4628
Sök

Hjälp / tips med koppling av sinus live + spl dynamics

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Ja precis, Men hur ser en lämplig låda ut tycker du ? ända som är fast är höjden på 350mm.
basreflex eller slotport?  det hade ju varit coolt med ett reflexrör, men inte nödvändigt om det blir svårt med siffrorna! smile

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
De här yttermåtten borde funka (22 mm material):

Bredd: 600 mm
Höjd: 344 mm
Djup: 434 mm

Basen måste sitta så långt mot ena sidan som möjligt för att tratten ska få plats bredvid, porten är 6" och röret görs 54 cm lång. Ingen tratt sätts inuti lådan, endast på baffeln. Röret måste ligga parallellt med bakre väggen när den har vinklats, då borde inte basens magnet hamna för nära. smile

Lite gissningar beroende på att jag inte vet monteringsdjupet på din bas, men har dock utgått ifrån SPL-300D2 som har störst monteringsdjup av alla serier. Är osäker på trattens yttermått, hoppas den får plats bredvid basen. Annars går det ju att slipa ner litegrann.
Senast redigerat av Drönirettab (21 augusti 2010)

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Ah okej, det låter ju inte så dumt! Lite småfrågor bara.. ska porten inte ha någon tratt innuti av den enkla anledningen att det inte får plats?  Samt,  ska böjen på röret gå upp / ner innuti lådan "parallelt med bakre väggen" som du sa.

Spelar det någon roll i vilken höjd jag monterar basen i förhållande till flexröret? eller kan jag göra hur som helst sålänge det får plats?

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
kristoffersson skrev:
ska porten inte ha någon tratt innuti av den enkla anledningen att det inte får plats?

Ja, det är anledningen. Jag kollade även hur lufthastigheten blir i teorin och det ska inte vara någon fara för flåsljud fastän bara en tratt används. smile

kristoffersson skrev:
ska böjen på röret gå upp / ner innuti lådan "parallelt med bakre väggen" som du sa.

Röret går först rakt in mot bakre väggen, där vinklas den och fortsätter parallellt med väggen. Röret ligger alltså i princip dikt an mot väggen.

kristoffersson skrev:
Spelar det någon roll i vilken höjd jag monterar basen i förhållande till flexröret? eller kan jag göra hur som helst sålänge det får plats?

Innermåttet är så pass litet att basen bara kan sitta "på mitten" höjdmässigt sett. smile

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Men när röret vinklas,  kan det gå åt vilket håll som helst då, eller ska det gärna löpa in bakom basen?

Mjo, men om jag sätter basen längst till vänster, kan jag då ba basporten nere till höger, t.ex ?

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
kristoffersson skrev:
Men när röret vinklas,  kan det gå åt vilket håll som helst då, eller ska det gärna löpa in bakom basen?

Röret kan gå lite uppåt eller nedåt om man vill, huvudsaken är att det är fritt framför rörmynningen inuti lådan med (helst) minst 15 cm.

kristoffersson skrev:
Mjo, men om jag sätter basen längst till vänster, kan jag då ba basporten nere till höger, t.ex ?

Ja, det går. smile

505 Inlägg
21 augusti 2010
Trådstartare
Men om jag sätter basporten nere till höger,  gör den så lång som möjligt, sedan sätter en 90graders böj uppåt. Då borde det vara good to go ?

21 761 Inlägg
21 augusti 2010
Jag är inte säker på att porten kan monteras tillräckligt långt ner så att det funkar.

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Så.. du tycker inte att jag ska bygga lådan, helt enkelt?

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Det har jag väl aldrig skrivit. hmm

Om du drar röret parallellt med bakre väggen så ska det fungera, det skrev jag ju. smile

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Men jag förstår inte hur du menar med parallelt med bakre väggen sad

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Röret går längs efter väggen och ska ligga helt emot väggen. Kan försöka rita en bild om du fortfarande inte hänger med. smile

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
menar du att jag inte ska ha porten på samma sida som basen? 
Alltså bas på framsida, och port på höger eller vänster sida?  så röret följer baksidan på baslådan?

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=622345

Den bilden är från ett annat bygge, men jag vill bara visa hur porten ska sitta. Tänk dig ett vanligt rör istället. smile

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Ah okej, tack så mycket!
Jag har varit och handlat material nu, ska sätta igång lådbygget direkt !
Blir dock inte färdig idag, för behöver port, kabel anslutning och isolering också!

Men tack som fan för hjälpen! smile

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Nu har jag byggt lådan, precis enligt mått och den blev fin som fan!
Dock så har jag inte portat den än..

Men saken är den, hur ska jag kunna använda en 6" port när det största dom säljer på typ brc.se är 4" ? Hur långa rör behöver jag om jag kör dubbla 4" portar istället?

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
46 cm långa rör, sedan endast tratt på baffeln (ingen i lådan). smile

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Tack! Det är en hel vetenskap allt det här! Men det blir nog bra som tusan!
Men ska båda portarna vara 46cm långa, eller blir det totalt 46cm 4" rör?
Så man kan ha 2st 4" portar på 23cm vardera?

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Båda ska vara 46 cm långa. smile

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Okej fint! Måste det vara avsedda reflexrör eller kan det vara VVS rör också? sålänge det är 4" bara?
Blir ju en smula billigare isåfall..
Plus, orkar rören bara hänga rakt in i baslådan? dom behöver ingen typ av stöd?

Sök