1 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
9,5 V är väldigt djupt urladdat, men om batterierna inte har varit urladdade under lång tid så borde det gå att få dem i någorlunda skick igen.
Jag har laddat upp ett nästan helt tomt rött optima med MXS25000 och ett ungefär lika urladdat Exide Maxxima med MXS7000, det hände inga konstigheter med laddarna då. Båda batterierna hade mindre än 2,5 V i vilospänning, jag var tvungen att köra i "supply" ett tag innan det vanliga laddläget gick att använda.

Vad som har hänt med din laddare och ditt skiljerelä verkar skumt tycker jag. Såna här händelser visar att man helst bör ha en voltmeter kopplad på de bakre batterierna för att hålla koll på spänningen, men det är ju förstås lätt för mig att säga så här i efterhand.
Jo precis. Saknade indikation på att bakre batterierna blev utan laddning.
Har mätt lite mer på relä på sidan om. Precis i påslaget så levererar den rätt volt. Sedan så tappar den volten genom relät som en timer 12.70, 12.69, 12,68 mm och efter ett par minuter finns det under en volt kvar och relät är hett som f*n. (Inga säkringar har gått. Har 35 kvadrats kabel och 100A säkringar)
Var en tillfällighet att CTEK:en gav upp. Snabbkopplingen där man kan byta mellan batteriklämmor och fast montering var nog skadad och tog värme. Laddaren har använts flitigt under 4-5år bla till båten som laddas ett par gånger i veckan under säsong (Elmotorer) Har kopplats till/från flera hundra gånger.
Visade sig väl när den fick jobba hårt nu

Kapade kablarna samt kopplingen och lödde dit batteriklämmorna permanent. Nu laddar den batteriet utan att ta värme.
Går nog ihop med farsan och köper 25000-modellen så får denna fortsätta ladda båten...
Senast redigerat av Martin 9-3 (1 augusti 2010)
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg