Bilbas + dator

Froddmaistro
15 augusti 2010 · 15 Inlägg

Innan jag skriver mitt, så vill jag inleda med att jag HAR letat i forum, osv. big_smile
Eftersom att jag inte är jätte hipp på alla dessa moment inom ljud så har jag inte riktigt fått grepp på det här med bilbasar till datorn.
Jag skulle vilja veta hur jag kopplar in min dammiga 12" som inte gör någon nytta just nu, till min dator som förövrigt har ett 2.1 system med lite för klen bas lol


Min dator - http://tinyurl.com/34xm36k -nättagget 400W
12" bilbasen
- Nominell effekt: 175 Watt
Maximal effekt: 350 Watt
Frekvensomfång: 32Hz - 1200Hz
Känslighet: 90dB

Och ett mono-slutsteg 150 W  (om det nu behövs)
Den enda förstärkaren jag har löst är en gammal Yamaha CA-810 Amp från 70-talet skulle jag gissa på, ligger la på 65W kanske.cool

Nå, vad skulle jag behöva göra för att få basen att funka via datorn?
Tacksam för svar!

Qkeeper
16 augusti 2010 · 77 Inlägg

Billigaste förslaget lyder nog så här, åk till biltema och köp dig en batteriladdare http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-612-V/ 90kr , en 3,5mm adapter till 2st 3,5mm så att du kan använda båda ditt datasystem samt slutstegs drivna bas, sist men inte minst köper du 3,5mm - 2 RCA. Du kan även slänga med ett par m vanlig elkabel.

Så här gör du. Du drar kabel från + på laddaren till + på steget och även + till remote på steget, om du vill kan du sätta en strömbrytare där så du slipper dra ur laddaren ur väggen när du inte vill använda basen. Sedan drar du kabel från - på laddaren till jorden på steget. Sedan tar du din ny inköpta 3,5mm - 2 RCA och stoppar i datorn och sedan RCA i steget så skall det fungera utmärkt ! Gjorde likadant själv.

Om detta var för rörigt så får du gärna fråga smile

evilaudio
16 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

Qkeeper skrev:
Billigaste förslaget lyder nog så här, åk till biltema och köp dig en batteriladdare http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-612-V/ 90kr , en 3,5mm adapter till 2st 3,5mm så att du kan använda båda ditt datasystem samt slutstegs drivna bas, sist men inte minst köper du 3,5mm - 2 RCA. Du kan även slänga med ett par m vanlig elkabel.

Så här gör du. Du drar kabel från + på laddaren till + på steget och även + till remote på steget, om du vill kan du sätta en strömbrytare där så du slipper dra ur laddaren ur väggen när du inte vill använda basen. Sedan drar du kabel från - på laddaren till jorden på steget. Sedan tar du din ny inköpta 3,5mm - 2 RCA och stoppar i datorn och sedan RCA i steget så skall det fungera utmärkt ! Gjorde likadant själv.

Om detta var för rörigt så får du gärna fråga smile

fast man måste ha ett bilbatteri imellan laddaren å steget..laddaren klarar inte av att driva steget-

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Froddmaistro
16 augusti 2010 · 15 Inlägg

evilaudio skrev:
fast man måste ha ett bilbatteri imellan laddaren å steget..laddaren klarar inte av att driva steget-

100? Har för mej att en FDA kompis hade sin bilbas till datorn utan bilbatteriet.


Förövrigt, Tack så mycket Qkeeper, var till stor hjälp!big_smile

evilaudio
16 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

Froddmaistro skrev:

evilaudio skrev:
fast man måste ha ett bilbatteri imellan laddaren å steget..laddaren klarar inte av att driva steget-

100? Har för mej att en FDA kompis hade sin bilbas till datorn utan bilbatteriet.


Förövrigt, Tack så mycket Qkeeper, var till stor hjälp!big_smile

en liten laddare kan inte lämna så pass mycke ström som ett hyffast steg behöver.. risken e att bäde steg å laddare pajjar.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Frissan
16 augusti 2010 · 4 693 Inlägg

Froddmaistro skrev:

evilaudio skrev:
fast man måste ha ett bilbatteri imellan laddaren å steget..laddaren klarar inte av att driva steget-

100? Har för mej att en FDA kompis hade sin bilbas till datorn utan bilbatteriet.


Förövrigt, Tack så mycket Qkeeper, var till stor hjälp!big_smile

Då hade han antagligen kopplat steget på nätagget.
Ingen bra idé även om det går.
Det går att hoppa ner från ett stup, men det är ingen bra idé.

Booyakasha!
Froddmaistro
16 augusti 2010 · 15 Inlägg

Om jag gör på ett annat sätt då, check this out!

Jag tar mitt orginalsystem - http://www.scandinavianphoto.se/img/img … 553277.jpg
Skruvar loss orginalbasen, sen kopplar in bilbaslådan till strömkablarna på orginalbasen? Går detta? då slipper man väl slutsteget också?smile

M_icke_
16 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Froddmaistro skrev:
Om jag gör på ett annat sätt då, check this out!

Jag tar mitt orginalsystem - http://www.scandinavianphoto.se/img/img … 553277.jpg
Skruvar loss orginalbasen, sen kopplar in bilbaslådan till strömkablarna på orginalbasen? Går detta? då slipper man väl slutsteget också?smile

Det går men steget i den lådan lämnar kanske 5wrms eller något i den stilen, basen som sitter i lådan är extremt lättdriven i förhållande till din bilbas, alltså kommer det både låta skit och spela dåligt..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
almadeus
16 augusti 2010 · 215 Inlägg

Tror du har för lite effekt i slutsteget i logitechsystemet för att driva din låda. Men koppla så du får så högt ohmtal som möjligt så du inte bränner steget när du testar smile

BMW 330 turbo "drifting" (1991)
Froddmaistro
16 augusti 2010 · 15 Inlägg

Punti skrev:
Tror du har för lite effekt i slutsteget i logitechsystemet för att driva din låda. Men koppla så du får så högt ohmtal som möjligt så du inte bränner steget när du testar smile

Det där sista fastna inte i huvudet! Hur kopplar jag så jag får så högt ohmtal som möjligt då?tongue

M_icke_
16 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Punti skrev:
Tror du har för lite effekt i slutsteget i logitechsystemet för att driva din låda. Men koppla så du får så högt ohmtal som möjligt så du inte bränner steget när du testar smile

Hur kopplar man en enkel 4ohms spole i högt ohmtal?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
almadeus
16 augusti 2010 · 215 Inlägg

Läste lite slarvigt, trodde att han hade två basar!

BMW 330 turbo "drifting" (1991)
Froddmaistro
16 augusti 2010 · 15 Inlägg

Punti skrev:
Läste lite slarvigt, trodde att han hade två basar!

Så jag bränner inte orginallådans slutsteg om jag kopplar? Det flödar antagligen inte lika mycket som det skulle gjort om man koppla till ett bilbatteri antar jag? cool

Edit* Hörde en vits om att en grabb öppnad sin bilbas och drog två kablar dirrekt på basen, och fick det till att funka via datorn? Eller menade han kanske att han öppnade orginalbasen och drog kablar från den till sin bilbas? Hmm.. Att det ska vara så svårt att koppla en bas till datorn..mad

Senast redigerat av Froddmaistro (16 augusti 2010)

almadeus
16 augusti 2010 · 215 Inlägg

Ska jag vara ärlig så kommer det låta skit hur du än gör.

Koppla in basen på din yamaha och se glad ut!

BMW 330 turbo "drifting" (1991)
Froddmaistro
16 augusti 2010 · 15 Inlägg

Punti skrev:
Ska jag vara ärlig så kommer det låta skit hur du än gör.

Koppla in basen på din yamaha och se glad ut!

Där slockna mitt ljus i tunneln.  Så lätt ger jag mej inte dock cool

Hmm, aja återkommer ifall jag av någon förutsättning får detta att funka, vilket jag kommer att få!mad

MartinF
16 augusti 2010 · 372 Inlägg

Det går alldeles utmärkt att koppla en bas på de flesta gamla yamaha förstärkare och spela mer bas än din anläggning gör just nu så det skulle jag ha testat. Dock behöver du ett delningsfilter till den eftersom du ej har någon aktiv delning på förstärkaren. Det finns passiva filter och dela vid ca 80-150Hz skulle säkert fungera utmärkt för dig. Kostar nog mellan 50-250kr för ett filter.

Sen kör du en 1st 3.5 till 2st 3,5 adapter för att kunna ha bägge systemen samtidigt.

Sen finns det väl aktiva basar på blocket och tradera för under tusenlappen. Det fungerar säkert lika bra det också för att få lite mer flås i basen.

Senast redigerat av Martinfyhr (16 augusti 2010)

Froddmaistro
16 augusti 2010 · 15 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Det går alldeles utmärkt att koppla en bas på de flesta gamla yamaha förstärkare och spela mer bas än din anläggning gör just nu så det skulle jag ha testat. Dock behöver du ett delningsfilter till den eftersom du ej har någon aktiv delning på förstärkaren. Det finns passiva filter och dela vid ca 80-150Hz skulle säkert fungera utmärkt för dig. Kostar nog mellan 50-250kr för ett filter.

Sen kör du en 1st 3.5 till 2st 3,5 adapter för att kunna ha bägge systemen samtidigt.

Sen finns det väl aktiva basar på blocket och tradera för under tusenlappen. Det fungerar säkert lika bra det också för att få lite mer flås i basen.

Härligt, ska testa det här med förstärkare när jag kommer hem lol
Vart köper man dessa delningsfilter billigast då? Och vad ska jag har för slags filter (finns mängder av olika antar jag) ?

Froddmaistro
14 september 2010 · 15 Inlägg

Lite sent ute men jag löste det på ett väldigt simpelt sätt och desutom låter det bättre än förut så jag är nöjd!
Dra kablarna från orginalbasen dirrekt till bilbasen och flytta in bilbasen i garderoben eller nått lol . När jag tänker efter så vet jag inte varför jag inte tänkte på det från första början. Och ja, det låter bra!

Senast redigerat av Froddmaistro (14 september 2010)

Svaltonen
16 november 2012 · 106 Inlägg

Någon som vet om det skulle fungera på en bärbar dator? har 2x12 bas

www.oijoij.com - svaltonen photo @ Facebook
Nitromast Dr. Scanner
16 november 2012 · 2 167 Inlägg

Men det är väl samma ljudutgång?...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang