Nytt ljud i Saab 9000 CSE -97. Vad behöver jag?

Defenestration
24 augusti 2010 · 28 Inlägg

Tack M_icke_. Då låter det ju helt klart bäst att byta ut stereon och är jag inte nöjd efter det så byta ut högtalarna. Vem vet du kanske har sparat mig bra med pengar nu!! smile

När vi pratar om en bra stereo, vad ligger dom på i pris? Nått pris att rekomendera att inte gå under? Som sagt, har verkligen noll koll. Och det där med el och sånt, har aldrig riktigt varit min grej roll

Senast redigerat av Defenestration (24 augusti 2010)

M_icke_
24 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Defenestration skrev:
Tack M_icke_. Då låter det ju helt klart bäst att byta ut stereon och är jag inte nöjd efter det så byta ut högtalarna. Vem vet du kanske har sparat mig bra med pengar nu!! smile

När vi pratar om en bra stereo, vad ligger dom på i pris? Nått pris att rekomendera att inte gå under? Som sagt, har verkligen noll koll. Och det där med el och sån, har aldrig riktigt varit min grej roll

Jag tycker att du ska ta en ordentlig koll på Pioneers enheter för runt 1800kr och uppåt. Dom låter otroligt bra och där är ordentligt med kraft redan i orginalförstärkaren på stereon, vilket minskar beroendet av externa steg ytterligare.

Kolla vad det finns helt enkelt och välj den som du tycker passar dina krav! smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
JNorgren
24 augusti 2010 · 52 Inlägg

Jag kör med en Kenwood KDC-5047U 1790:- på nardik.se och den är jag grymt nöjd med big_smile

JNorgren
24 augusti 2010 · 52 Inlägg

jo. jag driver orginal högtalarna med den. 4"kit fram och 6"x9" bak låter rätt bra iaf. går att spela ganska högt med lite tryck iaf. men helt klart lite fylligare med en baslåda. big_smile

Defenestration
24 augusti 2010 · 28 Inlägg

Skit bra, då ska jag titta runt. Hittar jag nått intressant skriver jag länken här så kanske ni kan säga om det är nått att satsa på smile

Defenestration
24 augusti 2010 · 28 Inlägg

DEH-4200SD Verkar härlig, 4x50 Watt, USB anslutning, SD minneskort, iPod & iPhone. smile

Sen finns den något dyrare varianten, DEH-5200SD. Förstår inte skillnaden mellan dom men det är ju inte så förvånande. smile

Tycker ni DEH-4200SD är något att satsa på? 1890:- på nardik.se

JNorgren
24 augusti 2010 · 52 Inlägg

hade en liknande i bmwn förr big_smile va faktist bra må jag säja big_smile så den är värd priset iaf big_smile

M_icke_
25 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Defenestration skrev:
DEH-4200SD Verkar härlig, 4x50 Watt, USB anslutning, SD minneskort, iPod & iPhone. smile

Sen finns den något dyrare varianten, DEH-5200SD. Förstår inte skillnaden mellan dom men det är ju inte så förvånande. smile

Tycker ni DEH-4200SD är något att satsa på? 1890:- på nardik.se

Ja den är absolut ett vettigt val!

finns lite billigare här just nu..
http://www.digitalcompaniet.se/produkt/ … DEH-4200SD

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
sveddan
25 augusti 2010 · 1 453 Inlägg

Jag har eventuellt billjud till salu som sitter i min 9000 nu, om du är intresserad, prima varor smile

Defenestration
25 augusti 2010 · 28 Inlägg

M_icke_ skrev:
Ja den är absolut ett vettigt val!

finns lite billigare här just nu..
http://www.digitalcompaniet.se/produkt/ … DEH-4200SD

Skitbra stort tack!


Sveddan vad är det för grejer? smile

sveddan
26 augusti 2010 · 1 453 Inlägg

Stereo: Pioneer deh 8600 mp
Framsystem Polk Momo 5,25" + 2,5" diskanter
Sub: Momo 12"
Slutsteg 1: Rockford Fosgate 2x25wrms
Slutsteg 2: Rockford Fosgate 1000a2 1602wrms

Vet inte vad du är intresserad av?

Defenestration
26 augusti 2010 · 28 Inlägg

För tillfället är jag inte speciellt intresserad. Ska börja med en stereo o sedan se vart det tar vägen smile

Defenestration
30 augusti 2010 · 28 Inlägg

Nu har det kommit fram en till fråga, "tvåvägs kitsystem" är det någon skillnad med kablar och grejer mot vad som sitter i? Samma fråga angående "trevägs". Eller är det bara att plocka bort dom gamla och sätta i nya?

Förresten, "koaxialhögtalare" och "kitsystem" vad är det?

Vad tror ni om detta förresten? smile
(går inte att länka från brl)

4 tum - DLS C4, 4" tvåvägs kitsystem, 50W RMS, 80W max, Känslighet 92dB,  900kr
6x9 tum - MTX T6C693, 6x9" trevägs koaxialhögtalare, 120W RMS, 480W max.  1300kr
DEH-4200SD. 1500kr.

Priserna är ungefär smile När jag tänker efter så har jag ju ingen aning om vilket märke man ska titta under.. 480W på 6x9 tum låter överdrivet om man jämför med alla andra högtalare. Är det bara skit?


Som sagt att jag värdelös på sånt här så jag stirrar mig nästan blind på W och rms. Är det bara skit jag lagt fram så säg det!!

Senast redigerat av Defenestration (30 augusti 2010)

M_icke_
30 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Defenestration skrev:
Nu har det kommit fram en till fråga, "tvåvägs kitsystem" är det någon skillnad med kablar och grejer mot vad som sitter i? Samma fråga angående "trevägs". Eller är det bara att plocka bort dom gamla och sätta i nya?

Förresten, "koaxialhögtalare" och "kitsystem" vad är det?

Vad tror ni om detta förresten? smile
(går inte att länka från brl)

4 tum - DLS C4, 4" tvåvägs kitsystem, 50W RMS, 80W max, Känslighet 92dB,  900kr
6x9 tum - MTX T6C693, 6x9" trevägs koaxialhögtalare, 120W RMS, 480W max.  1300kr
DEH-4200SD. 1500kr.

Priserna är ungefär smile När jag tänker efter så har jag ju ingen aning om vilket märke man ska titta under.. 480W på 6x9 tum låter överdrivet om man jämför med alla andra högtalare. Är det bara skit?


Som sagt att jag värdelös på sånt här så jag stirrar mig nästan blind på W och rms. Är det bara skit jag lagt fram så säg det!!

Ett tvåvägs kitsystem är ett högtalarkit med en diskant, en mellanregister/bas (midbas) och ett delningsfilter.
En koaxial är en högtalare med diskanten "på samma axel" som midbasen, alltså i mitten. Här används oftast inget separat delningsfilter.

När det gäller effekter så ska du inte hänge upp dig särskillt mycket på det. En högtalare med lägre effekttålighet är ofta mer lättdriven och spelar alltså högre med mindre effekt..
Du kan kolla lite på högtalarens Känslighet eller Sensitivity. Det ger ett hum om hur lättdriven en högtalare är, alltså är det bra med så högt db värde som möjligt om man har lite effekt.

Några märken som ofta nämns i välljudskretsar är DLS, Audison, Focal, Amega och Hertz.

Jag skulle satsat på ett par lättdrivna högtalare att sätta fram i bilen, antingen 4" eller 5,25".
I instrumentbrädan kan du lika gärna satsa på koaxialhögtalare då högtalaren har en så pass bra placering ändå.

Vad gäller högtalarna bak så skulle jag inte rekommendera att lägga pengar på dom, orginal låter förvånansvärt bra faktiskt.

Här är ett par högtalare som är väldigt lättdrivna och fungerar utmärkt i orginalhålen på istrumentbrädan. Dessutom låter dom riktigt bra!
http://www.digitalcompaniet.se/produkt/Hertz-ECX100
Vill du ha lite bättre midbas och är beredd på att modifiera lite så finns dom även i 5,25".

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Defenestration
30 augusti 2010 · 28 Inlägg

Jätte bra, tack då har jag fått en liten hum om kitsystem & koaxial smile

Att jag ska byta stereo och framhögtalare det är givet. Perfekt med ipod/iphone och aux, sen 3st utgångar så det går att bygga på smile Bak är jag inte säker på då det är som du säger, att dom är förvånansvärt bra för att vara orginal. Kanske köper fram & stereo för att sen se hur det blir.

Om det låter klent med ny stereo och 4" fram skulle du satsa på ett par 6x9" eller en bas?
Vi kopplade in en 12" bas med slutsteg i kompisens bil igår och trots att hans högtalare inte är bra så vart det ett fint lyft.

Läst lite gran om modifiering där fram och att det inte är så svårt. Men jag tror jag kör på ett par 4" ändå.. Som sagt, inget proffs på det här smile

Högtalarna såg bra ut och var prisvärda!

M_icke_
30 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Defenestration skrev:
Jätte bra, tack då har jag fått en liten hum om kitsystem & koaxial smile

Att jag ska byta stereo och framhögtalare det är givet. Perfekt med ipod/iphone och aux, sen 3st utgångar så det går att bygga på smile Bak är jag inte säker på då det är som du säger, att dom är förvånansvärt bra för att vara orginal. Kanske köper fram & stereo för att sen se hur det blir.

Om det låter klent med ny stereo och 4" fram skulle du satsa på ett par 6x9" eller en bas?
Vi kopplade in en 12" bas med slutsteg i kompisens bil igår och trots att hans högtalare inte är bra så vart det ett fint lyft.

Läst lite gran om modifiering där fram och att det inte är så svårt. Men jag tror jag kör på ett par 4" ändå.. Som sagt, inget proffs på det här smile

Högtalarna såg bra ut och var prisvärda!

En bas är definitivt ett alternativ för att få mer djup i ljudet. Just i saab 9000 är det extremt lätt att få bra tryck i kupén.
För tillfället har jag en billig 10" i fabrikslåda i min bil som jag driver med 500w och når närmare 140db. Då låter den ändå bra till musik med.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Defenestration
31 augusti 2010 · 28 Inlägg

Då blir det en bas om det låter klent smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang