Nytt ljud i Saab 9000 CSE -97. Vad behöver jag?

Defenestration
19 augusti 2010 · 28 Inlägg

Tjenare gott folk.

Nu är det så att jag har tröttnat på de värdelösa orginal högtalarna. Och vill köpa bättre grejer, MEN..
Jag kan absolut ingenting om billjud. Blir mer förvirrad ju mer jag läser och försöker förstå!

Självklart vill jag ha det så billigt som möjligt, har letat själv en hel del men vågar inte köpa något då jag inte har en aning om det kommer fungera. Har en budget på ungefär 3000:-.

Om någon kunde hjälpa mig att få ihop ett paket eller ja vad som nu krävs så vore det jätte snällt.
Vill inte ha något ljud som man typ kan tävla med, utan ett rätt bra ljud, kanske en bas och så. Jag vet inte mycket om det här som sagt roll

M_icke_
19 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Om vi börjar med detta: Vad har du för stereo?

Senast redigerat av M_icke_ (19 augusti 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
sotar The Bear
19 augusti 2010 · 293 Inlägg

Som ovanstående säger..

Vad har du för huvudenhet? Ifall du har en, har du lågnivå på den?
3000 räcker tyvär inte långt om du ska ha en ny huvudenhet också..

Men har du en så kommer du en bit på vägen i alla fall.

Finns ju en del budget paket på brl.se o avd.se, en del plånboksvänliga och en del ovänliga, men man får ju i princip vad man betalar för som vanligt.. wink

Skulle rekomendera att börja med att byta ut originalhögtalarna och ett steg som driver dessa, sedan en baslåda och steg till bagaget ;P Så började jag första gången och det funkade bra.. Men sen finns det säkert andra här som har helt andra åsikter smile

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Defenestration
19 augusti 2010 · 28 Inlägg

Clario stå det på den. Tvivlar på att den är speciellt bra då det finns så man kan stoppa i band i den smile
Jo att man får vad man betalar för vet jag, men om ni vet nått bra ljud som är lite dyrare så säg det också, kanske värt att vänta ett tag och satsa på det istället! smile

Okej, får räkna med lite till då med ny huvudenhet. Men är det så att huduvenheten gör skillnad på ljudet? Jag trodde bara att det var högtalarna. (som sagt, helt lost)

Om jag har förstått det hela rätt så kan man säga att slutsteg är som en förstärkare? Behöver jag då ett slutsteg till högtalarna och ett till basen?

Tack för svar.

sotar The Bear
19 augusti 2010 · 293 Inlägg

Defenestration skrev:
Okej, får räkna med lite till då med ny huvudenhet. Men är det så att huduvenheten gör skillnad på ljudet? Jag trodde bara att det var högtalarna. (som sagt, helt lost)

Om jag har förstått det hela rätt så kan man säga att slutsteg är som en förstärkare? Behöver jag då ett slutsteg till högtalarna och ett till basen?.

Huvudenheten har ju en viss roll, men inte störst, sen för att kunna ha slutsteg så måste du ha en huvudenhet med lågnivå kablar.

Nej, du kan köra högtalarna direkt i huvudenheten men då kommer du inte kunna använda dina nya högtalare fullt ut eller ens så att du kan spela högt o med bra ljud eftersom huvudenheten inte har tillräcklig styrka för att driva dem.
Skulle säga att ett slutsteg till bas o ett till högtalare så kommer det låta tillräckligt bra :]

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Defenestration
20 augusti 2010 · 28 Inlägg

Jasså det är så det ligger till, men då verkar det ju bäst att ha ett slutsteg så man kan köra fullt ut cool
Vart lägger man det slutsteget? Det tills basen i bagaget men det till högtalarna?

Så jag behöver alltså: huvudenhet. 4 högtalare. 2 slutsteg. bas. +kablar? smile

Vad är det man ska leta efter när man kollar högtalare/bas. Står t.ex  50W RMS, 80W max. Jag har fått för mig att W ska man leta efter. mycket W = bra ljud? smile

sotar The Bear
20 augusti 2010 · 293 Inlägg

RMS är "average power" som används för varje ton som kommer ut eller hur man ska förklara de, ju mer W desto högre ljud kan du få ut och på så vis låter det ju bättre om du har högtalare som klarar mer än du spelar, kan låta lite med 50W RMS, 80W max, men 4st sådana och ett slutsteg som driver dom kommer göra en stor skillnad för dig. smile

Och ja, skulle säga att det är ett bra startpaket, fungerade kanon för mig och säkerligen för många andra som inte är "finsmakare".

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Defenestration
20 augusti 2010 · 28 Inlägg

Tack för alla svar! Ska titta om jag kan  hitta något fint paket smile

När man letar efter bas, ska det vara aktiv eller passiv?

Senast redigerat av Defenestration (20 augusti 2010)

JNorgren
20 augusti 2010 · 52 Inlägg

Det går ju även att köra med ett 4-kanaligt steg och driva framsystem på kanal 1 & 2 och sedan brygga 3 & 4 till en baskanal. Kolla även på blocket för det går att få riktigt bra beg grejer big_smile

mvh

Defenestration
20 augusti 2010 · 28 Inlägg

Aha så pass! Då förstår jag lite varför vissa är 2 kanal o vissa 4 smile Är det så att vissa steg passar vissa högtalare/basar? Eller är det universalt?

sotar The Bear
20 augusti 2010 · 293 Inlägg

Defenestration skrev:
Aha så pass! Då förstår jag lite varför vissa är 2 kanal o vissa 4 smile Är det så att vissa steg passar vissa högtalare/basar? Eller är det universalt?

det är universalt ;p en aktiv baslåda är en med inbyggd förstärkare, en passiv kopplar du till ett slutsteg smile

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
bosabengt
20 augusti 2010 · 2 035 Inlägg

varifrån kommer ljudet från början? jo stereon. Så det är viktigt att den är bra.

Sen hur mycket har du tänkt att lägga.

Det är ganska lätt att bygga i en 9000.

Slutstegen sätter du bak, men visst har du ett litet fyrkanals så kan du kanske sätta det fram.

börja med att hitta en stereo du gillar som gärna får ha flera lågnivåutgångar än en. gärna tre.

Sen satsa på ett bra framsystem eller coax i instrumentpanelen.
Vill du så kan du sätta in middar i dörrarna fram, kräver lite jobb.

Sen vilken bas du vill ha beror på om du vill spela satan eller fint.

Men en 10" eller 12 15 det beror på, allt funkar.

Biljudsveteran sen 1984!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
20 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Effekten som står på högtalare/basar säger bara vad dom tål, ingenting om hur högt dom kan spela eller hur dom låter. Det man ska kolla på när man väljer steg till sina högtalare är Wrms, se gärna till så att steget kan ge ut mer än vad högtalarna/bas tål (i rätt impedans då, har du 4Ohms högtalare så ska steget ge ut nog med effekt i just 4Ohm).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
bosabengt
20 augusti 2010 · 2 035 Inlägg

Jag känner en som har två RE 12" som ligger på 300w rms och två db2500 steg.  dvs 5000w rms. Men den spelar också därefter. bra allltså!

Biljudsveteran sen 1984!
Streethawk Billjuds Wannabe
20 augusti 2010 · 1 771 Inlägg

HU'd - http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=94 - 779
Steg - http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=184 - 1 699
Högtalare 2x- https://www.blekingebilradio.se/product … -kitsystem - 1 378
totalt inklusive frakt och moms: 4 024 kr

Nåt i den stilen hade jag börjat med om jag skulle ha bättre ljud. Vet dock inte vad för storlek som går in i bilen men valde 5.25or, Någon kan säkert komma med ett bättre kit än detta om dom bara lägger energi på det. smile

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Defenestration
21 augusti 2010 · 28 Inlägg

Jätte mycket bra svar! Tack alla. Jag har inte tänkt bygga i dörrarna, för mycket jobb.

Det är 4" fram i bilen, bak vet jag faktiskt inte.

JNorgren
21 augusti 2010 · 52 Inlägg

4" fram och 6"'9" bak smile

bosabengt
22 augusti 2010 · 2 035 Inlägg

JNorgren skrev:
4" fram och 6"'9" bak smile

Det är ju ganska bra ordnat i en 9000. jag menar ganska bra med fördiga hål för 6x9 or och sen 4" i IP. Köper man ett par schyssta 4" eller om man fixar ner 5.25" are så blir det ju kanon.

Biljudsveteran sen 1984!
M_icke_
23 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Om vi börjar såhär:

- Det som gör störst skillnad på ljudet i hela anläggningen är ju självklart källan, alltså stereon.

Vad du driver en högtalare med har betydligt större inverkan på ljudet än högtalaren i sig.
Har du en dålig signal kommer även dyra högtalare låta billigt..

Har du däremot en bra HU(stereo) kommer även bilens orginalhögtalare låta helt ok. Vill du sen byta upp dig för att få ännu bättre ljud så är det nya högtalare som du bör satsa på, främst fram..

Jag har inte själv försökt på min men det sägs att det ska vara ganska lätt att få dit 5,25" högtalare där orginal 4" sitter, detta kanske är något att satsa på då midbasen blir betydligt bättre i ett större element.

att byta 6x9orna bak är ganska bökigt och jag ser ingen större anledning till det då dom mer än väl räcker till baksätespassagerarna, dessutom kan dom låta otroligt bra med en bra stereo, dom är betydligt mer lättdrivna än de flesta eftermarknads-högtalare så du har inte samma behov av slutsteg på dom.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
bosabengt
23 augusti 2010 · 2 035 Inlägg

Mycket vettigt inlägg! Som sagt, stereon är viktig!

Biljudsveteran sen 1984!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang