Aeroligan's chiptrim?

kimztah 30 slak
14 augusti 2010 · 169 Inlägg

Hittade en annons på blocket där en firma vid namn "aeroligan" säljer och utför chiptrimning.
Då jag för första gången såg att det fanns några som la i lite mer krut i min diesel kärra så nappade jag direkt! Men något känns underligt. Titta på detta..

Exempel:

SAAB 9-3 1,9tid 150hk
Steg2 = 189hk 390Nm
Steg3 = 194hk 410Nm

Detta är alltså fakta från Aeroligan.
Och priset för detta ska vara från 3000kr a steg2 och från 3500kr a steg3...?
Bsr däremot som jag tittat mest på utlovar ETT steg, med en effektökning till 184hk 412Nm. Och deras pris ligger på 7900kr.

Låter kanske lite väl bra för att verkligen vara sant? roll
Men jag undrar om det är någon som varit i kontakt med denna firma och vet hur det fungerar vid deras trimning. Har sökt runt lite men inte hittat några frågor som tar upp det jag vill veta.

Mvh Kim

Senast redigerat av kimztah (14 augusti 2010)

940R
14 augusti 2010 · 1 567 Inlägg

if it's too good to be true, then it probably is

Får man garanti annars så lämna tillbaka illa kvickt om du inte är nöjd..Aeroligan låter lite suspekt wink

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Check
14 augusti 2010 · 22 Inlägg

Det behöver inte alls vara nåt suspekt, finns många chipfirmor som säljer programvaror för 3000-4000kr. BSR däremot tar ju onödigt mycket betalt för sina chip/program.

Är inga alls problem att få upp motorn i dessa effekter, kan även BSR göra om dom vill,men slitaget på turbon ökar ju desto mer effekt du tar ut, så det är ju en kompromiss mellan hur länge du vill turbon ska hålla och hur mycket effekt du vill ha.

kimztah 30 slak
14 augusti 2010 · 169 Inlägg

Ökningen hos aeroligans steg3 blir 10hk mer än bsr, så slitaget borde inte bli så jäkla stort?
Rätta mig om jag har fel smile

Check
14 augusti 2010 · 22 Inlägg

kimztah skrev:
Ökningen hos aeroligans steg3 blir 10hk mer än bsr, så slitaget borde inte bli så jäkla stort?
Rätta mig om jag har fel smile

Vid normal körning spelar det nog inte så stor roll, men ofta då man chippar bilar så dubbleras nästan laddtrycket, från ca 0.6bar till 1.1-1.3 bar och ligger då du och belastar motorn mycket och låter turbon ladda ordentligt hela tiden så får den ju självklart kortare livslängd, väldigt svårt att säga exakt hur mycket kortare dock.

Men prova på denna firma du, det är inte värt att lägga ut det dubbla på BSR, dom flesta firmor ger nog ungefär samma effekt om man skulle testa dom samtidigt, skiljer oftast bara lite var i registret dom har valt att ha mest vrid och hur användbar effekten ska vara.

kimztah 30 slak
14 augusti 2010 · 169 Inlägg

Den stora frågan är ju huruvida dem sköter allt med garanti osv..
Men får se vad dem säger, har som sagt mailat smile

Hamilton
14 augusti 2010 · 8 864 Inlägg

Jag skulle nog vända mig till ett företag än ett gäng "kompisar" som dom själva beskriver sig på hemsidan.
Köper du av dom så har du samma garantier och rättigheter som vid köp av privatperson dvs inga.

Men visst det är ju "Billigt" och har man inga större krav så kan ju det här vara ett allternativ.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Pendulum
14 augusti 2010 · 1 298 Inlägg

En annan detalj som motiverar BSR's merpris är "PPC-boxen" som hänger med som man själv programmerar (chippar) bilen med. Minns jag inte helt fel så kan man även läsa ut felkoder med PPC'n.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
kimztah 30 slak
14 augusti 2010 · 169 Inlägg

Precis sådana saker som gör att det känns så oseriöst.. Jämfört med t.ex bsr, maptun och dem mer etablerade företagen.
Brukar vara "man får vad man betalar för" och så även i detta fall, tror jag i alla fall.

kimztah 30 slak
14 augusti 2010 · 169 Inlägg

Jag har nu fått svar från Aeroligan.
Och är det något som ser seriöst ut med tanke på vad dem skriver i mailet? Bedöm själva, jag vet inte riktigt vad jag ska tro.. Är det för bra för att vara sant? smile

Hej Kim.



När det gäller dieselbilar så samarbetar vi med ett mycket stort internationellt företag. Det vi använder oss av är deras boxlösning till direktinsprutade dieselbilar. Det är lite som en KCR-box, fungerar på samma sätt för dig som kund, även om tekniken inuti boxen är annorlunda.

Det tar en liten stund att montera boxen första gången eftersom det skall provköras och så, men när det väl är som det skall så kan du själv plocka ur och i boxen på bara några minuter.

Det vi kan erbjuda dig är:

Steg2 = 189hk 390Nm

Steg3 = 194hk 410Nm


Steg2 till din bil kostar 3500kr, Steg3 kostar 4500kr

Vi lämnar 1års garanti på boxarna, detta är ingenting som går sönder. Går dem sönder så är det fabrikationsfel och då visar det sig väldigt snabbt.

Vill du ha mer gjort på din bil så löser vi naturligtvis detta, men priserna ovan är för box + installation inget mera.

Vi har ett jättebra erbjudande just nu för dem som väljer att ”chippa” och samtidigt köpa avgassystem. Vi handbygger ett avgassystem åt dig på plats på din bil. Vill du ha från turbon och bakåt inklusive katalysator så kostar det 7500kr i svartstål, eller 10500kr i rotfritt. Vill du ha dubbla slutrör eller liknande så är det bara att säga till, vi fixar det du vill ha och till vettiga pengar.

Vill du ha ut max av din bil så är det ett par punkter som gäller. Steg3 box, Fullflödes avgas + bättre IC (intercooler). Vill du ha hela paketet så monterar vi en riktig IC på din bil för 3000kr.


För att summera.



”chipp” 4500kr + Avgassystem 10500kr + IC 3000kr = 18000kr, eller 15000kr om du hellre vill ha avgassystem i svartstål.



Hoppas jag har varit till någon hjälp i alla fall.





Mvh / Team Aeroligan

wildboy_87_
14 augusti 2010 · 1 062 Inlägg

Jag känner några som har deras programvara i sina bilar å dem går mkt bra! Men större dp/avgas samt ic e ju verkligen att föredra

blev bra skillnad på en polares 900 turbo när vi bytte till 3" dp

mvh

Team Björkeryd
kimztah 30 slak
14 augusti 2010 · 169 Inlägg

Har han diesel då? Tror inte det va smile

wildboy_87_
14 augusti 2010 · 1 062 Inlägg

ne det e bensin men jag tänkte mer på att deras programvaror funkar bra wink

Team Björkeryd
kimztah 30 slak
14 augusti 2010 · 169 Inlägg

Hur gick till väga vid vanlig trimning av beninbil, ppc eller kör dem box där också?

lingua
14 augusti 2010 · 2 271 Inlägg

Tycker bara att vridmomentet verkar vara i det högsta laget för en orginalkoppling?
Min slirar ibland med steg3 (bensin) och ligger runt 380 nm nu, och aerokoppling
är specad till runt 365 nm.
Jag ska dock uppgradera till spec3, men som sagt. Kolla upp din koppling vad den tål.

//Tompa

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Kax
15 augusti 2010 · 206 Inlägg

Är du rädd om bilen så anlita en erkänd firma istället för ett Grisen i säcken trim.


www.kcr.se

maptun, nordic, bsr..................

wildboy_87_
15 augusti 2010 · 1 062 Inlägg

Han kopplade upp datorn till hans bil å sen mappade om boxarna wink men detta e ju t5 system vet inte va du har t7 ll e det ngt annat bara för det e diesel??

Team Björkeryd
Fredrik-79
15 augusti 2010 · 2 164 Inlägg

Är de en firma man känner till väl som en erkänt bra trim firma eller nån man känner som andra har gått igenom programmen o dom är bra borde de inte vara nån fara men som regel är ju att en erkänd bra trim firma är de bästa valet.

De är skillnader i trionic 5 o trionic 7  o sen är de inte samma till dislarna.

/F

Saab 9-5 SE (2001)
monno Elektriker
16 augusti 2010 · 718 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
De är skillnader i trionic 5 o trionic 7  o sen är de inte samma till dislarna.

/F

Sen är det tll å med trionic 8 i dom nyaste 93orna satt=) Sen tror jag dock inte att diesel bilarna har nå tändkasseter dock;Phaha
Där är det pumparna å spridarna som regerar å inte tändkasseterna;)

Som att kasta vatten i sjön.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang