Ni som vet hur man sänker en bil

YööA
28 juni 2006 · 607 Inlägg

Jag har tänkt sänka min bil fram.Så att den lutar framåt. Men då undrar jag hur man ska göra ? Vad behöver man för verktyg ? Hur mycket får man sänka ? Jag hade bara tänkt att kapa fjädrarna. Är det mycket jobb bakom detta arbete ?

Brynäs tigers
__hogberg__
28 juni 2006 · 1 161 Inlägg

ska du kapa så ä de ju bara att köra vinkelslipen i fjädrarna(om det går att kapa audi 80 ens)..
man får dock inte göra det för besikningen..
o man får väl sänka så mycke man vill..

Germax
28 juni 2006 · 12 086 Inlägg

__hogberg__ skrev:
ska du kapa så ä de ju bara att köra vinkelslipen i fjädrarna(om det går att kapa audi 80 ens)..
man får dock inte göra det för besikningen..
o man får väl sänka så mycke man vill..

Man får visst kapa för besiktningen?
Men fjädern får inte klappa när den är i sitt yttersta läge.

Det du behöver är domkraft, fälgkors, fjäderspännare, nåon slags nyckel till att spänna fjäderspännarna, vinkelslip och ström.. alt. kan du använda en bågfil om du har en hel helg på dig;)

Fjäderspännare köper du på biltema för 98kr paret (artnr. 19-256)

Kadota Spekulant
28 juni 2006 · 4 Inlägg

Så det är alltså helt ok med besiktning o allt att bara kapa fjädrarna?

Granholm Dude
28 juni 2006 · 197 Inlägg

jajemen.. så länge dom inte släpper när bilen är upplyft..

Har en följd fråga.. om dom släpper när den är upplyft.. godkänner besiktningen om man har typ satt fast dom med slangklämmor?

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
camaro67 Meister
29 juni 2006 · 6 763 Inlägg

enklast är ju att ställa ut bilen på isen på vintern sen är de bara att vänta på våren!

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
diforce
29 juni 2006 · 279 Inlägg

Kadota skrev:
Så det är alltså helt ok med besiktning o allt att bara kapa fjädrarna?

egentligen inte, men om dom inte glabbar är det 99,9  godkänt

two lies don´t cancel each other out
Koffey
29 juni 2006 · 46 Inlägg

Du kan inte kapa fjädrarna om dom är koniska dvs att dom smalnar av i ändarna

matte778 Chef
29 juni 2006 · 103 Inlägg

ett ordentligt järnspett är att föredra då de krävs en hel del bändande osv för att få allt på plats
tro mig har provat........Mcpherson var en krånglig man.......

Habere Unum Acceptabilis Dies!
SieRRa_WeeD
29 juni 2006 · 225 Inlägg

jo du får kapa fjädrana men inte hur mycket du vill,,som ovannämnt så får det alltså inte glappa när bilen är upphissad och det hjälper inte med slangklämmor....en sak o tänka på är juh att ha rätt verktyg så inte fjädern skjuter..för då blir det inte skojj för dig om du blir träffad..lär juh stendö på fläcken det är enormt spänntryck i dom...och kapa dom inte på plats om dom inte är spända på rätt vis...var försiktigt iaf eftersom du aldrig gjort det så vill du nog inte uppleva hur en spänd fjäder beter sig....ta hjälp om du kan

To Feel Or Not To Feel Cosworth....
matte778 Chef
29 juni 2006 · 103 Inlägg

kan säga att ja lånade RIKTIGA FJÂDER SPÂNNARE från en märkes verkstad.. dom från mekonomen var ba å glömma.........

Habere Unum Acceptabilis Dies!
FugitivE BMW Power
29 juni 2006 · 2 362 Inlägg

camaro67 skrev:
enklast är ju att ställa ut bilen på isen på vintern sen är de bara att vänta på våren!

ÖÖ? förklara dig? smile

BMW, bogsering med wire :/
diforce
29 juni 2006 · 279 Inlägg

ni som säger att det är lagligt, (har ni ringt o frågat).. vad som sedan godkänns är en annan femma wink ...
(av svar jag fått från besiktningsinjenjörer, mars/april-06) får man inte ens montera sänkningssatser utan regbesiknging på det.

two lies don´t cancel each other out
diforce
29 juni 2006 · 279 Inlägg

FugitivE skrev:

camaro67 skrev:
enklast är ju att ställa ut bilen på isen på vintern sen är de bara att vänta på våren!

ÖÖ? förklara dig? smile

då blir den riktigt jävla sänkt.. ända till botten wink

two lies don´t cancel each other out
Phaetoon
29 juni 2006 · 8 156 Inlägg

diforce skrev:
ni som säger att det är lagligt, (har ni ringt o frågat).. vad som sedan godkänns är en annan femma wink ...
(av svar jag fått från besiktningsinjenjörer, mars/april-06) får man inte ens montera sänkningssatser utan regbesiknging på det.

Det beror väl lite på? Åldern på bilen spelar stor roll. Har man en modern bil så får man ju egentligen inte sätta på en annan spoiler eller sätta på kjolar heller. Inte enligt lagen iaf. Att sen SBP inte bryr sig, det är en annan femma som sagt.

En bil från 60-talet får du väl göra ganska så mycket med. Fast det är klart. Man ska väl helst göra en reg. besiktning varje gång man gör en större förändring av bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
diforce
29 juni 2006 · 279 Inlägg

Phaetoon skrev:

diforce skrev:
ni som säger att det är lagligt, (har ni ringt o frågat).. vad som sedan godkänns är en annan femma wink ...
(av svar jag fått från besiktningsinjenjörer, mars/april-06) får man inte ens montera sänkningssatser utan regbesiknging på det.

Det beror väl lite på? Åldern på bilen spelar stor roll. Har man en modern bil så får man ju egentligen inte sätta på en annan spoiler eller sätta på kjolar heller. Inte enligt lagen iaf. Att sen SBP inte bryr sig, det är en annan femma som sagt.

En bil från 60-talet får du väl göra ganska så mycket med. Fast det är klart. Man ska väl helst göra en reg. besiktning varje gång man gör en större förändring av bilen.

ja, stämmer, är väl från 76-o neråt man får greja lite men hur många sånna bilar rullar idag wink
o på heltypsgodkända 96-98? får man i stort sätt inte byta en skruv(lite överdrift kke) lagligt hmm

two lies don´t cancel each other out
FugitivE BMW Power
29 juni 2006 · 2 362 Inlägg

diforce skrev:

FugitivE skrev:

camaro67 skrev:
enklast är ju att ställa ut bilen på isen på vintern sen är de bara att vänta på våren!

ÖÖ? förklara dig? smile

då blir den riktigt jävla sänkt.. ända till botten wink

HAHA jag förstod nu tongue var nog lite seg förut big_smile hahaha tongue

BMW, bogsering med wire :/
Malmoe SSS -12
29 juni 2006 · 3 217 Inlägg

diforce skrev:

FugitivE skrev:

camaro67 skrev:
enklast är ju att ställa ut bilen på isen på vintern sen är de bara att vänta på våren!

ÖÖ? förklara dig? smile

då blir den riktigt jävla sänkt.. ända till botten wink

Botten Anna?

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Manne Jajjemen!
29 juni 2006 · 1 512 Inlägg

Granholm skrev:
jajemen.. så länge dom inte släpper när bilen är upplyft..

Har en följd fråga.. om dom släpper när den är upplyft.. godkänner besiktningen om man har typ satt fast dom med slangklämmor?

jag besiktade min 745a idag med kapade fjädrar, bak gjorde ja ingenting för dom hissar inte upp den bak.. å fram så köpte ja avgasklämmor på biltema å drog fast fjädern med, finns ju ett dräneringshål i nedre fjäderskålen, funkade kalas smile gick för övrigt igenom utan anmärkning tongue

Senast redigerat av Manne (29 juni 2006)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
FugitivE BMW Power
29 juni 2006 · 2 362 Inlägg

Fuckface skrev:

diforce skrev:

FugitivE skrev:

ÖÖ? förklara dig? smile

då blir den riktigt jävla sänkt.. ända till botten wink

Botten Anna?

Vad har Boten Anna med detta att göra? lol

BMW, bogsering med wire :/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang