Instrument etc Volvo 240

740Ragge
12 augusti 2010 · 136 Inlägg

Tja


Jag har just köpt en 240Gl från 90 och den har ingen varvmätare eller voltmätare jag har sätt vissa 240 som har en liten varvräknare som passar i hålen till höger om ratten och även voltmätare.

Åkte till volvo och dom hade bara en stor varvmätare som passade i kombi instrumentet
(där klockan sitter på gl) och ingen voltmätare och när jag sa att de ska finnas små som passar i hålen till höger om ratten så trodde dom jag var full.

Så frågan är original varvräknare och voltmätare som passar i dom små hålen till höger om ratten finns dom eller har jag sätt fel och om dom finns var kan man köpa dom?

Ps menar inte stylingmätare från typ biltema utan original från volvo. smile

Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
Volvo 940 "Turbo" (1993)
Knugcab
12 augusti 2010 · 5 111 Inlägg

De FANNS, men alla småmätare har utgått hos Volvo såvitt jag vet så det blir att söka beg.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
740Ragge
12 augusti 2010 · 136 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
De FANNS, men alla småmätare har utgått hos Volvo såvitt jag vet så det blir att söka beg.

Ok då blir det till att söka runt.smile


hörde nyss av en polare att de även fanns nå "rally" kombinstrument med massa mätare är det volvo som ha dom eller vad är det för något?

Volvo 940 "Turbo" (1993)
Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
PH_
12 augusti 2010 · 310 Inlägg

Det fanns. Sålde iväg en sådan varvräknare på tradera för någon månadsedan. Fick hela 50kr!, Bensinkostnad för att lämna skiten på bussgods = 70kr.

Nämnde jag att jag är en hejare på att göra affärer? wink

Btw, varför inte köpa stor varvräknare och liten klocka? Du får leta begagnat där också givetvis. Sen har du troligtvis en annan nyans på dina mätartavlor än 80-talarna. Det byttes från halvblank till mattare 89-90 nångång men det vet jag inte om man lägger märke till.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
PH_
12 augusti 2010 · 310 Inlägg

740Ragge skrev:

Volvo544special65 skrev:
De FANNS, men alla småmätare har utgått hos Volvo såvitt jag vet så det blir att söka beg.

Ok då blir det till att söka runt.smile


hörde nyss av en polare att de även fanns nå "rally" kombinstrument med massa mätare är det volvo som ha dom eller vad är det för något?

Svindyra, för 140 och 240 med gamla instrumentbrädan. Dessa är svarta med gula siffror och vita nålar om jag minns rätt. Rätt fräcka men passar inte ihop med dina givare och kostar som de vore gjorda i guld om du ska hitta några i fint skick.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
GranZ
12 augusti 2010 · 78 Inlägg

Laga.se har jävligt mkt begagnade grejer... bara skriva in reg numret..så får du fram alla reserv delar..

740Ragge
12 augusti 2010 · 136 Inlägg

PH_ skrev:
De
Btw, varför inte köpa stor varvräknare och liten klocka? Du får leta begagnat där också givetvis. Sen har du troligtvis en annan nyans på dina mätartavlor än 80-talarna. Det byttes från halvblank till mattare 89-90 nångång men det vet jag inte om man lägger märke till.

smart big_smile

är de jobbigt att dra om elen eller är de bara "varv" kabeln som behövs för att de ska funka me GLT kombit.

Volvo 940 "Turbo" (1993)
Volvo S80 T6 "Slagskeppet" (1999)
PH_
12 augusti 2010 · 310 Inlägg

Det är bara att plugga in. Det enda som behövs är varvräknar kabeln och den ska hänga lös där bakom. Nu kommer jag inte ihåg exakt vilken färg den har men den kan vara röd/vit.

Den lilla klockan ansluter du till en kontakt bak på varvräknaren sedan.

Köper du en lös varvräknare så se till att du får med den "pluppen" som ska sitta istället för klockans inställningsskruv, som ju går igenom glaset på instrumenthuset.

Sen så fanns det 2 tillverkare av instrument på 80 talet, Yakazi nånting och VDO. Du har till 99% VDO.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Seth
13 augusti 2010 · 3 354 Inlägg

Som PH säger det ska hänga en rödvit kabel som är det enda du pluggar in smile

PS hoppas du har VDO intstrumenten och inte yasaki instrumenten som jag har. lagom svårt att hitta varvräknare då.
Men är din bara senare än typ 85 så är det "garanterat" VDO smile

Man ser på trippmätaren om det är vdo eller yasaki. Vdo har inga ribbor mellan siffrorna

Senast redigerat av Seth (13 augusti 2010)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
mange_240
13 augusti 2010 · 1 562 Inlägg

tips kika på tradera då å då. har den lilla varvräknaren i min.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang