1831
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

509 511 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
4 586 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
Bilen är idag påställd så åkte en längde tur oj vad gott den mår. om 2 veckor tänkte jag köra den på heltid ifall det inte blir mer kalt eller snö

930 Inlägg
9 mars 2011
jocke_gronberg skrev:
Growe skrev:
säkert mellan lådan och motorn standard fel

eller så fick du inte till returen smile

alla slangar och rör till turbon är helt torra. beställde även ett nytt tilllopps rör för att vara på säkra sidan.

det är olja vid kamremssidan men ska kolla upp det mer på fredag

Precis som det är på min, det är skitblött under kamremskåpan och ner hela vägen, runt om där, och det är inte mellan lådan och motorn. så kanske är samma problem?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Fri fart för ett fritt folk!
14 740 Inlägg
9 mars 2011
jocke_gronberg skrev:
Growe skrev:

alla slangar och rör till turbon är helt torra. beställde även ett nytt tilllopps rör för att vara på säkra sidan.

då är det bara börja riva då

finns några olika ställen det kan läcka på

förhoppningsvis är det något lättare problem typ packboxen till någon kam

vill det sig riktigt illa är det nere vid oljepumpen där slangarna till oljekylaren sitter

iof lagningsbart men tråkigt när det är trångt smile

Kör fort så hinner inget hända...

2 174 Inlägg
9 mars 2011
Jimpstyle skrev:
jocke_gronberg skrev:
Growe skrev:

Precis som det är på min, det är skitblött under kamremskåpan och ner hela vägen, runt om där, och det är inte mellan lådan och motorn. så kanske är samma problem?

när jag tänker efter så när jag starta min för säsongen så hade det kommit massor olja på golvet, och den läcker inte annars, men har ju haft isär stort sätt hela motorn så hade väl inte fått något tätt, Men jag torka rent och tvätta med avfettning så jag skulle kunna se vart det kom ifrån, Det har inte kommit något mer, skit konstigt och olje nivån är bra och har kört bilen det är inget ....knepigt

Gasglad
3 244 Inlägg
9 mars 2011
Samma på min fast på andra sidan mellan motor å låda wink Dock ytterst lite..

//Carfreak

2 174 Inlägg
9 mars 2011
MrCarfreak skrev:

det börjar sakta men säkert...inom snar framtid är det en deciliter om dagen....packboxen blir inte bättre och bättre....om du inte rengjort vevhusventilationen(anledningen varför den går) så ska du nog göra det snarast. Rengöra kanalen i blocket och oljefällan är viktigast sen alla rör till och från slamfälla. Blir som en ny bil när man gör det...hade en i verkstan förra veckan, den läckte skit lite men ändå några droppar över en natt, rengjorde vevhus och allt, sen hällde i en omega tillsats i oljan som är till för att fräsha upp och mjuka upp packboxar. stoppar även små läckage, Kosta 3-4 hundra, funka helt jävla suveränt han kom tillbaka en vecka senare och sa att det slutat.

här är omega oljan som kan hjälpa dig tillfälligt, http://www.4x4shop.se/omega917.php

Mvh

Gasglad
3 244 Inlägg
9 mars 2011
hangman skrev:
MrCarfreak skrev:

det börjar sakta men säkert...inom snar framtid är det en deciliter om dagen....packboxen blir inte bättre och bättre....om du inte rengjort vevhusventilationen(anledningen varför den går) så ska du nog göra det snarast. Rengöra kanalen i blocket och oljefällan är viktigast sen alla rör till och från slamfälla. Blir som en ny bil när man gör det...hade en i verkstan förra veckan, den läckte skit lite men ändå några droppar över en natt, rengjorde vevhus och allt, sen hällde i en omega tillsats i oljan som är till för att fräsha upp och mjuka upp packboxar. stoppar även små läckage, Kosta 3-4 hundra, funka helt jävla suveränt han kom tillbaka en vecka senare och sa att det slutat.

här är omega oljan som kan hjälpa dig tillfälligt, http://www.4x4shop.se/omega917.php

Mvh

Helt rätt, men tänker inte använda nå hockus pockus medel, kommer göra det riktigt när kolvar å stakar endå ska bytas wink Blir även att köra en oljecatch istället för org. burken så slipper man att den kleggar igen och skapar onödigt tryck i motorn.

//Carfreak

4 586 Inlägg
10 mars 2011
Trådstartare
Tack för alla tips ska kolla upp det på fredag dock ytters litet läckage men ovanligt torr mot när jag köpte den då läckte det överallt.

Har sett ett par slangar precis där när jag tänker efter som såg väldigt oljiga ut

4 586 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
Idag tänkte jag lägga upp en film på bilen men ska bara fixa ett kamera fäste först så håll ut

723 Inlägg
11 mars 2011
Väntar ivrigt smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

850 Inlägg
11 mars 2011
ska bli kul att få se!wink

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

4 586 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
håll ut skapliga skit vädret idag annars tänkte jag att en film skulle göras under dagen.

Kabeltattare
48 Inlägg
13 mars 2011
Go bil smile (så dåligt är inte vädret)

8 267 Inlägg
13 mars 2011
MrCarfreak skrev:
Helt rätt, men tänker inte använda nå hockus pockus medel, kommer göra det riktigt när kolvar å stakar endå ska bytas wink Blir även att köra en oljecatch istället för org. burken så slipper man att den kleggar igen och skapar onödigt tryck i motorn.

Helt rätt ide att inte använda renovering på flaska. I och för sig kan man ju tipa i nåt ånt om man vet at man inom snar framtid ändå ska renovera, men kan man undvika det helt så är det bra.

Oroar man sig för att oljefällan ska gegga igen så är det dags att fundera lite på sitt körsätt. Konstruktionen i grund och botten är helt rätt. Men volvo var lite för fega med oljetemperaturen så termostaten öppnar lite för tidigt. Det innebär att när man kör lungt så geggar det igen för att oljan inte kommer upp tillräckligt i temperatur för att bli självrenande. Så kör man lungt, och framförallt om man kör en hel del korta sträckor är det viktigt att man då och då ser till att spöa på rejält så man får upp temperaturen på oljan och i ventilationen. Då slipper man bekymret. Sen spelar valet av olja in en del också.

4 586 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
Bjorrkeen skrev:
Go bil smile (så dåligt är inte vädret)

tack tack

har snö blandat med regn här. vill har tort på vägarna även ute

Nät jag ändå ej har filmat vad vill ni se i klippet?. Har stativ men inte så bra kamera
Senast redigerat av jocke_gronberg (13 mars 2011)

930 Inlägg
13 mars 2011
ställ upp kameran på stativet och ställ det i baksätet med två ben på golvet och ett i baksätet och filma sedan när du kör:) så blir det lite incar:)

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

4 586 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare
Jimpstyle skrev:
ställ upp kameran på stativet och ställ det i baksätet med två ben på golvet och ett i baksätet och filma sedan när du kör:) så blir det lite incar:)

det fixar jag

Nu laddas klippet upp bara 15 min klar...SUCK

27 Inlägg
13 mars 2011
Blev riktigt fräscht med de nya tryckrören! Blev det någon skillnad i effekt/respons med de nya tryckrören/slangarna? smile

Har köpt likadan tryckrörsats som dig, men jag har problem att få på låsringen till dump-adaptern. 
Har du några tips hur man får dit den?

Mvh

4 586 Inlägg
13 mars 2011
Trådstartare

Sök