduk. Silver e dessutom en väldigt tacksam färg smile

Däremot måste skinnen tvättas ur med lite ljummet vatten o diskmedel , det suger liksom till sig snabbvaxet o blir sen helt värdelöst!

131 Inlägg
8 augusti 2010
ett tipps är köp gummi skapa från meconomen. skrapa av bilen, sen kör du med trycklufft i alla skarver mm, sen torkar du med vanlig trasa, brukar bli bra,
Senast redigerat av z0uL- (8 augusti 2010)

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!

47 Inlägg
14 augusti 2010
Låter som lacken behöver sig en riktig
Genomkörare,dvs lackrengöring,
Lite polervätska och högglansskydd på det..
Finns 3M produkter att köpa många bolvårdsfirmor andvänder det,men krävs polermaskin om resultatet ska bli bra,
Sen kan du prova skinna,borde inte bli ränder etc sen!!

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
14 augusti 2010
Jag handtvättar alltid bilen först, sen dra jag bort till mekonomen biltvätt här i stan och spolar av den emd nån efterbehandling dom har.. bilen blir jätte blöt, men torkar sjsukt snabbt och UTAN fläckar. Man ser till och med när dropparna blir som små kulor som rular av bilen när man kör.. ser riktigt coolt ut... men det bästa är att det inte blir några vattenfläckar alls. Står att efterbehandligen innehåller rent vatten.

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
14 augusti 2010
z0uL- skrev:
ett tipps är köp gummi skapa från meconomen. skrapa av bilen, sen kör du med trycklufft i alla skarver mm, sen torkar du med vanlig trasa, brukar bli bra,

INTE gummiskrapa är mitt största tips!
Drar man med ett finger mot lacken, så blir det rätt schysta repor. Tänk då var en gummiskrapa kan göra för fördärv mot lacken!

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
14 augusti 2010
Skåne_Jonta skrev:
Undrar om någon använder sig av MF Waffle duken från Sonus och hur Ni upplever denna med tanke på trådskaparens frågeställning - efterlämnar Sonusduken små vatten ränder efter man dragit ett svep?

Finns där andra MF dukar som Ni upplever bättre än Sonus - vilka i såfall?

http://ep.yimg.com/ca/I/yhst-3801919967 … 4_12190318

Vill först poängtera en sak tydligt, innan jag skriver vidare här.
Våran webshop vi har, lever vi inte på och som ett komplement till bilvården. Därför kan vi välja att endast sälja det vi kommit fram till bland det bästa på marknaden.

Så ingen får för sig att vi bara är ute efter att sälja. Utan frågar någon efter bra produkter så vill jag självklart ge dom ett bra tips. Likaväl som någon annan skulle rekomendera oss.
Så, som svar på din fråga. Vi har testat en ny torkduk i mikrofiber, ihop med en mindre torkduk. Bilen blir snustorr direkt efter avotrkning som tar ca 10-15min över hela bilen.
Kommer läggas upp i våran webshop senare idag ihop med den lilla blåa torkduken.

Sämsskinn är inget bra jämförelse med mikrofibertorkduk. dels för att den inte lämnar lacken helt torr direkt efteråt. Och dels för man måste vrida ur den på tok för ofta, vilket gör att torkningen efter tvätt tar onödigt lång tid och ändå det blir inte kanon.
Och vid rengöring av skinn jämfört med mikrofiberduk, så kan mikroduken tvättas i tvättmaskin.

En vattenskrapa är helt värdelös, utom på rutor. Men man får ändå eftertorka med torkduk runt kanter.
Sedan repar dessa skrapor duktigt också som kommer synas tydligt mot solljus!
En del lacker tål inte ens att man torkar av polermedel med mikrofiberduk, utan det blir repor. Hur skulle det då se ut om man kör med skrapa efter tvätt roll

Den mest skonsamma metoden är att använda blåsmunstycke som flödar lika mycket som kompressorn klarar av.
Blåsmunstycke först runt alal lister och kanter. Och sedan eftertorka lacken med torkduk, så är bilen riktigt torr och fin som om den vore nypolerad cool

Mvh Tobbe

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
14 augusti 2010
Förstår inte riktigt hur du kan få det till att en ren siliconskrapa skulle repa?
Även ett sämskinn är ju bättre än microfiber. Microfiber är just FIBRER, små tentakler som sticker ut och repar lacken mer eller mindre. Så jag vill påstå att microfiber repar mer än både skrapa och skinn. Men allt repar ju, så är det...

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
14 augusti 2010
Om bilen ska vara helt totalt torr så är det väl bara tryckluft som gäller? Alla andra typer av skrapor, microfiber osv kan ju aldrig klara att få bort den fukt som blir kvar i lister, skarvar osv.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
14 augusti 2010
HadesInFlames skrev:
Om bilen ska vara helt totalt torr så är det väl bara tryckluft som gäller? Alla andra typer av skrapor, microfiber osv kan ju aldrig klara att få bort den fukt som blir kvar i lister, skarvar osv.

Helt rätt.

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
14 augusti 2010
Jill skrev:
Förstår inte riktigt hur du kan få det till att en ren siliconskrapa skulle repa?
Även ett sämskinn är ju bättre än microfiber. Microfiber är just FIBRER, små tentakler som sticker ut och repar lacken mer eller mindre. Så jag vill påstå att microfiber repar mer än både skrapa och skinn. Men allt repar ju, så är det...

Har provat några olika skrapor, en utav dom från Ditec där dom sa dom inte repade. Använde det några gånger och var ingen vacker syn när solen sken mot lacken!
Man repar lacken med att dra handen över lacken, även om lacken är ren. Med tanke på att man ändå måste ha ett visst tryck med skrapan för att det ska vara någon mening att använda den, så blir det automatiskt att det repar.

Mikrofiberduk repar väl ändå inte Jill? Hur torkar du av polermedel och lackskydd på bilen?

Däremot skinn repar inget märkbart, vilket jag heller aldrig nämnt.

Mvh Tobbe

Sök