3563
Sök

Från 12 till 9 volt under natten. Bara kasta?

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Hej.

Hade problem med slutsteget igår. Det startade men orkade inget alls.

Hittade ganska snabbt problemet då mina extrabatterier levererade 9.50 Volt utan belastning.
Alla kontakter ser fräscha ut och inget glapp mm som kan orsaka urladdning vad jag kan se.

Är det något som går att skrämma igång igen eller är det bara skrota dem? Optima Gul = Slutna batterier. Båda köptes för 4 år sedan och har varit parkopplade i skuffen sedan dag 1. Alltid haft skiljerelä till huvudbatteriet.

Provade med att mäta volten när tändningen var på och relät aktiverat. Då fanns det bara 6.60 volt bak.
12.7 V levererar bilens batteri annars.   Detta vore kul att få förklaring på. Hade det blivit något mellan 9.5 och 12v hade jag kunnat förstå men när 2st á 9.5V kopplas ihop med ett fräscht på 12v så sjunker det till 6.60v mad

Just nu är extrabatterierna lösa och laddas var för sig med en CTEK-laddare. Luktar lite skumt wink

mvh / Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Fick avbryta laddningen av första batteriet. Det som luktade var kablen till CTEK:en. Den gick inte att hålla i och började smälta.   Trodde att det var en "intelligent" laddare...

Nu ligger det batteriet på 12.00volt exakt ändå...

Även relät var så hett att det inte gick att röra trots att de inte hade något att göra med varandra.

Lutar åt att relät som varit problemet och bakre batterierna spelades slut fort utan laddning.

Men verkar lite fel när CTEK-laddaren ska smälta ihop för att ladda upp ett djupurladdat batteri. tongue

21 761 Inlägg
1 augusti 2010
9,5 V är väldigt djupt urladdat, men om batterierna inte har varit urladdade under lång tid så borde det gå att få dem i någorlunda skick igen.

Jag har laddat upp ett nästan helt tomt rött optima med MXS25000 och ett ungefär lika urladdat Exide Maxxima med MXS7000, det hände inga konstigheter med laddarna då. Båda batterierna hade mindre än 2,5 V i vilospänning, jag var tvungen att köra i "supply" ett tag innan det vanliga laddläget gick att använda. smile

Vad som har hänt med din laddare och ditt skiljerelä verkar skumt tycker jag. Såna här händelser visar att man helst bör ha en voltmeter kopplad på de bakre batterierna för att hålla koll på spänningen, men det är ju förstås lätt för mig att säga så här i efterhand.

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
9,5 V är väldigt djupt urladdat, men om batterierna inte har varit urladdade under lång tid så borde det gå att få dem i någorlunda skick igen.

Jag har laddat upp ett nästan helt tomt rött optima med MXS25000 och ett ungefär lika urladdat Exide Maxxima med MXS7000, det hände inga konstigheter med laddarna då. Båda batterierna hade mindre än 2,5 V i vilospänning, jag var tvungen att köra i "supply" ett tag innan det vanliga laddläget gick att använda. smile

Vad som har hänt med din laddare och ditt skiljerelä verkar skumt tycker jag. Såna här händelser visar att man helst bör ha en voltmeter kopplad på de bakre batterierna för att hålla koll på spänningen, men det är ju förstås lätt för mig att säga så här i efterhand.

Jo precis. Saknade indikation på att bakre batterierna blev utan laddning.

Har mätt lite mer på relä på sidan om. Precis i påslaget så levererar den rätt volt. Sedan så tappar den volten genom relät som en timer 12.70, 12.69, 12,68 mm och efter ett par minuter finns det under en volt kvar och relät är hett som f*n. (Inga säkringar har gått. Har 35 kvadrats kabel och 100A säkringar)

Var en tillfällighet att CTEK:en gav upp. Snabbkopplingen där man kan byta mellan batteriklämmor och fast montering var nog skadad och tog värme. Laddaren har använts flitigt under 4-5år bla till båten som laddas ett par gånger i veckan under säsong (Elmotorer) Har kopplats till/från flera hundra gånger.
Visade sig väl när den fick jobba hårt nu smile

Kapade kablarna samt kopplingen och lödde dit batteriklämmorna permanent. Nu laddar den batteriet utan att ta värme.

Går nog ihop med farsan och köper 25000-modellen så får denna fortsätta ladda båten...
Senast redigerat av Martin 9-3 (1 augusti 2010)

1 581 Inlägg
1 augusti 2010
Mitt Banner var nere i 7.7V nu när jag kom hem. Har laddat i snart 2 dygn och nu mätte jag efter lite körning och vila 12.7V. Underhållsladdar denna naten sen imorgon ska jag åka 6 mil så ska mäta 2-3 timmar efter den resan.

21 761 Inlägg
1 augusti 2010
Martin 9-3 skrev:
Precis i påslaget så levererar den rätt volt. Sedan så tappar den volten genom relät som en timer 12.70, 12.69, 12,68 mm och efter ett par minuter finns det under en volt kvar och relät är hett som f*n.

Reläspolen som har kastat in handduken kanske?

Om det går att montera bort kåpan så kan du kika ifall det ser skumt ut inuti relät. smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Martin 9-3 skrev:
Precis i påslaget så levererar den rätt volt. Sedan så tappar den volten genom relät som en timer 12.70, 12.69, 12,68 mm och efter ett par minuter finns det under en volt kvar och relät är hett som f*n.

Reläspolen som har kastat in handduken kanske?

Om det går att montera bort kåpan så kan du kika ifall det ser skumt ut inuti relät. smile

Nja. Blir nog inget pillande i relät. Det är en pressad metallklump som aldrig skulle bli sig lik efter ett ingrepp.

Såg det fanns 100A 12V skiljerelän för 400:- och uppåt.

Är väl inte mycket annat att göra än att byta ut relät och hoppas att batterierna är ok...

tack för hjälp så länge!

21 761 Inlägg
1 augusti 2010
De relän du tänker på är antagligen Autoleads PC4-30. Det är kraftiga saker och 100 A är alltså den kontinuerliga belastningsströmmen, momentant tål de 180 A. Det är åtminstone uppgifter som jag har läst på nätet angående det relät.

Ett sånt ska i så fall funka utan problem. smile

Sök