Högtalare SAAB 9-3 -99

Warmachine
15 augusti 2010 · 29 Inlägg

tja, köpte nya högtalare (bakre till hatthyllan) till bilen idag, en saab aero 9-3 -99. kopplade in de där de gamla satt. de gamla högtalarna var original högtalare och de var bara billigt skit, MAX 40 w. köpte ett par JBL 100 w RMS idag och kopplade som sagt i de men det blev ingen skillnad!? var inget djup i de högtalarna heller. Jag har förmodligen den sämsta stereon (huvudenheten) som saab har. är den helt enkelt för klen så jag måste skaffa ett slutsteg? vad ska jag göra? tacksam för alla svar.

Murmansk
15 augusti 2010 · 16 Inlägg

Hade samma problem, men byte stereo så vart det genast bättre. smile

Shaitosa
15 augusti 2010 · 1 Inlägg

Jag skulle byte Huvudenheten eller köpa ett slutsteg som du sade, 2 kanals eller 4 kanals och bridge'a, eftersom det bara är 100w rms x 2 du behöver så blir det inte allt för dyrt smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Nja inget bryggat 4-kanals till JBLs högtalare, dom ligger på 2Ohm och det brukar inte 4-kanals steg tycka om i bryggat läge. wink Ett 2-kanals till dom eller så ett 4-kanals som driver både 6x9or och framsystem, men först en ny huvudenhet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Warmachine
15 augusti 2010 · 29 Inlägg

så jag behöver alltså en ny huvudenhet + ett slutsteg? vad kostar en huvudenhet från saab ?

Warmachine
15 augusti 2010 · 29 Inlägg

kollade på bildelsbasen.se nu och de säljer begagnade huvudenheter, men hur vet jag att jag får en som är bättre än den jag har idag?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Nja alltså en ny original kommer ju inte att hjälpa, det är ju inget fel på den så utan den är för klen helt enkelt. Köp en bra eftermarknads istället, då får du mer inställningsmöjligheter och även uppspelningsalternativ (CD, USB, minneskort o.s.v) och mer uteffekt, om du sen känner att du behöver så kan du köpa till ett slutsteg också. Eller så behåller du huvudenheten som du har idag och köper till ett steg.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Warmachine
15 augusti 2010 · 29 Inlägg

ok, men jag har hört att det är svårt att få det att passa om man köper en eftermarknads? måste man modifiera mycket eller är det bara att sätta dit? för isåfall är det nog enklare att bara skaffa ett slutsteg...

Warmachine
15 augusti 2010 · 29 Inlägg

tror du att ett sånt här slutsteg skulle fungera bra på mina JBL 100 w RMS 300 w maxeffekt, http://www.billebro.se/myshop/myshop_st … ;PRID=4311

DJ_Philip
15 augusti 2010 · 129 Inlägg

om ja inte har fel så kan de vara att saab har eget system med egna högtalare med annat ohm tal, med inbyggda slutsteg i bilens elsystem?

Warmachine
15 augusti 2010 · 29 Inlägg

såg nu att de gamla högtalarna var 4 0hms och de nya 2 ohms. är det viktigt att ha samma ohmtal på högtalarna eller går det bra med 2 ohms som jag köpte?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Att byta huvudenhet i gamla 9-3an är inte svårt, beroende på vad du ska ha för nån dock så kan du få lov att modifiera lite (enkel-DIN går att få dit utan problem, dubbel-DIN kräver dock lite kapning). Med 2Ohms högtalare så kommer du få ut mer effekt, men din huvudenhet kanske inte tycker om den lägre belastningen, ett steg har dock inget problem med det. Kolla på blocket om du ska ha ett billigt steg, det där från Billebro ska du nog låta bli.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Warmachine
15 augusti 2010 · 29 Inlägg

ok, ja jag köper ett steg sen bör de lösa sig då... alltså när jag kopplar in steget så drar jag kabeln från huvudenheten bak till bagaget, då får man alltså ta bort handskfacket o sen dra ledningarna under mattan, eller finns det något enklare sätt?

Warmachine
15 augusti 2010 · 29 Inlägg
ChriZtoffer GAS democar 2018!
15 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Det steget kommer nog att duga alldeles utmärkt, om du bara ska ha det till 6x9orna så. Tänk på att du även kommer behöva antingen en sån här eller en sån här också beroende på vilket ljudsystem du har.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Warmachine
15 augusti 2010 · 29 Inlägg

bra då beställer jag ett sånt... får hoppas på att det löser sig nu så man kan få skapligt ljud snart. tack för all hjälp

Warmachine
16 augusti 2010 · 29 Inlägg

förresten vad tror du om kablarna som de skickar med det här steget, är det bara skit eller tror du de fungerar bra? http://www.blocket.se/sodermanland/Holl … 12&w=1

Senast redigerat av Warmachine (16 augusti 2010)

ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Kablarna verkar ska fungera, vilket dom enligt självklart ska göra när ett företag skickar med i ett paket. Jag kör själv med Hollywoods signalkabel och är nöjd med den iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Warmachine
18 augusti 2010 · 29 Inlägg

Ok ok! vart drar jag strömkabeln bäst från batteriet bak till bagaget? för jag tänkte ha slutsteget där. har hört att man kan dra strömkabeln genom där kupevärmaruttaget sitter? vad är bäst?

lindell90
18 augusti 2010 · 876 Inlägg

Nu är jag ingen expert på det här med billjud men efter att jag bytte min huvudenhet i bilen så känner jag inget behov av ett slutsteg även om jag säkert märkt skillnad om jag skaffat ett smile Dessutom så kan jag bara koppla in ett USB-minne med musik snabbt och enkelt på den nya huvudenheten smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang