6183
Sök

Bränd spole Kicker L5 15" [isärplockad]

451 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Det verkar som att jag fick vad jag förtjänade när jag kopplade en L5:a till ett ZX2500 steg utan att först bygga upp en ordentlig strömbank - nämligen distorsion roll

Hur som helst så började basen efter den resan att skrapa när jag tryckte den lätt in och ut. Min först tanke var att detta skrapet hade med att basen har slagit i botten fler gånger än vad mina fingrar och tår räcker till att räkna när den satt i sluten låda, men så var inte fallet. (eller kanske är detta bidragande orsak?)

Såhär ser i alla fall spolen ut:
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 307#973307

Den har inte brunnit av, men däremot så har den blivit så varm att den utvidgat sig i ena ändan av spolen (inte runt om hela, utan bara ca. 1 cm av omkretsen)

Någon som har några idéer som inte har att göra med nya lindningar att göra? wink

Ps.
Jag vet att det kommer bli ett levande helvete att försöka centrera spolen i magneten, samt att jag troligtvis kommer att misslyckas och basen får en olinjär slaglängd. Detta leder väl i sin tur till mekaniskt fel och jag får investera i en ny bas.
Ds.
Senast redigerat av Rigan (2 augusti 2010)

451 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Ok liten update då!
Jag klämde lite försiktigt med näbbtång där spolen hade särat på sig och då gick den ihop en aning.
Efter detta så tittade jag så noga jag kunde på spolen för att konstatera exakt var det skrapat.
Detta jämförde jag sedan med magnetloppet och där såg jag den stora tjuven - ett gjutskägg!

Efter att ha pillat med skruvmejsel en stund så lossnade det och jag lyckades - på något vis - med att få upp skägget.

Nu så tror jag att jag är redo för att smaska ihop detta igen och nu vänder jag mig till er igen.
Spindeln var limmad med ett extremt starkt lim, detta bet dock bäst i metallen så därför gick det ändå att få loss spindeln hel.

Membranet var limmat med ett lim som liknade kontaktlim till konsistensen.

Spindeln limmar jag nog med epoxy, men vad är lagom till membranet/upphängningen? Vet inte heller om epoxy angriper plasten/gummit som membranet/upphängningen är gjort utav.

Liten tanke...
Jag tycker mycket om Kicker, inget snack om saken. Men nu så har mitt anseende för dem sjunkit ganska dramatiskt. Inte för att jag spelat sönder en bas, utan för att jag hittar gjutskägg i magnetloppet samt att springan som spolen löper i inte är homogen, det vill säga att den är större på vissa ställen och mindre på andra... (skall nu vrida spolen så att den tjockaste biten hamnar vid den största springan)
Senast redigerat av Rigan (2 augusti 2010)

4 693 Inlägg
2 augusti 2010
"Skägget" eller grad som man kan kalla det också uppkom nog långt efter basen tillverkades.
Konstigt om den fungerade felfritt annars tycker jag.

Booyakasha!

451 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Du har nog rätt. Jag har monterat i och ur denna bas mycket det senaste, och med tanke på att det inte sitter något dammfilter till talspolens ventilation så är jag väl inte direkt förvånad om det kommit in något järnfilspån den vägen och att jag misstolka det som ett skägg eftersom det satt såpass hårt när jag pillade bort det. (starka magneter)

Ännu ett alternativ är att det kom dit när jag tog isär allt, men den risken är minimal eftersom jag inte stod i garaget och grejade.

Sök