4621
Sök

Hjälp / tips med koppling av sinus live + spl dynamics

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Man kan ta VVS-rör också, det är ganska vanligt att folk använder såna. Det kan dock vara lite skillnad i materialtjocklek jämfört med det rör som egentligen ska vara till tratten, vilket innebär att skarven mellan tratt och rör inte blir helt slät.

Då är det en fördel att putsa ner kanten så att övergången blir så slät som möjligt, annars kan den kanten orsaka flåsljud om man har otur. smile

Det behövs någon typ av stöd, tex en liten träbit eller liknande som limmas/skruvas fast i lådväggen. På min bandpasslåda limmade jag fast en liten träkloss inne i lådan som gav stöd till porten, fungerade bra.

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Ah okej! Då har jag löst hela problemet.. eller nästan, det ända jag inte har hemma är trattarna.
Men då är det inte lönt att jag börjar bygga nu då? för jag antar att tratten ska in genom baffeln också?

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Trattarna monteras på baffeln, de har ju större monteringshål än rören så du får kolla hur stort hål det ska vara. smile

Trattarna till 4" porten som jag använde har olika stora ytterdiameter, en större som sätts på baffeln och en mindre som sitter inuti lådan. Om du kan få tag på den mindre typen av tratt så bör det få plats på baffeln utan att behöva slipa ner ytterkanten.

Ytterdiametern på min större tratt är 192 mm och monteringshålet är 154 mm, den mindre tratten är 166 mm i ytterdiameter och har 152 mm monteringshål. Fast det kan skilja mellan olika fabrikat.
Senast redigerat av Drönirettab (22 augusti 2010)

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Okej, men det låter hur bra som helst!
Har faktiskt gjort det mesta redan, lämnade så mycket plats som möjligt till trattarna.
Imorgon ska jag fixa en till 90graders böj, kapa till rätt längd på portarna, lägga i dämpull, fixa ordentliga kabel anslutningar, och foga portarna såklart. sen ska allt vara good to go !

Tack så väldigt mycket för all hjälp! smile

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Föresten, vilken Hz är lådan avstämd i nu? smile

21 761 Inlägg
22 augusti 2010
Omkring 40 Hz. smile

505 Inlägg
22 augusti 2010
Trådstartare
Okej, tack smile