Hjälp! Saab 9000 2.3T fulltryck får alldeles för mkt bensin och överladdar

Korpela
25 augusti 2010 · 63 Inlägg

Von-Aron skrev:

Korpela skrev:

Von-Aron skrev:
har du kollat hur wg armen sitter? dom brukat jävlas endel..

har också haft funderingar kring wg-armen, kan ha hoppat eller nåt.

kika på hur wg armen står, och så den inte hakat sig eller dylikt,

aa ska ta och lyfta upp bilen idag, och kika lite.

Korpela
25 augusti 2010 · 63 Inlägg

Crille88 skrev:

Korpela skrev:

Von-Aron skrev:
har du kollat hur wg armen sitter? dom brukat jävlas endel..

har också haft funderingar kring wg-armen, kan ha hoppat eller nåt.

nej,
om den hoppar får du 0 i ladd. eftersom den släpper ut alla avgaser och inte bygger nåt tryck, däremot om den kärvar så...

aa men det var så jag menade inte att den bokstavligen hoppat ur läget tongue, men att den just kärvat fast kanske.

Euroman
25 augusti 2010 · 493 Inlägg

om den får mycket ladd så kan det vara magnetventilen eller vacumslangar. väldigt vanligt med smuts i magnetventilen. hade samma fel på min bil gjorde rent magnetventilen med 5-56 sedan sköljde ur den med vatten sedan lite 5-56 för att smörja upp igen efter det fungerade den perfekt i 2 år.

och angående mapsensorn så går det inte ladda över 1,53bar som ovanstående säger om man har orginal. fast på steg4 så byter man inte mapsensor så det borde ju bli helt fel om dom har bytt denna när inte programmet skall ha en sådan?

fast om check engine lyser så är det ju inte wastegate fel iallafall.

har du kollat slangen till mapsensorn hur den ser ut? har du rätt grundladd?

Senast redigerat av Euroman (25 augusti 2010)

Korpela
27 augusti 2010 · 63 Inlägg

Euroman skrev:
om den får mycket ladd så kan det vara magnetventilen eller vacumslangar. väldigt vanligt med smuts i magnetventilen. hade samma fel på min bil gjorde rent magnetventilen med 5-56 sedan sköljde ur den med vatten sedan lite 5-56 för att smörja upp igen efter det fungerade den perfekt i 2 år.

och angående mapsensorn så går det inte ladda över 1,53bar som ovanstående säger om man har orginal. fast på steg4 så byter man inte mapsensor så det borde ju bli helt fel om dom har bytt denna när inte programmet skall ha en sådan?

fast om check engine lyser så är det ju inte wastegate fel iallafall.

har du kollat slangen till mapsensorn hur den ser ut? har du rätt grundladd?

Tjenare, jag har löst problemet med pendlingen av varvtalet på tomgången. Det var en metall fäste vart slangen ska på som hade gått sönder, så fick köpa en ny sådan, då slangen åkte av så fort man gasade till. Så Check engine lyser ej längre.

Men ang Laddtrycker då den svajjar och man hör klart och tydligt hur den beter sig som en jojjo vid gasning, så går den mellan 1.4 ner till ibland 1bar  hoppas på att det bara är smuts i Mvn då smile

hör av mig så fort jag kollat upp det. grund laddet ligger på 0.6

Euroman
27 augusti 2010 · 493 Inlägg

du har nog felet där. grundladdet skall ligga på 0,45 smile sänkre du det så försvinner nog svajjet och även det högre laddet.

Korpela
29 augusti 2010 · 63 Inlägg

Euroman skrev:
du har nog felet där. grundladdet skall ligga på 0,45 smile sänkre du det så försvinner nog svajjet och även det högre laddet.

tjenare, hittade inte fel på mvn, testade rengöra den med 5-56 och testade blåsa i slangarna, vilket ledde till att det gick att blåsa i första och mittersta slangen men inte i den sista som går till returen, vilket jag antar ska vara rätt.

ska testa köra bilen utan mvn ikopplad för att se vad org laddet ligger på.

men jag tror min arm till Wg kärvar det är där felet ligger hoppas jag smile


hör av mig när jag testat det.

Korpela
30 augusti 2010 · 63 Inlägg

testade köra bilen idag med mvn urkopplad dvs kontakten, då laddade bilen ungefär 0,45.

Återstår att kika till Wg armen. Återkommer med besked.

Euroman
1 september 2010 · 493 Inlägg

Korpela skrev:
testade köra bilen idag med mvn urkopplad dvs kontakten, då laddade bilen ungefär 0,45.

Återstår att kika till Wg armen. Återkommer med besked.

bra det skall ligga mellan 0,4-0,45 smile

Korpela
1 september 2010 · 63 Inlägg

Euroman skrev:

Korpela skrev:
testade köra bilen idag med mvn urkopplad dvs kontakten, då laddade bilen ungefär 0,45.

Återstår att kika till Wg armen. Återkommer med besked.

bra det skall ligga mellan 0,4-0,45 smile

alright, bra där wink... som sagt har inte kikat på wg armen ännu, har helt enkelt varit för lat bara cooltongue hehe

men återkommer med besked så fort jag kollat upp det.

Crille88
2 september 2010 · 1 353 Inlägg

okej.
Om du har:
* rätt grundladd
* fungerande MV
* hela slangar
* inga läckage på trycksidan eller vid grenrör/turbo

SÅ SKA DIN BIL GÅ SOM DEN SKA.
för att hoppa tillbaka lite i historiken så skrev du i första inlägget attr: "Bilen har Maptun steg 4 som levererar 295hk vid 1.2ladd men den är uppställd på 1.4 alltså ej ORG"

då är frågan på vilket sätt är ditt laddtryck uppställt med 2 hekto?
är detta gjort i programmet av maptun eller? för de går inte ställa upp med spänd wg och mv, styrsystemet komme då få flipp o börja adaptera satan o svaja framotillbaka, ända sättet att lura upp den i mer laddtryck är att koppla förbi MV och köra med pys/strypventil
(jag vet va ja snackar om eftersom att jag själv krabbar med laddtrycket as we speak, har tröttnat på att de både skenar, laddar för lite och svajar, så kör med strypventil och ställt de så de håller sig stabilt.)
och för att dra en snabb förklaring till varför du inte kan pysa laddet med t5 så funkar de såhär:
vi säger att ditt program siktar på 1,2bar i laddtryck när du kliver på, programmet vet även att du har 0,4 i GLT. om den då kommer till 1,2 så funkar de kalas,
om däremot laddet är pyst eller hårdare klocka = så kommer den skena till säg 1,45-1,5 då kommer systemet att reagera och sänka laddet för att kompensera, då kommer den istället att sikta lägre och ladda för lite, och då kommer den kompensera igen med att ladda högre, vilket resulterar i pang, laddtryckspärr vid 1,55 (med org mapsensor, den vet vi inte heller om du har org) så börjar den om igen, högre, lägre, högre , lägre, högre, pang, lägre osv,

har du provat de enklaste du kan göra nämligen att lossa batteriet, vänta en stund, lossa gärna styrboxen också undertiden.
koppla tillbaka igen och ut och adaptera bilen.
full gas på 5:ans växel
1700rpm - 2700rpm
upprepa 3-5ggr

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Korpela
3 september 2010 · 63 Inlägg

Crille88 skrev:
okej.
Om du har:
* rätt grundladd
* fungerande MV
* hela slangar
* inga läckage på trycksidan eller vid grenrör/turbo

SÅ SKA DIN BIL GÅ SOM DEN SKA.
för att hoppa tillbaka lite i historiken så skrev du i första inlägget attr: "Bilen har Maptun steg 4 som levererar 295hk vid 1.2ladd men den är uppställd på 1.4 alltså ej ORG"

då är frågan på vilket sätt är ditt laddtryck uppställt med 2 hekto?
är detta gjort i programmet av maptun eller? för de går inte ställa upp med spänd wg och mv, styrsystemet komme då få flipp o börja adaptera satan o svaja framotillbaka, ända sättet att lura upp den i mer laddtryck är att koppla förbi MV och köra med pys/strypventil
(jag vet va ja snackar om eftersom att jag själv krabbar med laddtrycket as we speak, har tröttnat på att de både skenar, laddar för lite och svajar, så kör med strypventil och ställt de så de håller sig stabilt.)
och för att dra en snabb förklaring till varför du inte kan pysa laddet med t5 så funkar de såhär:
vi säger att ditt program siktar på 1,2bar i laddtryck när du kliver på, programmet vet även att du har 0,4 i GLT. om den då kommer till 1,2 så funkar de kalas,
om däremot laddet är pyst eller hårdare klocka = så kommer den skena till säg 1,45-1,5 då kommer systemet att reagera och sänka laddet för att kompensera, då kommer den istället att sikta lägre och ladda för lite, och då kommer den kompensera igen med att ladda högre, vilket resulterar i pang, laddtryckspärr vid 1,55 (med org mapsensor, den vet vi inte heller om du har org) så börjar den om igen, högre, lägre, högre , lägre, högre, pang, lägre osv,

har du provat de enklaste du kan göra nämligen att lossa batteriet, vänta en stund, lossa gärna styrboxen också undertiden.
koppla tillbaka igen och ut och adaptera bilen.
full gas på 5:ans växel
1700rpm - 2700rpm
upprepa 3-5ggr

Tjenare crille, ska ta och testa det imorgon och se vad det kommer för slutsats om den kommer svajja eller ej. Tackar för att du har klargjort en del med mv,wg och laddtrycket smile

Crille88
3 september 2010 · 1 353 Inlägg

testa så får vi hoppas på de bästa,
sen måste ja fråga igen tongue

* hur är laddet uppställt till 1,4?
* kan du kolla på mapsensorn o se vilket serienr, så kan vi avgöra om det är org eller ej

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Korpela
3 september 2010 · 63 Inlägg

Crille88 skrev:
testa så får vi hoppas på de bästa,
sen måste ja fråga igen tongue

* hur är laddet uppställt till 1,4?
* kan du kolla på mapsensorn o se vilket serienr, så kan vi avgöra om det är org eller ej

tjenare, jag ägde bilen för lite över 1 år sedan, så jag har köpt tillbaka den tongue. då när jag ägde den så laddade den 1.2-1.25/1.3 i ladd utan att den svajjade.

nu verkar det som nåt är antingen inte helt i sin ordning eller att nån har pillat på bilen för mkt tongue då den laddar som sagt 1.4-1.5

kan ta och kika på mapsensorn tänkte dra ut nu och plocka ut boxen osv.. sen ut och testa om den svajjar fram o tillbaks smile

återkommer snart med besked.

Korpela
3 september 2010 · 63 Inlägg

halloj, var ute och testade bilen nu efter jag dragit ur sladden till batteriet och kopplat ur styrboxen, bilen laddade som den ska verkar det som 1.2-1.3 smile bar, såg att det var ORG map sensor9132374
3 bars ska tydligen vara 12223861

ska ut och köra mer med bilen, för att titta om den beter sig som den ska nu smile

Korpela
3 september 2010 · 63 Inlägg

Korpela skrev:

Crille88 skrev:
testa så får vi hoppas på de bästa,
sen måste ja fråga igen tongue

* hur är laddet uppställt till 1,4?
* kan du kolla på mapsensorn o se vilket serienr, så kan vi avgöra om det är org eller ej

tjenare, jag ägde bilen för lite över 1 år sedan, så jag har köpt tillbaka den tongue. då när jag ägde den så laddade den 1.2-1.25/1.3 i ladd utan att den svajjade.

nu verkar det som nåt är antingen inte helt i sin ordning eller att nån har pillat på bilen för mkt tongue då den laddar som sagt 1.4-1.5

kan ta och kika på mapsensorn tänkte dra ut nu och plocka ut boxen osv.. sen ut och testa om den svajjar fram o tillbaks smile

återkommer snart med besked.

INFO:

3 bars MAP-sensor med adapter
I korthet: 3 bars MAP-sensor som ersätter original 2,5 bars MAP-sensor för bilar med höga effektuttag.

För vem: För den som vill uppgradera bortom steg 3 med bibehållna säkerhetssystem.

Detaljer: 3 bars MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure) möjliggör höga laddtryck (över 1,54 bar) med full kontroll över bränslemängd och bibehållen laddtrycksspärr. Således ”ett måste” för bilar med steg 4 eller högre trimning. Monteras på bilar med Trionic 5, ej på luftmassestyrda system som Trionic 7. Adapter till original kontaktstycke ingår.   


antar att min bil måste ha denna för att gå som bäst tongue, ska ta och beställa en så fort man får in pengar wink

Korpela
3 september 2010 · 63 Inlägg

p.s en liten edit, ang orginal map sensor det stod ps3 1bar 9132374 ? :S

Garfield
3 september 2010 · 1 019 Inlägg

Korpela skrev:
antar att min bil måste ha denna för att gå som bäst tongue, ska ta och beställa en så fort man får in pengar wink

Du är medveten om att du MÅSTE byta programvara om du ska använda en 3-bars MAP-sensor?

Korpela
3 september 2010 · 63 Inlägg

Garfield skrev:

Korpela skrev:
antar att min bil måste ha denna för att gå som bäst tongue, ska ta och beställa en så fort man får in pengar wink

Du är medveten om att du MÅSTE byta programvara om du ska använda en 3-bars MAP-sensor?

nop trodde det inte behövdes, vad ska jag göra med programvaran då?

Crille88
4 september 2010 · 1 353 Inlägg

Korpela skrev:
p.s en liten edit, ang orginal map sensor det stod ps3 1bar 9132374 ? :S

ja de stämmer, fast de står inte 1bar, de står "PS3 1B"

sen när man kika på steg 4 till saab 2,3 så står inte att dom byter till 3bars mapsensor
däremot på steg 4 aero samt steg 5 till 2,0t så byter man..

att du däremot kunnat ladda 2bar utan att de slår ifrån är ett mysterium,

om nu bilen går som den ska igen så är de inga bekymmer, kan varit så att den helt enkelt behövde en nollställning och en ny adaption.
saken med dessa styrsytem är att så fort man byter nånting, mapsensor, mv osv så ska man plocka av batteripolen och sen adaptera för att de ska fungera korrekt..

om du nu laddar korrekt igen så pilla för guds skull inte mer på bilen, blir bara skiiit då wink

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Garfield
4 september 2010 · 1 019 Inlägg

Om man byter från en 2,5-bars MAP till en 3bars MAP-sensor så måste man justera programvaran för just detta. (Det räcker itne att göra boxen strömlös)

Vid ett visst tryck i insuget kommer MAP-sensorn ge en viss spänning till styrboxen. Nu vet jag inte exakta siffror men säg att en 2,5 bars MAP-sensor lämnar 4,5 volt vid ett absoluttryck på 2,5 bar. Då vet styrboxen att 4,5 volt det är 2,5 bar då behöver jag skjutsa iväg siochså mycket bränsle. Byter man då till en 3 bars MAP-sensor som kanske ger 4,5 volt vid 3 bar så tror boxen att 4,5 volt det är ju inte mer än 2,5 bar när trycket i själva fallet är högre.

Siffrorna stämmer inte, det var bara som exempel.

Man måste alltså programmera om boxen för att "tala om" att nu har du en 3bars MAP-sensor istället.

Senast redigerat av Garfield (4 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang