4547
Sök

Renault Clio -94 - Vindrutetorkare intervallfunktion

4 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan!

Visste inte riktigt vart denna tråd skulle ligga men jag försöker här, flytta gärna om det blev tokigt.
Nu till problemet.

Jag har en Renault Clio -94 som har lite problem med sina torkare.
Ett tag fungerade inte intervallfunktionen alls och när man stängde av torkarna på något av dom andra två lägena så stannade torkarna direkt vart som helst på rutan utan att återgå till utgångpositionen.

En Renault verkstad bytte relä men det hjälpte inte så jag började kolla lite på saken. Fann en säkring som var pajj och bytte ut den.

NU funkar intervallfunktionen MEN, torkarna stannar mitt på rutan, precis som att den tror att det är utgångspositionen.

Jag har testat att byta tillbaka till det gamla reläet utan resultat, alltså exakt samma som innan..

Så nu vänder jag mig till er och ber och hjälp..

Har ni några idéer/tips om detta?
Tack på förhand! smile

1 043 Inlägg
15 augusti 2010
Du får lossa muttern på torkarmotorn och justera torkarna rätt.

4 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
@norpan1 Menar du muttern på torkararmarna för det fungerar ju inte..

1 043 Inlägg
17 augusti 2010
Nej på motorn du får öppna motorhuven sitter där under, det sitter armar där som sitter mellan motorn och axlarna som torkararmarna sitter på.

4 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
ja men där finns det inte så mycket att ändra på.. armarna sitter på en arm som snurrar runt på motorn så jag vet inte riktigt vad jag ska skruva på...

1 043 Inlägg
19 augusti 2010
Du ska justera på armen som sitter på motorn, en mutter att lossa troligtvis en 13 mm nyckel.
När du har fått loss armen så starta motorn och stäng sedan av den så att den stannar av sig själv.
Sedan justerar du torkarna till rätt läge och monterar tillbaka armen.

Sök