Problem med larm Carguard 950s!

PL
9 augusti 2010 · 25 Inlägg

Hejsan!
Har precis köpt en opel tigra, och har ett litet problem.
Fick en larmdosa till som förra ägaren inte visste hur den fungerade, den var helt död.
Nu har jag bytt batteri på larmdosan men den funkar fortfarande inte.
Har kollat i serviceboken och tydligen skall den programmeras in, man skall slå till och från tändningen 5 ggr då skall larmmottagaren blinka i snabb takt, men det gör den inte.

Någon som har eller haft samma problem som jag?

Väldigt tacksam för upplysningar och svar!

PH_
9 augusti 2010 · 310 Inlägg

Alltså du ska slå av och på tändning i lagom takt. Inte snabbt "tjoff tjoff tjoff" utan lagom och lämna tändningen på den femte gången. Lampan kommer då blinka och du trycker in den knapp du vill ska aktivera larmet på dosan. Lampan lyser då med fast rött sken och blinkar sen snabbt igen och du kan programmera in nästa fjärr.

Jag grejade med ett likadant larm i en Audi 80 som bråkade lite men det hela handlade om en glappande dörrkontakt, lite 5-56 senare och det funkade igen.

Observera att du måste ha alla dörrar, motorhuv och bagagelucka stängda när du ska programmera in fjärren.

Edit: Du kan surfa in och ladda ner manual till larmet på Cargards hemsida. Du gör också klokt i att lokalisera den röda återställningsknappen till larmet. Skulle bilen av någon anledning larma på och du inte har en fungerande fjärr är det lagom kul...

950 larmet finns i 2 versioner, en med startspärr och en utan. Har du startspärr inkopplat på ditt larm kommer du inte en meter med bilen om du inte har verktyg med dig så du kan koppla ur och förbi larmet.

Senast redigerat av PH_ (9 augusti 2010)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
PL
9 augusti 2010 · 25 Inlägg

Det står ju att man skall göra det inom 10 sekunder, alla dörrar mm var stängda.

Edit: Okej då skall jag leta efter en röd återställningsknapp? Vart kan man hitta en sådan på en opel tigra? smile

Senast redigerat av PL (9 augusti 2010)

PH_
9 augusti 2010 · 310 Inlägg

Japp, inom 10 sek. en "av-på" cykel blir drygt 1 sek. Glömm inte att du ska lämna tändningen på femte gången. När du skrev "slå till och från tändningen 5 ggr" så tolkade jag det precis som det stod, att du slog av tändningen även 5e gången.

Den röda knappen skall sitta inom räckhåll från förarplatsen. Sitter oftast lite halvgömd under panelen eller längst in i något fack. Larmboxen skall även den sitta nånstans under/bakom panelen på förarsidan. Den ska du däremot inte behöva använda nu, det ska funka ändå. Däremot är det bra att veta vart den sitter när du får igång larmet.

Vet du om alla dörrkontakter osv funkar förresten? Tänds inte innerbelysningen när du öppnar en dörr funkar inte heller larmet.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
PL
10 augusti 2010 · 25 Inlägg

Är det något fel på larmet om man tar på och av tändningen 5 ggr och låter tändningen vara på den 5:e gången så lyser lampan inte snabbt, det händer ingenting. Innerbelysningen lyser när jag öppnar dörren.

PH_
10 augusti 2010 · 310 Inlägg

Ok så samtliga kontkakter till dörrarna fungerar, kolla då skuff och huv. Brukar sitta givare där också.

Sen kan det ju faktiskt vara så enkelt att det är en säkring som gått?

Skruva bort inredningen under brädan runt förarplatsen och kolla om du hittar larmboxen, kan ju vara så att du har en säkring där. Om inte annat får du ju möjlighet att mäta så att boxen har spänning och dylikt.

Vet inte om det står några installationsanvisningar för larmet i den bruksanvisning som du har, om inte så finns det installtionsmanual att ladda ner från carguard, den kanske kan va till hjälp i felsökningsarbetet.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang