Ställa uppl laddtrycket på en passat 1.8 T 97a?

Calsu
16 augusti 2010 · 55 Inlägg

Tjena precis köpt en passat 1.8T 97a och nu vill ja ha ut lite mer effekt ur den. Då jag inte planerat att chippa den för 6-7 tusen och sen byta avgs och sätta dit effekt spridare osv för jag vill gärna ha lite pengar kvar till hyran wink så tänkte jag om man kanske kunde köpa en enkel pysventil och en klocka sedan ställa upp laddtrycket på kanske 0.8-1.0 borde inte det funka riktigt bra? I teorin iaf eller? Jag vet att polarn gjorde det på sin 740 turbo men det är ju volvo lite mer kvalle i dom. Han fick iaf ut nästan 50 hästar han la dit lite små saker som sportluftfilter och sånt också men ändå. Tror ni det kanske kan funka eller kommer det floppa totalt?

Evert_
16 augusti 2010 · 303 Inlägg

skulle rekomendera ett chipp så du får med bränslet också inte säkert man hör dom små spikningarna vilket betalar du helst för ett chipp eller ny motor man ska inta va dumsnål

heter numera blyfot_racing här på garaget
kenny_crx
16 augusti 2010 · 836 Inlägg

pysventil e inte att rekomendera då laddtrycket väldigt ofta sticker dit det själv vill tongue

En strypventil däremot funkar kanon!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Calsu
16 augusti 2010 · 55 Inlägg

kenny_crx skrev:
pysventil e inte att rekomendera då laddtrycket väldigt ofta sticker dit det själv vill tongue

En strypventil däremot funkar kanon!

Strypventil säger du? Tell me more plz big_smile

kenny_crx
16 augusti 2010 · 836 Inlägg

sök på google dawes device.

jag hade en pysventil på min skyline och den bara stack iväg upp till 1 bar för att sjunka till orginal ladd och gud vet allt, sen sökte jag runt lite och hitta en strypventil med då dawes device och den håller trycket exakt där den ska vara, på alla växlar dessutom! använda mycket av folk me evos och imprezor

Honda CRX "Sparkles" (1988)
kenny_crx
16 augusti 2010 · 836 Inlägg

men jag skulle inte rekomendera att smacka på med samma laddtryck som chippade passater har!!! det e lite skillnad det dom gör när dom chippar!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Evert_
16 augusti 2010 · 303 Inlägg

kenny_crx skrev:
sök på google dawes device.

jag hade en pysventil på min skyline och den bara stack iväg upp till 1 bar för att sjunka till orginal ladd och gud vet allt, sen sökte jag runt lite och hitta en strypventil med då dawes device och den håller trycket exakt där den ska vara, på alla växlar dessutom! använda mycket av folk me evos och imprezor

hej var kan man hitta en sån har en 850 som jag vill ha jämnt ladd på alle växlarna sen att man får byta låda lite oftare är en annansak

heter numera blyfot_racing här på garaget
jocke_gronberg
16 augusti 2010 · 4 586 Inlägg

chip är den enda lösningen bilen kommer gå för magert ifall du bara ökar laddat.

bilen laddar orginal max 0.3-0.4 så att lägga sig på 1 bar då är skapliga skillnaden

Calsu
16 augusti 2010 · 55 Inlägg

kenny_crx skrev:
men jag skulle inte rekomendera att smacka på med samma laddtryck som chippade passater har!!! det e lite skillnad det dom gör när dom chippar!

Ne men dom ligger väl på runt 1.2 chippade? Jag tänkte ställa min på 0.8smile tack så jätte mycket för tipset ska kollas upp big_smile

jocke_gronberg
16 augusti 2010 · 4 586 Inlägg

Calsu skrev:

kenny_crx skrev:
men jag skulle inte rekomendera att smacka på med samma laddtryck som chippade passater har!!! det e lite skillnad det dom gör när dom chippar!

Ne men dom ligger väl på runt 1.2 chippade? Jag tänkte ställa min på 0.8smile tack så jätte mycket för tipset ska kollas upp big_smile

chip kostar 4000-5000 billigare än motorrenovering

du kan inte ställa upp laddet ens 0.2 bar utan att bränsle.mm hänger med

kenny_crx
16 augusti 2010 · 836 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Calsu skrev:

kenny_crx skrev:
men jag skulle inte rekomendera att smacka på med samma laddtryck som chippade passater har!!! det e lite skillnad det dom gör när dom chippar!

Ne men dom ligger väl på runt 1.2 chippade? Jag tänkte ställa min på 0.8smile tack så jätte mycket för tipset ska kollas upp big_smile

chip kostar 4000-5000 billigare än motorrenovering

du kan inte ställa upp laddet ens 0.2 bar utan att bränsle.mm hänger med

Då har vw väldigt klena motorer i alla fall smile min skyline funkar kanon med att göra så..och alla andra japanare med.

Dock kan jag inte sitta o säja att det funkar på en passat då jag inte vet allt för mycket om motorerna i dom!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
jocke_gronberg
16 augusti 2010 · 4 586 Inlägg

kenny_crx skrev:

jocke_gronberg skrev:

Calsu skrev:
Ne men dom ligger väl på runt 1.2 chippade? Jag tänkte ställa min på 0.8smile tack så jätte mycket för tipset ska kollas upp big_smile

chip kostar 4000-5000 billigare än motorrenovering

du kan inte ställa upp laddet ens 0.2 bar utan att bränsle.mm hänger med

Då har vw väldigt klena motorer i alla fall smile min skyline funkar kanon med att göra så..och alla andra japanare med.

Dock kan jag inte sitta o säja att det funkar på en passat då jag inte vet allt för mycket om motorerna i dom!

du menar alltså att lura motorn att tro att den laddar normalt fast den laddar mer är bättre på din skyline ?

vad är fördelen med att ha en strypventil på sin motor ?

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 augusti 2010)

kenny_crx
16 augusti 2010 · 836 Inlägg

Snälla börja inte diskutera skyline med mej i alla fall, ja det funkar hur bra som helst på en skyline, evo, impreza!!! min laddar 0.4-0.5 orginal och just nu ligger den på 0.8 i ladd och har gjort ett bra tag och alla andra kör med i princip samma sak och inga problem!

MEEEEN som sagt jag vet inte om det funkar på en passat eller volvo 850 för den delen iheller, men på skyline mm så funkar det!

Honda CRX "Sparkles" (1988)
kenny_crx
16 augusti 2010 · 836 Inlägg

fördelen me strypventil? ja det den e till för? ställa upp laddtryck? du kanske inte vet detta men det finns inget chip till skyline t ex

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Krist
16 augusti 2010 · 716 Inlägg

Att ställa upp laddet på en så klen motor som din skulle jag starkt avråda.

Finns ship för runt 3tusen http://sv.bsr.se/products/t609/ och då gör dom allt rätt, ställer upp så bilen får bra me soppa i förhållande till laddet å kraften. Gör det rätt från början så du senare inte står där me trasig motor och undrar vad som gick fel!

Om du nu inte skulle chippa å bestämma dig för pysventil, kolla vad bilen laddar nu, och höj inte typ 0.6bar till. Höj bara 0.2-0.4 MAX då håller din motor lite till iaf...

Sen kan de ju va så att din bil redan har laddtrycks styrning orginal, och mixar du me laddtrycket utöver det så får du massor av felkoder, spikningar och tillome att turbon kan paja. DU ska veta va du gör!

Och Kenny_crx: Du kan inte jämföra din skyline mot en passat... Skyline är mer hållbara, byggda för dessa saker.

Mvh, Krist

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Calsu
16 augusti 2010 · 55 Inlägg

Jag har bestämt mig nu iaf för att skita i pys/strypventil och ska chiptrimma skiten på lördag smile Kommer få ut ca 40-45 hästar det räcker väl för nu. Ingen som vet någon "genväg" man kan ta så jag får 5-15 hästar till så jag ligger lite över 200?

kenny_crx
16 augusti 2010 · 836 Inlägg

Krist skrev:
Att ställa upp laddet på en så klen motor som din skulle jag starkt avråda.

Finns ship för runt 3tusen http://sv.bsr.se/products/t609/ och då gör dom allt rätt, ställer upp så bilen får bra me soppa i förhållande till laddet å kraften. Gör det rätt från början så du senare inte står där me trasig motor och undrar vad som gick fel!

Om du nu inte skulle chippa å bestämma dig för pysventil, kolla vad bilen laddar nu, och höj inte typ 0.6bar till. Höj bara 0.2-0.4 MAX då håller din motor lite till iaf...

Sen kan de ju va så att din bil redan har laddtrycks styrning orginal, och mixar du me laddtrycket utöver det så får du massor av felkoder, spikningar och tillome att turbon kan paja. DU ska veta va du gör!

Och Kenny_crx: Du kan inte jämföra din skyline mot en passat... Skyline är mer hållbara, byggda för dessa saker.

Mvh, Krist

Jag jämför inte skyline mot en passat som jag skrivit i tråden så kan jag INTE svara på hur en passat reagerar! men eftersom att en person fråga om det var bra på MIN bil så blev diskutionen lite ditåt och det enda jag svara på var HUR ts kan öka laddtryck.

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Krist
16 augusti 2010 · 716 Inlägg

Calsu skrev:
Jag har bestämt mig nu iaf för att skita i pys/strypventil och ska chiptrimma skiten på lördag smile Kommer få ut ca 40-45 hästar det räcker väl för nu. Ingen som vet någon "genväg" man kan ta så jag får 5-15 hästar till så jag ligger lite över 200?

Öppet Luftfilter, 3" Downpipe och 3tum från downpipe ut. Då borde du ligga på 200 och lite över.

Vem ska chippa?

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
spokenratt
16 augusti 2010 · 3 860 Inlägg

Precis, lägg till filter o avgas byte, SPEC DOWNPIPE!! så ska väl inte 200 vara något problem!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Fredrik-79
16 augusti 2010 · 2 164 Inlägg

Att bara ställa upp laddet utan att ha gjort nått annat är ju ren idioti.
Att de skulle gå o göra så helt riskfritt på en skyline säger jag också är helt felaktigt om bilen är orginal.
Har en kompis som fick renovera motorn på grund av pys trim så gör om o gör rätt så blir de inga dyra kostnader.

/F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang