6515
Sök

E30 köp råd? lr E36

Jägare
172 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
Hej jag är väldigt sugen på en E30 325 nu.. men den värkar lite gammal å sliten då man kan få en fin E36 för en vettig peng.. menhur är E30:in är det bra bilar.. Är det vanligt att packboxen mellan motor och växellåda ger sig på en 88:a..

Är det bra bilar lr är dom bara snygga?

Bara problem?

/Tack på förhand
Senast redigerat av Journath (28 juni 2006)

Är huvet dumt får kroppen lida!! :P

88 Inlägg
26 juni 2006
ska du köpa så ska du helt klart köpa en e36a, hade själv en e30 innan och va skit nöjd, men e36an e ju klart snyggare, sen e ju bmw bra bilar överhuvudtaget, dom e som volvo bara går och går
Ps. jag bytade bara oljan på min en gång på 3000mil och då bytade jag inte ens filtret och den höll kanon

671 Inlägg
26 juni 2006
Fast E30 är roligare att köra än E36

81 Inlägg
26 juni 2006
tycker e30 e mkt bättre .. roligare och köra wink

3 134 Inlägg
26 juni 2006
E36 är en annan bil, mycket modernare i allt. E30 är trögt och maskinellt fast med mycket charm.
Jag hade lätt valt en E36. smile

Angående hållbarhet: Köp ett ex där man byter både olja och filter, och betydligt oftare än var 3000:e mil!

217 Inlägg
26 juni 2006
köp e30 som är mkt snyggare

2 652 Inlägg
26 juni 2006
beror lite på vad ska du andvända bilen till , åter du lite längre sträckor då o då så är e36 mkt bättre , e30 känns mest som en bil att busa i .

om du ska ha en e36 så försök att hitta en 328 för vettig peng , mkt finare motor .

båda bilarna går att få mkt snygga .

ICA-nisse
143 Inlägg
26 juni 2006
Jag skulle lätt välja en E36:a. BMW uppgraderade en hel del bra saker när man bytte kaross ifrån E30 till E36. T.ex. kraftigare skivor och broms ok. bättre väghållning och massa annat bra. Sen så väger ju E36:an lite mer än E30:n och det kan man ju tycka vad man vill om...

//Rickard

Livsnjutare
1 707 Inlägg
26 juni 2006
E36...men se till att hitta en som är bra utrustad... Styla och så kan man fixa sen, och hur man själv vill ha det...

Miklen
26 juni 2006
ja som d e skrivet.. E36an har en mycke modernare look..som även håller idag..om ja får säga d själv wink hehe.. E30n må vara roligare å köra.. tycker dock d e roligare att sitta lite säkrare i en e36a..

Jägare
172 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
ok tack för alla svar..
blir nogg en 320 om jag ska ha en E36 annrs blir det för dyrt.. är det stor skilnad på försäkringen mellan E30 och E36?

Miklen
26 juni 2006
försök få en över 93 då iaf..som har vanos.. visst den kan va sliten å krångla..men bilen drar bättre på låga varv å drar mindre soppa.. Ja e väldigt nöjd me min 320..-92.. men d dröjer ju lite innan d "händer nåt" men vid 3500-4000 vaknar den rätt bra smile Om inte annat så låter 6an förjävla gött smile

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
27 juni 2006
Vem ska försäkringen stå på? Hur gammal är du? (Ganska så avgörande när det gäller försäkringar.) smile
Jag kan säga så här, att visst kan du gå och köpa en e30 för 8-10 000... men räkna med ett och annat (läs många) problem på en bil i denna prisklass, men klart att skicket på en bil säger en hel del om hur ägarna har skött om den. På samma sätt kan du kanske hitta en e36 för 15-18 000, men se som sagt upp med att det kan bli trubbel. Dock är ju som sagt andrahandsvärdet på många e36:or gravt övervärderade, men inte alltid så lätt att påpeka det för ägaren av fordonet. wink

Beror också helt på vad du ska ha bilen till, som många andra har nämnt här tidigare.. ska du köra stadskörning mestadels så kanske inte krocksäkerheten är prio nr 1, eftersom det inte är så stor risk att du kör in i en älg då osv. Plus att farterna oftast inte är så höga i den allmänna biltrafiken i stan. På så sätt funkar e30 lika bra som e36, men ska du åka mycket 90km/h sträckor, skulle jag hellre satsa på en e36 som är bra mycket mer krocksäker. e30:n är en av de minst krocksäkra bilarna i sin klass... värt att tänka på.

Jobbar du eller pluggar du... dvs har du en hel del pengar att kunna lägga på bensin, skötsel, service osv eller vill du komma så billigt undan som möjligt? Ett gott råd är i så fall att satsa på en 4-cylindrig (ja, jag vet att 6:orna låter bra), men det är en fråga vad som i längden är vettigast.
En ganska "kul" regel man kan ha är att ju högre "slutsiffra" (3-20, 3-25, 3-28 osv..), desto mer noggrann bör man vara på i vilket skick bilen är, eftersom många ungdomar hellre väljer en bil med stark motor och mycket gärna vill "testa gränser" i den... dvs kör den hårt som satan i gatan!
Därför bra att satsa på mer utav "gubbkörda" exemplar, men klart att det finns roliga 4-cylindriga som ex iS-versionerna, som har ganska bra vrid.

Tänk över det här enormt noga så du inte ångrar dig!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

116 Inlägg
27 juni 2006
Jag skulle aldrig välja en t ex 318iS även om dom går lika bra som en 320i, för största grejen med en Bmw är ju den Raka 6:an.. som låter så jäääklligt fint.. Den är ju dock lite mer törstig än 318iS men de tycker jag helt klart det är värt..

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd=)

2 652 Inlägg
27 juni 2006
är en smaksak om du vill ha en 4a eller 6a . jag hade en 318is 92 , 140hk som de sedan byggdes turbo på då lät de finare än 6an hehe big_smile har bilder på garaget om du är intresserad -

provkör båda bilarna så får du se bilen du tycker bäst om .

88 Inlägg
27 juni 2006
ramin skrev:
beror ju på va du hade tänkt lägga för pengar..en Fiin E30 köper man på mellan 10-15000.
och en fiin E36 d.v.s med Vanos -93 och nyare köper man över 25000:-
Ska du ha en kul Vinterbil köp E30 men ska du åka Gött i E36.landsväg mm.
Bmw krånglar inte mer än andra bilar.
o Den dåren som bytte motorolja men inte filter..Gå o lägg dej.

vad e ditt problem? mitt problem e att jag inte tänker lägga så mycket som en spänn extra på en en bil man har betalat 5000kr för! ska den änndå till skroten när man e färdig med den så kvittar det väll om man så bytar olja och filter eller bara oljan, men ok gillar du att kassta pengar i sjön så varsågod! dessutom bytade jag oljan för att den va full med vatten

Jägare
172 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
Ok tack för alla svaren.. Det är som sakt som en påpekka att det är överpris på E36..

Sök