3933
Sök

Bygga Driftingbil

I Love Haters
56 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
#81
KHRacing skrev:
FLindgren skrev:
Volvo är ju alltid bäst för "nybörjaren" då det ofta finns billiga delar och begagnade delar att hitta lätt..

Men en corolla hade vart rolig ;P

Dock e en AE86:an en utav de absolut svåraste bilarna som finns att sladda med, lite som en Honda S2000.

hur stor roll spelar längden på bilen? om jag inte har fel så snurran man lättare men en bil som har kort hjulbas.

Go BIG or Go home!

404 Inlägg
31 augusti 2010
#82
Generellt kan man väl säga att du snurrar lättare med en kort bil än en längre, man kan dock överkomma mycket med rätt inställt chassi och rätt däck. Det är dock svårt att åka fort på ställ med en kort bil, det kräver sin förare - bra mycket enklare med någonting i stil med supran jag har nu.


I Love Haters
56 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#83
Attenator skrev:
Generellt kan man väl säga att du snurrar lättare med en kort bil än en längre, man kan dock överkomma mycket med rätt inställt chassi och rätt däck. Det är dock svårt att åka fort på ställ med en kort bil, det kräver sin förare - bra mycket enklare med någonting i stil med supran jag har nu.

Okej, så det är alltså bättre/lättare att börja med en bil som är lite längre.
Tack för svaren.

Go BIG or Go home!

323 Inlägg
31 augusti 2010
#84
Här är en bil att bygga på. sen bara en motor o låda från bmw, M50B25 och ZF låda. Chassi delarna är billiga till bilen och sen är den lika vanlig i usa som volvo 240 i sverige tongue

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_mu … =8&w=3


I Love Haters
56 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#85
Froborg skrev:
Här är en bil att bygga på. sen bara en motor o låda från bmw, M50B25 och ZF låda. Chassi delarna är billiga till bilen och sen är den lika vanlig i usa som volvo 240 i sverige tongue

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_mu … =8&w=3

Skulle säkert funka, men då måste man bygga egna fästen till motor och låda och det är inte bara att göra.
Annars är som sagt delar till dom väldigt billiga i USA.

Go BIG or Go home!

404 Inlägg
1 september 2010
#86
EricMSG skrev:
Froborg skrev:
Här är en bil att bygga på. sen bara en motor o låda från bmw, M50B25 och ZF låda. Chassi delarna är billiga till bilen och sen är den lika vanlig i usa som volvo 240 i sverige tongue

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_mu … =8&w=3

Skulle säkert funka, men då måste man bygga egna fästen till motor och låda och det är inte bara att göra.
Annars är som sagt delar till dom väldigt billiga i USA.

Sen lär du bygga om i princip hela chassit på en sån mustang för att få den till en bra "drifter", jag skulle börjat med en bil som redan från början har ett "modernt" chassi och är lätt att hantera. Med rätt chassi som bas behövs inte lika stora och kostsamma ingrepp.

Sen vet jag inte om du vill kunna använda bilen på gatan eller om det ska bli ett rent racebygge? Vill du kunna ha den som en gatbil så bör du köpa en turbobil, även om man bygger en potent motor så kan man besikta som vanligt. Jag har besiktat Supran i det utförandet den är nu med nedställt laddtryck till original och inte stött på några som helst problem vid besiktningen.


I Love Haters
56 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#87
Attenator skrev:
EricMSG skrev:
Froborg skrev:
Här är en bil att bygga på. sen bara en motor o låda från bmw, M50B25 och ZF låda. Chassi delarna är billiga till bilen och sen är den lika vanlig i usa som volvo 240 i sverige tongue

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_mu … =8&w=3

Skulle säkert funka, men då måste man bygga egna fästen till motor och låda och det är inte bara att göra.
Annars är som sagt delar till dom väldigt billiga i USA.

Sen lär du bygga om i princip hela chassit på en sån mustang för att få den till en bra "drifter", jag skulle börjat med en bil som redan från början har ett "modernt" chassi och är lätt att hantera. Med rätt chassi som bas behövs inte lika stora och kostsamma ingrepp.

Sen vet jag inte om du vill kunna använda bilen på gatan eller om det ska bli ett rent racebygge? Vill du kunna ha den som en gatbil så bör du köpa en turbobil, även om man bygger en potent motor så kan man besikta som vanligt. Jag har besiktat Supran i det utförandet den är nu med nedställt laddtryck till original och inte stött på några som helst problem vid besiktningen.

Bryr mig inte så mycket om det blir ett rent race bygge eller inte, men eftersom jag tänker köra med bur så lär jag regga om bilen för att få köra den på gatan. Och turbo bil kommer de antagligen att bli för att det är som sagt lättare att få igenom besiktningen om jag nu bestämmer mig för att sälja/regga.

Go BIG or Go home!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 september 2010
#88
Attenator skrev:
Sen lär du bygga om i princip hela chassit på en sån mustang för att få den till en bra "drifter", jag skulle börjat med en bil som redan från början har ett "modernt" chassi och är lätt att hantera. Med rätt chassi som bas behövs inte lika stora och kostsamma ingrepp.

Sen vet jag inte om du vill kunna använda bilen på gatan eller om det ska bli ett rent racebygge? Vill du kunna ha den som en gatbil så bör du köpa en turbobil, även om man bygger en potent motor så kan man besikta som vanligt. Jag har besiktat Supran i det utförandet den är nu med nedställt laddtryck till original och inte stött på några som helst problem vid besiktningen.

Behöver inte bygga om så mycket som du tror.

Det enda som jag egentligen skulle göra på den där bilen, var att införskaffa en 4-bults 350, bygga fästen, skaffa en smidd 283 vev samt smidda kolvar/stakar, nytt insug/förgasare och AFR toppar så har du den billigaste race/drift/busbilen du kan tänka dig. Sen med 350 blocket och 283 veven så har du gjort en såkallad 302. Med rätt viktade grejer så kan du växla vid 9300RPM om nu så önskas.

Varför vara så inne på turbo när man kan bygga billigare med V8'a, samt att man inte ens behöver dra i handbromsen, bara att tvärgasa så är man ju inne i en drift eller powerslide, vad du nu vill kalla det.

Kan tillägga att min motor har hittills kostat cirka 50.000kr, och det var med allting nytt förutom blocket.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

404 Inlägg
1 september 2010
#89
Okej, men satsa på en bil du kan gatregga med enkla medel så den blir lättare att sälja om du får för dig att sluta upp med drifting. En bra grej är ju att skaffa en bil med grundförutsättningar att bli en bra drifter, så du inte gräver ner dig helt i att bygga om den och aldrig får köra. Många projekt som slutat i mörka garage för att det blivit mer jobb än lek...


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 september 2010
#90
Attenator skrev:
Okej, men satsa på en bil du kan gatregga med enkla medel så den blir lättare att sälja om du får för dig att sluta upp med drifting. En bra grej är ju att skaffa en bil med grundförutsättningar att bli en bra drifter, så du inte gräver ner dig helt i att bygga om den och aldrig får köra. Många projekt som slutat i mörka garage för att det blivit mer jobb än lek...

Bra mycket sanning i det där faktiskt.

Nu om du verkligen vill vara lite udda så kan du ju alltid skaffa en Mercedes W123 med Holset turbo och ladda satan.


Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

404 Inlägg
1 september 2010
#91
Rinnegan skrev:
Attenator skrev:
Sen lär du bygga om i princip hela chassit på en sån mustang för att få den till en bra "drifter", jag skulle börjat med en bil som redan från början har ett "modernt" chassi och är lätt att hantera. Med rätt chassi som bas behövs inte lika stora och kostsamma ingrepp.

Sen vet jag inte om du vill kunna använda bilen på gatan eller om det ska bli ett rent racebygge? Vill du kunna ha den som en gatbil så bör du köpa en turbobil, även om man bygger en potent motor så kan man besikta som vanligt. Jag har besiktat Supran i det utförandet den är nu med nedställt laddtryck till original och inte stött på några som helst problem vid besiktningen.

Behöver inte bygga om så mycket som du tror.

Det enda som jag egentligen skulle göra på den där bilen, var att införskaffa en 4-bults 350, bygga fästen, skaffa en smidd 283 vev samt smidda kolvar/stakar, nytt insug/förgasare och AFR toppar så har du den billigaste race/drift/busbilen du kan tänka dig. Sen med 350 blocket och 283 veven så har du gjort en såkallad 302. Med rätt viktade grejer så kan du växla vid 9300RPM om nu så önskas.

Varför vara så inne på turbo när man kan bygga billigare med V8'a, samt att man inte ens behöver dra i handbromsen, bara att tvärgasa så är man ju inne i en drift eller powerslide, vad du nu vill kalla det.

Kan tillägga att min motor har hittills kostat cirka 50.000kr, och det var med allting nytt förutom blocket.

Min tanke med den bilen är ju inte att det kommer saknas möjligheter att bygga mkt motor billigt utan hellre att man måste bygga om hela chassiet för att få en bil med bra väghållning, vilket man gärna vill ha om man ska köra drifting, iaf om man vill utöva det som sport.

Visst den är säkert riktigt kul att sladda med om man skiftar motor, växellåda, kardan och bygger en stabil bakvagn med 9"are och diffbroms, samt styvar upp chassiet med fullbur, men för att få en bil man känner förtroende för på breda ställ i hög fart så krävs ännu mer åtgärder.

Sen behöver man väl knappast använda handbromsen för att få upp en turbobil i ställ, handlar väl bara om att ligga rätt på varven så man har laddtryck så fort man trampar i.


404 Inlägg
1 september 2010
#92
Rinnegan skrev:
Attenator skrev:
Okej, men satsa på en bil du kan gatregga med enkla medel så den blir lättare att sälja om du får för dig att sluta upp med drifting. En bra grej är ju att skaffa en bil med grundförutsättningar att bli en bra drifter, så du inte gräver ner dig helt i att bygga om den och aldrig får köra. Många projekt som slutat i mörka garage för att det blivit mer jobb än lek...

Bra mycket sanning i det där faktiskt.

Nu om du verkligen vill vara lite udda så kan du ju alltid skaffa en Mercedes W123 med Holset turbo och ladda satan.


Haha så jävla elakt, den där skulle jag gladeligen ha på gården, fara ut på fredagkväll och reta upp alla med "sportbilar" smile


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 september 2010
#93
Attenator skrev:
Sen behöver man väl knappast använda handbromsen för att få upp en turbobil i ställ, handlar väl bara om att ligga rätt på varven så man har laddtryck så fort man trampar i.

Dock så är det rätt skönt att inte behöva bry sig om laddtryck när det gäller V8'or. Kan stå och tugga 295 breda däck på tomgång om jag nu känner för det, vilket enligt mig blir en bättre karaktär till en driftbil. Givetvis så är det ju en smaksak, men om man nu vill träna på att drifta så är det väl nästan lättare att bara hålla koll på bilen istället för laddtryck och diverse annat?
Istället för att behöva ligga minst över 4k RPM för att bygga nog med ladda för att hålla däcken i rörelse så kan man valfritt välja varv. Sen så är det ju lite udda med V8'a sugmotor i drifting då alla andra kör just med turbo och rak 6'a/5'a/4'a etc.

Attenator skrev:
Haha så jävla elakt, den där skulle jag gladeligen ha på gården, fara ut på fredagkväll och reta upp alla med "sportbilar" smile

Jodu, det skulle jag med. Att det är en diesel dessutom är ju hur jävla ballt som helst.
Senast redigerat av Rinnegan (1 september 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

782 Inlägg
1 september 2010
#94
Rinnegan skrev:
Attenator skrev:
Sen behöver man väl knappast använda handbromsen för att få upp en turbobil i ställ, handlar väl bara om att ligga rätt på varven så man har laddtryck så fort man trampar i.

Dock så är det rätt skönt att inte behöva bry sig om laddtryck när det gäller V8'or. Kan stå och tugga 295 breda däck på tomgång om jag nu känner för det, vilket enligt mig blir en bättre karaktär till en driftbil. Givetvis så är det ju en smaksak, men om man nu vill träna på att drifta så är det väl nästan lättare att bara hålla koll på bilen istället för laddtryck och diverse annat?
Istället för att behöva ligga minst över 4k RPM för att bygga nog med ladda för att hålla däcken i rörelse så kan man valfritt välja varv. Sen så är det ju lite udda med V8'a sugmotor i drifting då alla andra kör just med turbo och rak 6'a/5'a/4'a etc.

Attenator skrev:
Haha så jävla elakt, den där skulle jag gladeligen ha på gården, fara ut på fredagkväll och reta upp alla med "sportbilar" smile

Jodu, det skulle jag med. Att det är en diesel dessutom är ju hur jävla ballt som helst.

fler och fler börjar inse fördelarna med en V8.. och går därför över till V8 ls1 motorerna är väldigt populära att stoppa i tex s14 i usa.. en turbomotor blir sjukt varm och vad jag kan förstå blir inte sugmotorerna lika varm..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 september 2010
#95
bushmyra skrev:
fler och fler börjar inse fördelarna med en V8.. och går därför över till V8 ls1 motorerna är väldigt populära att stoppa i tex s14 i usa.. en turbomotor blir sjukt varm och vad jag kan förstå blir inte sugmotorerna lika varm..

Jo det är ju givetvist sant, men en LS1 kan kosta en del om du inte har kontakter.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

KHRacing
1 september 2010
#96
förutom avgassystemet/turbon så är där inga större skillnader i värmeutveckling på sug/turbo

782 Inlägg
1 september 2010
#97
KHRacing skrev:
förutom avgassystemet/turbon så är där inga större skillnader i värmeutveckling på sug/turbo

ok man lär sig hela tiden smile men vridet i en v8 måste ju va optimalt för drifting?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
1 september 2010
#98
bushmyra skrev:
ok man lär sig hela tiden smile men vridet i en v8 måste ju va optimalt för drifting?

Mja, peak-vrid vid 2500RPM är ju inte så pjåkigt, sen att det är i princip en platt kurva om man har ställt in allting rätt är ju inte heller så pjåkigt.

Givetvis så varierar ju detta beroende på kam/inställningar, allt efter smak och begär.
Senast redigerat av Rinnegan (1 september 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

404 Inlägg
1 september 2010
#99
Rinnegan skrev:
Attenator skrev:
Sen behöver man väl knappast använda handbromsen för att få upp en turbobil i ställ, handlar väl bara om att ligga rätt på varven så man har laddtryck så fort man trampar i.

Dock så är det rätt skönt att inte behöva bry sig om laddtryck när det gäller V8'or. Kan stå och tugga 295 breda däck på tomgång om jag nu känner för det, vilket enligt mig blir en bättre karaktär till en driftbil. Givetvis så är det ju en smaksak, men om man nu vill träna på att drifta så är det väl nästan lättare att bara hålla koll på bilen istället för laddtryck och diverse annat?
Istället för att behöva ligga minst över 4k RPM för att bygga nog med ladda för att hålla däcken i rörelse så kan man valfritt välja varv. Sen så är det ju lite udda med V8'a sugmotor i drifting då alla andra kör just med turbo och rak 6'a/5'a/4'a etc.

Attenator skrev:
Haha så jävla elakt, den där skulle jag gladeligen ha på gården, fara ut på fredagkväll och reta upp alla med "sportbilar" smile

Jodu, det skulle jag med. Att det är en diesel dessutom är ju hur jävla ballt som helst.

Jo så är det alltid, man vill ju ha olika karaktär på sina bilar. Själv föredrar jag turbo för att det är lätt att bygga hk ur en mindre motor, lätt att dölja effekthöjande åtgärder från bilprovningen samt att karaktären är riktigt trevlig på 3000+varv.

Fast nu är jag inne på en kompressormatad sexa i en mindre bil så man kan börja köra autocross, supran duger inte till knixiga kurvor utan ska gå fort på ställ wink


I Love Haters
56 Inlägg
1 september 2010
Trådstartare
#100
Rinnegan skrev:
bushmyra skrev:
ok man lär sig hela tiden smile men vridet i en v8 måste ju va optimalt för drifting?

Mja, peak-vrid vid 2500RPM är ju inte så pjåkigt, sen att det är i princip en platt kurva om man har ställt in allting rätt är ju inte heller så pjåkigt.

Givetvis så varierar ju detta beroende på kam/inställningar, allt efter smak och begär.

Du toppar inte vridet på så låga varv. Det ligger mellan 1000-2000RPM högre. Men det beror även som du säger på cam och vilken motor det är.

Go BIG or Go home!


Sök