4415
Sök

Hjälp / tips med koppling av sinus live + spl dynamics

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Tja.

Har ett Sinus Live sl-a 1500 kopplat i bilen, men jag förstår itne riktigt hur jag ska koppla basen osv.
Köpte en Spl Dynamics XTR12D2S, alltså dubbla 2ohm talspolar.

Enligt säljaren skulle 40-45 liter låda göra sig bra, har inga exakta uppgifter om min låda men skulle gissa på kanske 40liter. 

En annan sak är att monoblocket har dubbla högtalar utgångar.
som från ovan ser ut:
+
+
-
-

Spelar det någon roll vilken plus jag parar ihop med vilken minus?
För det förekommer nämligen inte någonstans.

Tänkte koppla det:

+                            talspole 1 +
+           talspole 2 +
-            talspole 2 -
-                             talspole 1 -

Får det schemat mig till min önskade 1 ohm?

Även lite osäker på vilka inställningar jag bör ha på steget, säljaren sa att jag inte ska använda subsonic filter osv..  jag har ingen aning om detta, men är inte sugen på att bränna basen.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska koppla / komma med info om hur jag ställer in steget?

tacksam för svar
/kristoffersson
Senast redigerat av kristoffersson (21 augusti 2010)

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Monosteget har dubbla högtalarutgångar bla för att underlätta inkoppling av basar med dubbla spolar eller inkoppling av flera basar, du kan alltså koppla som du har tänkt.

Subsonicfiltret är lämpligt att använda till basreflexlådor, filtret dämpar bort de allra lägsta frekvenseerna som kan göra att basen tappar kontrollen över konen. Däremot "bassboost" bör man undvika att använda, vill man ändå göra det så ska den användas med stor försiktighet eftersom steget får jobba mycket hårt när den kontrollen används. smile

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Aha okej, tack för snabbt svar! Jag misstänker att jag ändå borde skaffa en lite större låda!
Men vad är en basreflexlåda då? ursäkta dom kanske dumma frågorna, är relativt ny inom ämnet ljud.

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Basreflexlåda kallas även för portad låda, den har alltså rör eller port. Övriga inställningar på steget beror lite på vilket framsystem det finns, skriv gärna vilka andra högtalare du har i bilen och om de drivs av slutsteg eller stereon. smile

Fick du inget mer exakt förslag på låda till din bil av försäljaren?
Senast redigerat av Drönirettab (21 augusti 2010)

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Nej jag frågade försäljaren vad han rekomenderade för storlek på låda,  han sa bara ca 40-45 liter.

Fram sitter det tyvärr bara 4" DLS Performance 424 som drivs på stereon.
I hatthyllan finner man 2st 6x9"  DLS Performance 960 och 2st 6.5" Pioneer TS-A1703i.
Hatthyllan drivs med ett kraftigt Velocity 4kanals steg,  kan inte effekten i huvudet men det räcker länge!

Min låda har en sån där avskärmad port, alltså ett långt rekantulärt hål i sidan !

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Jag gissar att du menar den nuvarande baslådan. Jag rekommenderar att inte använda den till din nya bas, orsaken är att både lådvolym och avstämning är okänd. Bättre att bygga en ny som är anpassad till nya basen.

Att ha både 6x9" och 6,5" i hatthyllan är inte ett bra sätt att utnyttja högtalarna, om jag får säga min mening. Försök sätta 6,5" i framdörrarna om det går, då kan du få betydligt bättre tryck framifrån. smile

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Mjo jag vet, 6,5orna satt fram i min gammla bil.  Så jag behöll dom och tänkte att när jag ändå håller på kan jag likabra lägga dom i hatthyllan också.  Hade gärna monterat dom fram, men finn verkligen inte möjlighet.
Då måste jag bygga, och det blir nog inte av i denna bilen.  Sen så har jag gärna ett kit system fram nästa gång, för att ha koaxiler nere vid benen ger inget vidare bra ljud tyvärr hmm

Men om jag bygger en ny låda, och siktar på 50L..  Vad tycker du jag borde ha för mdf tjocklek?
Och borde jag borta den med ett rör eller en avskärming?   

Ska gå ut och måtta lite, så återkommer jag snart med möjliga mått, så kanske du kan hjälpa mig ytterliggare? smile

Tack för all hjälp hittils!

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Jag kan räkna på en låda om du vill, men då måste jag veta exakt vilken bas det är. Jag hittar nämligen ingen som heter XTR12D2S.

Vart köpte du basen?

Minst 19 mm MDF tycker jag, men 22 mm är förstås bättre. smile

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Det vore snällt som fan, jag har varit ute och pillat lite nu! provade mig fram på inställningarna men lådan sabbar helt klart ljudet, vågar inte spela med basen förräns ny låda är fixad.

Basen köptes av Db Akuten på vallåkra, och finnes här http://dbakuten.se/detail-item_id-318402

Lådan jag har nu är vinklad, alltså:

<-255mm->                          <-505mm->
                 ____                            ______________
                /       |                          |                        |
    365mm/        | 350mm              |                        |  350mm
              /_____|                          |______________|

<-360mm->
Senast redigerat av kristoffersson (21 augusti 2010)

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Just den där basen har inga parametrar angivna, då kan jag inte räkna ut en låda tyvärr. Har även kikat på SPL:s hemsida, men där finns inget heller.

Du bör fråga dbakuten om lämplig låda och hur du vill att basen ska spela, dvs om den tex ska spela superkraftig dunk eller djupbas eller allround. smile

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Aha okej, det var ju lite tråkigt.  dbakuten säljer ett ritnings paket till angiven bas, antagligen därför dom inte skrivit ut allting. Dom vill väl tjäna lite extra pengar. smile

Jag kollade på kvittot precis och såg att den itne alls hette som jag skrev..
Den heter SPL Dynamics xtr 300d2s.
Men jag provade att googla det, men ingen av dom matchar min.
Enligt säljaren var det 1000wrms, och den väger 25-27kg.

Den har alltså samma uppgifter som XTR12D2S på db akuten, och ser även ut precis som den !
Men på kvittot står det xtr 300d2s

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Ja, det är ju tydligen en ny modell av XTR-300D2. Bla större talspole som tål lite mer effekt och större magnet.

För skojs skull gjorde jag en uträkning med XTR-300D2 och PRO-300D2 för att se vilken port som kan tänkas vara lämplig till 50 liters låda med 40 Hz avstämning, det ser ut som att 4" kan funka om man inte utnyttjar basen absolut fullt ut. Helst skulle jag vilja ha 6" port, men den blir lång.

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Ahaa okej. Borde inte porten bli kortare om man har en större port?
Jag förstår inget sånt, men antar att logik inte är inblandat!
Tanken är ju att jag ska spela högt, så jag vill kunna vrida upp fullt ibland utan att riskera något eller få sämre ljud.

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Många tror att porten blir kortare när arean ökar, men det är tvärtom faktiskt. Ju större area desto längre port, för samma avstämning och lådvolym alltså. smile

I lådrekommendationerna till tex XTR-300D2 så rekommenderas 4" port även till en låda som ska kunna spela musik på hög volym, men med din bas är jag fundersam på ifall det räcker med 4". 6" som sagt, eller dubbla 4" funkar ju också. Fast då får du vinkla dem inuti lådan.

Vill du göra så tror du?

Slotport är lättare att vinkla, jag kan räkna på en sån också.

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Det konstiga är att när jag kollar igenom SPL's hemsida, så verkar min bas matcha SPL serien, typ SPL 300d2, eller något..  orkar inte spekulera i det.  Men hur böjer man rör innuti lådan?

Det ända jag har att tillägga är att lådan kan inte vara högre än 350mm, iallafall inte i denna bilen.
Varför måste man vinkla dom föresten?

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Enklaste sättet att är att kapa i 45 graders vinkel och sätta ihop till 90 graders vinkel. Man kan även sätta 90 graders böjar som används till VVS-rör, då blir det lättare för luften att färdas i porten eftersom böjen är "mjuk".

Orsaken till vinklingen är att de ska få plats i lådan när de sitter på samma sida som basen. smile

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Ahaa! Men kan man inte lösa det med bara ett större djup på lådan?

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Jo, om det går att göra lådan med det djupet.

Om du väljer 6" port så ska röret vara 50 cm och sedan trattar, med dubbla 4" portar så ska rören vara 48 cm och sedan trattar. Det är alltså räknat utifrån 50 liter netto, dvs när du bygger lådan så får du lägga till plats för både basen och porten/portarna. smile

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
oj jävlar, 50cm? det är ganska galet! Långt ifrån vad jag kunnat föreställa mig tongue
Men om man leker med tanken att vi har en låda med bara 90graders vinklar.
Den är 35cm hög och 60cm bred. vilket djup måste vi då ha för att åstadkomma 50liter ?

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Ca 323 mm med 19 mm material, ca 338 mm med 22 mm material. Fast lådan blir djupare eftersom både basen och porten tar upp plats. smile

Sök