4648
Sök

Fråga ang galler i cheva van

669 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
hallå, var å besiktade chevan idag utan anmärkning:)
jag har gallret i nu. alltså 2 sittplater fram. 2 sittplatser i mitten. sen galler.

nu är frågan . kan ja ta bort gallret och sätta dit soffan?
alltså är det lagligt?

om jag blir stoppad med 6 pasagerare + föraren.

hur är det nu igentligen? va nån som sa att det är bara ta bort gallret å sätta i soffan.
men jag har prövotid på körkortet, och VILL inte ställa till nå skit om ja skulle bli stoppad.

ja vill vara laglig.

så nån som vet säkert?

mkt tacksam för svar.//

bilder på bilen finns på min profil. om nån behöver titta
Senast redigerat av snipercat (3 augusti 2010)

13 Inlägg
3 augusti 2010
Du behöver inte ha galler i. Någon gång förra året ändrades reglerna för att vara mer EU-vänliga vilket gjorde det möjligt att åka utan galler. Kolla på VVs hemsida för info ang. lastskydd.

Du får däremot inte åka med 6 passagerare om inte bilen är reggad för det. Det står i dina papper hur många passagerare du får ha i bilen. Det brukar stå typ "dispens för 3 passagerare i lastutrymmet" vilket innebär att de kan sitta varsomhelst (i soffan längst bak eller mellersta stolarna) så länge de är bältade. Har du då i alla stolarna men endast har tre passagerare så kan inte polisen klaga då du kan säga att de resterande platserna enbart är last.

Jag blev stoppad förra året av en civilpolis (jag hade prövotid) med 6 passagerare i min van (har dispens för 3) men då sa han inget om mitt antal passagerare. Det du bör veta är att dessa vanar är polismagneter så det gäller att ligga på rätt sida lagen smile. Jag hade bara tur.

13 Inlägg
3 augusti 2010
Hittade en gammal tråd jag skapade om detta förra året i ett annat forum. Om länken inte tillåts får moderatorn ta bort den.

http://www.zatzy.com/v8-jaenkare/346246 … e-van.html

8 Inlägg
14 september 2010
Du behöver inte köra med galler i MEN när det är besiktning så ska det helst i du kan få en 2 för att man inte har lastgaller i.

1 071 Inlägg
15 september 2010
Du måste ha galler om du har mer än 2 sittplatser samanlagt, fick det förklarat för mig på sbp med min van. Enligt dom nya reglerna därimot kan du regga som husbil och få ner skatten och slippa galler och få mer sittplatser

Onödigt inlägg^^

Sök