Köpa slutsteg och bas!

Bloodtooth Blodtand
21 augusti 2010 · 2 Inlägg

Hej allihoppa.

Tänkte höra lite mer er här på forumet om vilket slutsteg som passar bäst till basen jag ska köpa.

Basen är en Mds Fr12W

Och slutstegen jag funderar på är Torque T3 eller T5?

Vilket av dem borde jag köpa?

Kan även tillägga att jag i framtiden har planer på att köpa en till 12" bas och köra 2 st.

Tack i förhand,

Blodtand in his volvo.
octan
22 augusti 2010 · 372 Inlägg

Basen har dubbla 4 Ohms spolar så det är T5 som gäller om du ska byta upp dig till 2 basar. T5 är 1 Ohm stabilt.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
KiWmasTer
22 augusti 2010 · 149 Inlägg

har samma setup o dunkar på riktigt bra big_smile så kör på 2 basar o t5 steg big_smile

Volvo V70 "Bsr" (2000)
Bloodtooth Blodtand
22 augusti 2010 · 2 Inlägg

Kommer det behövas ett extra batteri för att driva steget?

Blodtand in his volvo.
octan
22 augusti 2010 · 372 Inlägg

Bloodtooth skrev:
Kommer det behövas ett extra batteri för att driva steget?

Nej. Möjligtvis en konding. Beror lite på hur högt och länge du tänker spela. Fast har du plats och pengar till det så tycker jag ett extra batteri har många fördelar.

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
kalle_kalle
22 augusti 2010 · 2 914 Inlägg

octan skrev:

Bloodtooth skrev:
Kommer det behövas ett extra batteri för att driva steget?

Nej. Möjligtvis en konding. Beror lite på hur högt och länge du tänker spela. Fast har du plats och pengar till det så tycker jag ett extra batteri har många fördelar.

1700Wrms i t5 steget (om jag minns rätt) behöver ingen konding, dock extra batteri,
jag har 900Wrms och utan extrabatteriet i skuffen skulle det blinka jävel trots mina 2 kondingar.

detta tycker jag du ska göra innan du kopplar in ett t5 och driver i 1 eller 2 ohm.

2 frächa vanliga startbatterier duger nog, (men andra / fler batterier skadar ju aldrig smile)

http://www.youtube.com/watch?v=p82xRzCr-lc
(sätt dock inte någon säkring mellan steg batteri och generator)

gärna en 80A generator eller större

och gärna ett grövre kablage (35mm2 eller grövre om du kör med koppar, (50mm2 om du kör med alukabel))

detta vore bra (nästan ett tvång) att göra om du väljer att köra med 1700Wrms

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

octan skrev:

Bloodtooth skrev:
Kommer det behövas ett extra batteri för att driva steget?

Nej. Möjligtvis en konding. Beror lite på hur högt och länge du tänker spela. Fast har du plats och pengar till det så tycker jag ett extra batteri har många fördelar.

Åså var det igång igen... Kondensator är bland det sista man köper till sin anläggning, man börjar med att se till så det finns batterikraft nog och att den kommer fram så den ska, m.a.o nog grova kablar och bra anslutningspunkter för dessa. Vist ett extra batteri tar mer plats än en kondensator men hjälper garanterat bra mycket mer, om man dock har nog med batterikraft så kan man komplettera med en kondensator för att se till så att denna batterikraft kommer fram snabbt nog.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kalle_kalle
22 augusti 2010 · 2 914 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

octan skrev:

Bloodtooth skrev:
Kommer det behövas ett extra batteri för att driva steget?

Nej. Möjligtvis en konding. Beror lite på hur högt och länge du tänker spela. Fast har du plats och pengar till det så tycker jag ett extra batteri har många fördelar.

Åså var det igång igen... Kondensator är bland det sista man köper till sin anläggning, man börjar med att se till så det finns batterikraft nog och att den kommer fram så den ska, m.a.o nog grova kablar och bra anslutningspunkter för dessa. Vist ett extra batteri tar mer plats än en kondensator men hjälper garanterat bra mycket mer, om man dock har nog med batterikraft så kan man komplettera med en kondensator för att se till så att denna batterikraft kommer fram snabbt nog.

har man ett frächt startbatteri så får man fram strömmen nog snabbt nog ändå tongue gör nog VÄLDIGT liten skillnad tongue och ännu mindre med tanke på vad det kostar, men kondingar är dock snygga som faan smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Ja det ska man göra, men ett batteri kan ändå aldrig bli riktigt lika snabbt som en kondensator. wink Men å andra sidan så är basslagen inte så snabba heller att ett bra batteri inte ska hänga med, däremot så KAN en kondensator göra viss skillnad för midbas/mellanregister, men det finns myyyycket annat att läga pengarna på innan man köper en kondensator. Min köpte jag egentligen bara för att få en display så jag kan hålla koll på batterispänningen (ja jag har multimetrar, men kondensatorn är smidigare), om den sen gör nån skillnad för ljudet också så är det bara bra. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
octan
23 augusti 2010 · 372 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

octan skrev:

Bloodtooth skrev:
Kommer det behövas ett extra batteri för att driva steget?

Nej. Möjligtvis en konding. Beror lite på hur högt och länge du tänker spela. Fast har du plats och pengar till det så tycker jag ett extra batteri har många fördelar.

Åså var det igång igen... Kondensator är bland det sista man köper till sin anläggning, man börjar med att se till så det finns batterikraft nog och att den kommer fram så den ska, m.a.o nog grova kablar och bra anslutningspunkter för dessa. Vist ett extra batteri tar mer plats än en kondensator men hjälper garanterat bra mycket mer, om man dock har nog med batterikraft så kan man komplettera med en kondensator för att se till så att denna batterikraft kommer fram snabbt nog.

Läs svaret nogrannare! Han kommer kanske inte spela högt och länge. Han kanske inte har pengar eller plats att skaffa ett extra batteri. Och då är konding bättre än inget alls! Alla har inte samma prioriteringar som du och jag. Annars håller jag med dig till fullo!

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
Tokken Team dBakuten
23 augusti 2010 · 3 453 Inlägg

octan skrev:

ChriZtoffer skrev:

octan skrev:

Nej. Möjligtvis en konding. Beror lite på hur högt och länge du tänker spela. Fast har du plats och pengar till det så tycker jag ett extra batteri har många fördelar.

Åså var det igång igen... Kondensator är bland det sista man köper till sin anläggning, man börjar med att se till så det finns batterikraft nog och att den kommer fram så den ska, m.a.o nog grova kablar och bra anslutningspunkter för dessa. Vist ett extra batteri tar mer plats än en kondensator men hjälper garanterat bra mycket mer, om man dock har nog med batterikraft så kan man komplettera med en kondensator för att se till så att denna batterikraft kommer fram snabbt nog.

Läs svaret nogrannare! Han kommer kanske inte spela högt och länge. Han kanske inte har pengar eller plats att skaffa ett extra batteri. Och då är konding bättre än inget alls! Alla har inte samma prioriteringar som du och jag. Annars håller jag med dig till fullo!

Sätt EJ ett plåster på en artärblödning

Kan inte uttrycka mig bättre..

Lägga pengar på en kondensator äro att kasta penningarna i sjön.. i detta fallet.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

octan skrev:

ChriZtoffer skrev:

octan skrev:

Nej. Möjligtvis en konding. Beror lite på hur högt och länge du tänker spela. Fast har du plats och pengar till det så tycker jag ett extra batteri har många fördelar.

Åså var det igång igen... Kondensator är bland det sista man köper till sin anläggning, man börjar med att se till så det finns batterikraft nog och att den kommer fram så den ska, m.a.o nog grova kablar och bra anslutningspunkter för dessa. Vist ett extra batteri tar mer plats än en kondensator men hjälper garanterat bra mycket mer, om man dock har nog med batterikraft så kan man komplettera med en kondensator för att se till så att denna batterikraft kommer fram snabbt nog.

Läs svaret nogrannare! Han kommer kanske inte spela högt och länge. Han kanske inte har pengar eller plats att skaffa ett extra batteri. Och då är konding bättre än inget alls! Alla har inte samma prioriteringar som du och jag. Annars håller jag med dig till fullo!

Har läst svaret flera gånger men är ändå inte riktigt överens, som sagt har man nog med batterikraft och rejäla kablar som sitter fast riktigt så ska en kondensator inte behövas. Har man inte nog med batterikraft så ska man inte börja med en kondensator, man kan börja med att byta ut det ordinarie batteriet mot ett så stort och bra som får plats/man har råd med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Tokken Team dBakuten
23 augusti 2010 · 3 453 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

octan skrev:

ChriZtoffer skrev:

Åså var det igång igen... Kondensator är bland det sista man köper till sin anläggning, man börjar med att se till så det finns batterikraft nog och att den kommer fram så den ska, m.a.o nog grova kablar och bra anslutningspunkter för dessa. Vist ett extra batteri tar mer plats än en kondensator men hjälper garanterat bra mycket mer, om man dock har nog med batterikraft så kan man komplettera med en kondensator för att se till så att denna batterikraft kommer fram snabbt nog.

Läs svaret nogrannare! Han kommer kanske inte spela högt och länge. Han kanske inte har pengar eller plats att skaffa ett extra batteri. Och då är konding bättre än inget alls! Alla har inte samma prioriteringar som du och jag. Annars håller jag med dig till fullo!

Har läst svaret flera gånger men är ändå inte riktigt överens, som sagt har man nog med batterikraft och rejäla kablar som sitter fast riktigt så ska en kondensator inte behövas. Har man inte nog med batterikraft så ska man inte börja med en kondensator, man kan börja med att byta ut det ordinarie batteriet mot ett så stort och bra som får plats/man har råd med.

Lite så ser jag på det med.. Bara för att man inte har råd så ska man inte gå och köpa något man har råd med när det ändå inte hjälper i det långa loppet.
"Men men men jag har ju inte råd med en ferrari.. äh jag köper en fiat.. nästan italienskt fullblod de me"
Nej inte riktigt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
octan
23 augusti 2010 · 372 Inlägg

Då tolkar jag era svar som att alla som har konding är idioter.
För det första så vet vi inte trådskaparens behov av varken konding eller extra batteri. Det var därför jag gav ett "flytande" svar med en inbäddad fråga om t.ex. hur högt och länge han tänker spela. Kör man t.ex. till och från jobbet och lyssnar på någorlunda normal volym klarar man sig utan. Körde i ett år med ett Kicker ZX1500 steg och en Solo X 10a. Kände aldrig att jag hade behov av extra ström på den volymen jag spelade på. Däremot så skulle jag ha tävlat i dB med den så hade jag givetvis behövt extra ström om jag hade velat utnyttja grejerna till max, eller om jag velat stå och demospela längre stunder utan att motorn är igång. Spelade 143dB med endast originalbatteriet men på den volymen kör inte jag omkring och lyssnar på iallafall.
Sista inlägget från mig i denna tråden!

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren
Volkswagen New Beetle "Hellboy mkII" (2000)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Japp det tycker jag, jag är själv en idiot för jag har också en kondensator. wink Jag använder min bil till 99% för "vardagslyssnande" och har inga saker som kräver mängder med ström, men det gjorde ändå rejäl skillnad med extra batterier! Kondensatorn däremot gjorde i princip ingenting, skönt dock att ha en voltmätare som alltid är inkopplad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
23 augusti 2010 · 7 241 Inlägg

octan skrev:
Då tolkar jag era svar som att alla som har konding är idioter.
För det första så vet vi inte trådskaparens behov av varken konding eller extra batteri. Det var därför jag gav ett "flytande" svar med en inbäddad fråga om t.ex. hur högt och länge han tänker spela. Kör man t.ex. till och från jobbet och lyssnar på någorlunda normal volym klarar man sig utan. Körde i ett år med ett Kicker ZX1500 steg och en Solo X 10a. Kände aldrig att jag hade behov av extra ström på den volymen jag spelade på. Däremot så skulle jag ha tävlat i dB med den så hade jag givetvis behövt extra ström om jag hade velat utnyttja grejerna till max, eller om jag velat stå och demospela längre stunder utan att motorn är igång. Spelade 143dB med endast originalbatteriet men på den volymen kör inte jag omkring och lyssnar på iallafall.
Sista inlägget från mig i denna tråden!

Saken är dne octan att en kondensator GÖR nytta ja.
Men inte på det vis många tror.

En kondensator kan hjälpa till att få bort div. störningar (tex rippel från ojämn laddning eller klen diodbrygga i generatorn..men då har man det problemet att lösa istället)

Den kan hjälpa till i viss mån för strömförsörjningen för att hjälpa till att stabilisera, spec som musik är väldigt dynamisk. Dock ej fullt ut.

Ibland råkar man på dåligt tillverkade kondensatorer som FÖRSÄMRAR mer än de hjälper.

Oftast tror folk att de skall sätta i en kondensator om de har problem med blinkande ljus.
DÄR håller jag FULLSTÄNDIGT med att en kondensator är som att sätta ett plåster på en artärblödning (som jag och tokken gärna använder som liknelse), för i detta fall har man STORA problem med strömförsörjningen.

Nyttan JAG kan se med en kondensator är:

Den kan hjälpa till att stoppa en del störningar (dock maskerar den problemen och man har fort. inte löst grundproblemet)

Den kan hjälpa stegens interna kondensatorbank att laddas upp snabbare och vad jag själv märkt ge bättre både mellanregister och diskant. Däremot har jag aldrig märkt ngn direkt förbättring i djupbas med en kondensator. Varför? Jo ur elektrisk synpunkt är strömuttagan vid bas långsam och där gör en kondensator ingen nytta, den laddas mest bara ur en gång....enkelt uttryckt. Mellanregister och diskant är snabba urdragningar, om ej lika kraftiga energimässigt så FLER på kortare tid (du vet själv hur frekvenser jobbar wink ). Detta gör att trasnistoerna behöver switcha om fler gånger per sekund och detta tar i längden mer ström i direktström än de långsammare basgångarna. Därför kan en kondensator göra nytta där för att stabilisera mellanregister och diskant. (Tack Göran för denna lektion du en gång gav oss)

Jag VET att du jobbar i branschen...men el är el och det funkar därefter med....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang