Crille88 skrev:
okej.
Om du har:
* rätt grundladd
* fungerande MV
* hela slangar
* inga läckage på trycksidan eller vid grenrör/turbo
SÅ SKA DIN BIL GÅ SOM DEN SKA.
för att hoppa tillbaka lite i historiken så skrev du i första inlägget attr: "Bilen har Maptun steg 4 som levererar 295hk vid 1.2ladd men den är uppställd på 1.4 alltså ej ORG"
då är frågan på vilket sätt är ditt laddtryck uppställt med 2 hekto?
är detta gjort i programmet av maptun eller? för de går inte ställa upp med spänd wg och mv, styrsystemet komme då få flipp o börja adaptera satan o svaja framotillbaka, ända sättet att lura upp den i mer laddtryck är att koppla förbi MV och köra med pys/strypventil
(jag vet va ja snackar om eftersom att jag själv krabbar med laddtrycket as we speak, har tröttnat på att de både skenar, laddar för lite och svajar, så kör med strypventil och ställt de så de håller sig stabilt.)
och för att dra en snabb förklaring till varför du inte kan pysa laddet med t5 så funkar de såhär:
vi säger att ditt program siktar på 1,2bar i laddtryck när du kliver på, programmet vet även att du har 0,4 i GLT. om den då kommer till 1,2 så funkar de kalas,
om däremot laddet är pyst eller hårdare klocka = så kommer den skena till säg 1,45-1,5 då kommer systemet att reagera och sänka laddet för att kompensera, då kommer den istället att sikta lägre och ladda för lite, och då kommer den kompensera igen med att ladda högre, vilket resulterar i pang, laddtryckspärr vid 1,55 (med org mapsensor, den vet vi inte heller om du har org) så börjar den om igen, högre, lägre, högre , lägre, högre, pang, lägre osv,
har du provat de enklaste du kan göra nämligen att lossa batteriet, vänta en stund, lossa gärna styrboxen också undertiden.
koppla tillbaka igen och ut och adaptera bilen.
full gas på 5:ans växel
1700rpm - 2700rpm
upprepa 3-5ggr