Tips på chip som tar ut effekten från 3.5-4 å uppåt till 940 då viking ecomax inte klarar mer än 4.5rpm

HateCrew666
13 augusti 2010 · 77 Inlägg

Hej! som rubriken lyder så vill jag har tips på chip som fortsätter att över 4.5 då jag har max drag mellan 4 och 4.5 och sen lägger den av.
För har ingen anledning att mappa lr ngt sånt för den effekten ja har lr kommer ha.
Den har även usel tomgång och stannar så fort man trampar ner kopplingen med varm motor. Kan det också ha med saken att göra. Har kollat tomgångs motorn och läkage å det.

Där sittr t3/t4 snurra som börja ladda på vid 3.5 och ger mig fullt ladd vid 4.
440cc spridare vid 3bar och ombyggd lmm till 3", förkopplingsmotståndet bortkopplat.
Sen grövre avgasrör men original ic alu står på önske listan.
Chipet är ett viking ecomax och har även ngt tändchip av okänd märke.
531 topp med A kam.
Gått tbx till 95 då den spikade innan med original snurran å spridare.

Skulle vilja få lita tips lr hjälp om det är ngt som jag gjort fel lr missat/ Mvh Fredrik

Senast redigerat av HateCrew666 (15 augusti 2010)

Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
940R
14 augusti 2010 · 1 567 Inlägg

Byt kamaxel vx3 ger lite mer på högre varv

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Sharky
15 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Har du orörd orginaltopp så behöver du endera porta upp den eller skaffa en 531 och kombinera med en bättre kam än orginal. VX3/A kam funkar för mera "moderata" trimningar men skall man upp över 300Hkr så är det K Kam som gäller om man skall hålla sig till Volvos orginalkammar. (Även T5 finns men den är rätt hård mot tryckare/ventiler).

Och det kan nog tänkas att eko-chip är lite luriga på höga varv/luftmassaflöden. Jag har tyvärr inte snackat med någon chiptillverkare om eco-chip så jag vet inte men skulle kunna tänka mig att dom inte funkar optimalt med lite mera vassare motor.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
HateCrew666
15 augusti 2010 · 77 Inlägg

Glömde att skirva att där sittr 531topp med A kam.

Men finns det ngt annat chip som funkar till högre varv?

Den har även dålig tomgång kan det ha med saken att göra?

Mvh Fredrik

Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
Sharky
15 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Har inte viking andra chip?
Eller måhända tex BSR?

Dålig tomgång kan man få med 531 speciellt om dom är portade eftersom man få så dålig lufthastighet i insugskanalerna på låga varv.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
HateCrew666
15 augusti 2010 · 77 Inlägg

Sharky skrev:
Har inte viking andra chip?
Eller måhända tex BSR?

Dålig tomgång kan man få med 531 speciellt om dom är portade eftersom man få så dålig lufthastighet i insugskanalerna på låga varv.

/Göran

Jo de vet jag att den går oroligt på tomgång men efter byte av spridare och turbo så går den ännu sämre.

Ska kolla om viking har ngt passande.

/Fredrik

Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
Sharky
15 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Förvånar mig inte. Det kan vara en hel del pill att få kombinationen större spridare och större LMM att lira 100%.

/Göran

HateCrew666 skrev:
men efter byte av spridare och turbo så går den ännu sämre.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
HateCrew666
15 augusti 2010 · 77 Inlägg

Sharky skrev:
Förvånar mig inte. Det kan vara en hel del pill att få kombinationen större spridare och större LMM att lira 100%.

/Göran

HateCrew666 skrev:
men efter byte av spridare och turbo så går den ännu sämre.

Ja som det verkar nu så är det att den får för fett blandning. Då den spikade innan med original turbo och spridare på 95okt. Går det att sänka bränsletrycket eller måste jag förstora lmm lita?

/Fredrik

Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
epapower
15 augusti 2010 · 593 Inlägg

HateCrew666 skrev:

Sharky skrev:
Förvånar mig inte. Det kan vara en hel del pill att få kombinationen större spridare och större LMM att lira 100%.

/Göran

HateCrew666 skrev:
men efter byte av spridare och turbo så går den ännu sämre.

Ja som det verkar nu så är det att den får för fett blandning. Då den spikade innan med original turbo och spridare på 95okt. Går det att sänka bränsletrycket eller måste jag förstora lmm lita?

/Fredrik

Läste du kör 440cc@ 3 bar spridare. Men va har du ställt grundtrycket på?, med eller utan vaccumslang ansluten?

HateCrew666
15 augusti 2010 · 77 Inlägg

Läste du kör 440cc@ 3 bar spridare. Men va har du ställt grundtrycket på?, med eller utan vaccumslang ansluten?

Har inte rört bränsletrycket lr original btr. Så vet inte vad den står på.
Men hur ansluter jag en btr med ställbartbränsletryck? Måste original bort?
Har en liggandes men vet inte hur den ska anslutas.

/Fredrik

Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang