4378
Sök

Katalysator på Saab 900 T16 87a

614 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
En fråga bara till er som är kunniga.

Behöver jag verkligen ha katalysator på min saab 900 t16 årsmodell 87a.
Bilen är från början en T8a men har blivigt bytt till en T16 motor från 87 med 88ans bromsar.

Och det sitter kat på..
Känns lite konstigt att jag verkligen skulle behöva ha kat på avgasystemet då den ju faktist stryper en del hästkrafter. med tanke på att bilen och motorn är från 87. där är ju dock reggad med motorn och i ägarpapperna står det ju även att den är reggad med kat.

Men som sagt något som vet om jag verkligen behöver köra med kat på enligt lag på denna bil?

Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
16 augusti 2010
är den reggad med katt så äre bara köra med katt

I got Dubs!
2 423 Inlägg
16 augusti 2010
Sitter det katalysator på bilen måste den finnas där. Är bilen äldre än 89 så behöver den däremot inte fungera så en bättre variant är att rensa ur katalysatorn och svetsa fast ett rör inuti.

614 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Dubs skrev:
Sitter det katalysator på bilen måste den finnas där. Är bilen äldre än 89 så behöver den däremot inte fungera så en bättre variant är att rensa ur katalysatorn och svetsa fast ett rör inuti.

Hmm okey okey.. har faktist hört den grejen du sa där förut.. tycker det låter helt jävla dumt om jag ska vara ärlig men som sagt jag vet inte.. så det kan vara så att du har rätt:D..

bilen och motorn är ju från 87 så om ditt resonemang stämmer så borde jag ju i såna fall kunna göra typ som du säger där då och rensa katten från allt som stoppar upp avgaserna så att det blir flöde i den?

Är detta något du är 100% på eller något du tror??big_smile

Tack! Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

5 710 Inlägg
16 augusti 2010
Det är lite lurigt just att den är omreggad men annars är det som Dubs skriver.
Ta bort den helt kan du nog inte göra men frågan är om den måste funka.
Vad står det för gränsvärden på besikningsprotokollet?
CO 0.5 eller 4.5?
4.5 är för bilar utan kat och 0.5 med.

Jag kan dock tycka att om du nu skall bygga ett nytt system som jag har förstått att du måste så köp dig en billig race-kat.
Finns på Biltema, KL, EXD eller valfri bilsida. De är under nere i under 2000 närmare 1000 lappen.
Med den har du både bra flöde, miljövänligt och "moraliskt korrekt" smile

MVH Jonas
..............

614 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
CO 0.5 eller 4.5?

Jag kan dock tycka att om du nu skall bygga ett nytt system som jag har förstått att du måste så köp dig en billig race-kat.
Finns på Biltema, KL, EXD eller valfri bilsida. De är under nere i under 2000 närmare 1000 lappen.

Okey okey.. hahaha aa du ska se det avgasystemet som sitter på nu.. jävlar det kommer ramla isär när som helst:D.. men gjorde faktist så att när jag jobba  förut så ringde jag till bilbesiknigens tekniska och frågade.. och det var "dubs" säger.. ifall på min bil.. jag måste ha katen på! men den måste inte fungera så gubben jag prata med där rekommendera mig faktist att rensa den på allt i!big_smile

Tack för hjälpen alla!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 augusti 2010
jonTe skrev:
CO 0.5 eller 4.5?

Jag är ju dock mer inne på jonTes linje. Det systemet du har verkar ju behöva bytas och byte till ett riktigt 3" system mer racekatt och batteriböj ger bra mycket mer än att rensa ur katten!
Bygga en motor som levererar effekt men inte klarar miljökrav är inte alls svårt sad

614 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
jonTe skrev:
CO 0.5 eller 4.5?

Jag är ju dock mer inne på jonTes linje. Det systemet du har verkar ju behöva bytas och byte till ett riktigt 3" system mer racekatt och batteriböj ger bra mycket mer än att rensa ur katten!
Bygga en motor som levererar effekt men inte klarar miljökrav är inte alls svårt sad

Jaja naturligtvis så behöver hela systemet bytas... detta är inget snack om.. när man startar bilen så låter den mest som att hela avgasystemet ska ramla isär när som helst.. systemet är verkligen jätte dåligt.. så som sagt nytt avgasystem ska fixas..
men som sagt om jag inte behöver ha en kat som stoppar upp så tänker jag inte heller ha det:D

Sök