jo fast i den listan så hittade inte jag några 180hk iaf. du kan alltid registrera som amatörbyggt fordon, tror det är 15 kw för varje 100kg man får registrera med då. Det är mycket jobb men tillåter mycket modifikationer.
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
har inga planer alls på att besikta denna bil för tillfället. är besiktad ett år till, men detta kommer nog att bli en riktig pallbocksräcer
skakar nog fram en besiktningsbil när det väl är dags, hinner nog få ner en snurra och massa annat godis i bilen innan jag är ens nära mitt körkort i vilket fall
Har man lilla motorn från början 1.1 eller 1.2 måste man ha "bytt" bakaxel till 1.5-1.9 litersvarianten. Alltså det är inga problem att registrera in bilen om man har koll på detta.
Henka_: Jo det är ju om man levererar skivor bak också... Dessvärre var det lite mindre om man hade trummor bak.
132kW * 1,36 = 179,52 DIN hk. Tyvärr är det 220 Nm som gäller.
Sen behövs inget ingen avgaskontroll om bilen är innan -75 vilket betyder att man inte behöver betala en auktoriserad verkstad utföra en sådan eller köpa ett intyg för motortypen. Sen finns massa specialregler som är krångliga.
Det smutta med en bil innan -75 så kan motorn "komma" från en bil utan katalysator och det är ingen som kan kolla detta. --> enkelt. Dessutom har de ingen koll på sbp.
Pilsnerpower: se ovan men hör av dig till din lokala sbp-station eftersom äldre bilar som en -79 brukar de kunna se genom fingrarna med. Det är rörigt. Jag har själv en -79 som jag vill stoppa en MC-motor i... Jobbigt att det är så rörigt.
Så de smidigaste man kan göra är ju att regga den som amatörbyggt och vikta den rejält (inom rimliga gränser) vid vägning och besiktning så man kan få köra med lite pulver
Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
fick ett litet ryck idag och började meka med gamla åpeln! det lilla avgassystemet fick fara och jag gjorde mig en grenrörsadapter så nu sitter den lilla turbon på plats! med lite oljeslangar & tryckrör så kommer inte den lilla stackars turbon synas..
Detta ska bli klart tills augusti, dock ej i ordning: -Halvbur -Gå igenom toppen -dubbla topppackningar -2,5" avgas -införskaffa ic -extra sprut med 4st spridare -fixa oljeretur
kanske glömt något..
har inte kollat än, men någon som vet på rak arm vad det är för material på tråget till 2.2an??
blev ju förjävla kåt på att bredda bilen när man fann den här bilen.. bara jag som tror att det skulle passa för jävla bra med lite plåtbreddning liknande denna på opeln?? passar bra att höja upp skärmkanten lite så man får in 17 tummarna som är påväg.
sorry, men 17 tum blir för stort för hjulhusen fram för att du ska kunna svänga. 15" är bästa om du ska ha snygga fälgar, men 14" elr 13" i 8-9 tum breda är absolut snyggast på de gammla oplarna :p har stretchade däck på 15" fälgar som är 7" breda på min egen, jävligt najs må ja säga(y) men, ska de va små måste de va breda! ska själv skaffa spacers o köra på stance/tyskstuk tror jag dock menmen, bara en hint så du vet du kommer få problem med 17"
har kollat o mätt med 17" däck, jag ser inte att det är några större problem. har kollat med 205/45, får man ut fälgen lite & med 185/35 så ska det inte var några problem.. men det är ju därav jag vill ha breddningen=)
jadå, 17" ska det bli! opeln uppstartad idag med turbo, viner på fint!! dock ingen tomgång, tror dock det är läcka mellan insug o toppen då jag nu märkte att jag glömt packningen... inga oljeläckor dock, trodde faktiskt det skulle läcka i oljereturen.
får studiebidrag imorn, blir då att köpa lite rörböjar o påbörja DP;n
ja, idag har jag gjort en dp i 2,5", lackat insug & ventilkåpa i samma färg som förut men dom var inte så fina efter branden.. även lackat vänster innerskärm i vitt. ska lacka andra sidan och sätta ihop allt imorgon så borde det se bättre ut
*Kass mobil= Kassa bilder*
ett rör ifrån turbon till Lmm, hålet ska rundas så fort jag får tag i en dremel.
oljereturen, 22mm inv så det borde räcka och svetsningarna är täta! =väldigt nöjd.
Downpipe i 2,5", blir böjd åt alla möjliga håll o kanter. har cirka 2mm frigång & är jävla dryg att sätta dit..
har satt ihop bilen idag, fortfarande samma problem.. ingen tomgång?! tänkte om han fick för lite soppa, så klämde åt returen litegrann vilket resulterade i att slangen sprack