3306
Sök

Nya bilbesiktnings avgifter ?

1 210 Inlägg
23 augusti 2010
Bagarn skrev:
Ekis! skrev:
De som jag funderat på.
Om nu denna firma/bilverkstad som besiktigar din bil.. tar även i uppdrag att laga dina 2:or som du kan få..

Jag menar de föregår ju massor av fusk på bilverkstäder redan nu.. en massa som blir blåsta tyvärr.
Låt säga att bilen din är ok, men när du kommer till en sån här bilverkstad så bluffar dom för att få reperationerna med??  sak er som kanske inte är 2: Or??

Nää själv kommer jag fortsätta besiktiga bilen på bilprovningen i alla fall smile
Galna bilmeks företag som tror dom kan lura skjortan av en klarar jag mig utan tongue

Om du äger en bilverkstad så får du inte stå som ägare på en bilprovningsstation!
Just för att sådana saker inte ska hända..

Ahh okej! smile

Då slapp man ju de problemet..

831 Inlägg
23 augusti 2010
Vilket jävla skitsnack! Varför ska man låtsas som ingenting och tycka det är godtyckligt att betala mer? Dom flesta här har nog RÅD även om dom inte gör indianhopp över att betala ännu MER. Jag kommer aldrig någonsin förstå mig på er pannor som resonerar så där fruktansvärt illa.

Smajly skrev:
Inte orolig för priserna.. Det är ju bara 1 gång per år och bil. Å har man inte råd får man lägga pengar på en cykel istället.
Det man e mest orolig för är att det ska ploppa upp för många verkstäder som kommer få tillstånd.. risken e ganska stor att det kommer bli fler "kompisbesiktningar" i framtiden..

x40
1 209 Inlägg
23 augusti 2010
jag tycker i alla fall att det inte ok att betala 1000 kr för bes. och typ 500 för en efter bes. visst har jag råd med d. men tänk på hur många goa saker man köpa te bilen med dom pengarna!!! så hoppas att det blir inte alls för dyr att bes. sin bil i framtiden...

Volvo S40 turbo.

3 059 Inlägg
23 augusti 2010
Bagarn skrev:
Ekis! skrev:
De som jag funderat på.
Om nu denna firma/bilverkstad som besiktigar din bil.. tar även i uppdrag att laga dina 2:or som du kan få..

Jag menar de föregår ju massor av fusk på bilverkstäder redan nu.. en massa som blir blåsta tyvärr.
Låt säga att bilen din är ok, men när du kommer till en sån här bilverkstad så bluffar dom för att få reperationerna med??  sak er som kanske inte är 2: Or??

Nää själv kommer jag fortsätta besiktiga bilen på bilprovningen i alla fall smile
Galna bilmeks företag som tror dom kan lura skjortan av en klarar jag mig utan tongue

Om du äger en bilverkstad så får du inte stå som ägare på en bilprovningsstation!

Frågan har dykt upp hos mig också..
Det är här det kommer dyka upp "kompisverkstäder" också där man plötsligt kommer att få sina 2'or fixade till ett "billigare" pris..
Visst, så är det i alla branscher och det kommer man inte ifrån och det kommer att hända även inom denna avdelningen..

CrilleD skrev:
Vilket jävla skitsnack! Varför ska man låtsas som ingenting och tycka det är godtyckligt att betala mer? Dom flesta här har nog RÅD även om dom inte gör indianhopp över att betala ännu MER. Jag kommer aldrig någonsin förstå mig på er pannor som resonerar så där fruktansvärt illa.

Smajly skrev:
Inte orolig för priserna.. Det är ju bara 1 gång per år och bil. Å har man inte råd får man lägga pengar på en cykel istället.
Det man e mest orolig för är att det ska ploppa upp för många verkstäder som kommer få tillstånd.. risken e ganska stor att det kommer bli fler "kompisbesiktningar" i framtiden..

Du.. Ojdå, en öm tå? Ja du kanske fick en panna på den..

Eftersom du är proffs på ämnet så kan du istället för att hoppa på folk med skitsnack berätta hur DU kommer att göra för att priserna inte ska höjas.

Inte ens en "panna" som jag kommer göra indianhopp när dom höjer priserna, men det är så marknaden är och det är inte särskilt mycket att göra åt det.
Det är inget som handlar om att låtsas eller godtycklighet, det är att inse fakta.

Enda sättet att isåfall hålla priserna på den nivå vi har idag är att ALLA fortsätter boka sig hos den statliga bilprovningen och INGEN hos dom nya stationerna. Och detta vet ju även en panna att det aldrig kommer att hända.
Senast redigerat av Smajly (23 augusti 2010)

831 Inlägg
23 augusti 2010
Det är ingen som påstått att det inte är fakta, ingen här har lust att betala mer än vad det kostar idag så enkelt är det. Oavsett om man har "råd" eller "råd".

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 augusti 2010
Bagarn skrev:

Men det finns ju inget som säger att din bror/syssling/farmor eller vad som helst får stå på stationen... wink det är ju lätt att komma runt det förbudet.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Ingen himmel är så blå som min
2 981 Inlägg
24 augusti 2010
TurbOla skrev:
Bagarn skrev:

Men det finns ju inget som säger att din bror/syssling/farmor eller vad som helst får stå på stationen... wink det är ju lätt att komma runt det förbudet.

Mjo, men en privat besiktnings-firma kan ju inte tvinga dig till just deras verkstad ändå, så då spelar det mindre roll. Och om dom i utsträckt omfattning "rekommenderar" (läs: ger bra rabatt eller så) "sin" verkstad kommer nog tillståndet att besiktiga att dras in ganska snabbt.

Angående priserna så kommer det med all säkerhet att bli dyrare. varför? Jo, för att det kostar mer och mer och mer hela tiden, att ha fräscha prylar, lokaler, nya datorer till dokumentation, tester osv. Personalen kräver löneökning allt eftersom, nya regler kräver nya "maskiner" (t ex felkodsläsare nu..) osv.
300kr är sjukt billigt för vad man får. Jag är glad sålänge det är så billigt, men kommer inte protestera högljutt om dom tvingas ta 500kr för en bes inom en snart framtid. Såklart vill jag inte betala mer, men inser att det kommer att behövas så småningom.
Men just därför är väl också konkurrens bra? Om en firma tar 400 och en annan 500, vilken får flest kunder?
Vem handlar på OnOff när Elgiganten är billigare (eller tvärtom, det skiljer ju sig hela tiden därimellan).
Pricerunner kommer säkert ha prisjämförelse mellan olika besiktningsorgan när det är aktuellt.

/Mattias

8 891 Inlägg
24 augusti 2010
Att jämnföra bilprovningen med onoff eller el-giganten är FEL

Bilprovningen har 1 produkt som är obligatorisk för alla bilägare och flera aktörer gör att det blir dyrare av den enkla anledningen att dom får mindre att dela på.

Sedan Finland avskaffade monopolet (1994) så har stationerna ökat från 100 till 260.
och priserna med  ca 50%. det kostar ca 500 att besiktiga i Finland

btw Carspect ägs av Finska A-Katsastus

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

2 981 Inlägg
24 augusti 2010
Hamilton: Ja, på sätt och vis är det fel, såklart. Men konkurrens mellan företag som erbjuder en "tvungen produkt" (vem tvingar dig att äga en bil?) behöver väl inte va sämre än mellan produkter som du väljer att köpa? Som jag också skrev så lär det bli dyrare - men å andra sidan kan ju "kvaliteten" (eller vad du får för pengarna) öka också.

Har någon kikat på mer än antalet stationer och prislappen i Finland? Man kan mäta så mycket mer, t ex antalet bilar med fel, antalet ombesiktigade som inte längre har fel, nöjd kund index osv.

Det är väl mer än priset som spelar in, även om det är 1 obligatorisk produkt?

För mig är det det iaf. Och 500 spänn är faktiskt inte en orimlig kostnad i mitt tycke.

/Mattias

Living the good Life!
585 Inlägg
24 augusti 2010
Har haft en diskussion med bilprovningens chef om detta, och både han och hans chefer säger att de inte har en anledning att höja priserna, priset kommer fortfarande vara densamma.

De har deras trogna kunder, varför skulle bilprovningen höja priset till 500, eller 1000 för en kontrollbesiktning bara för att carspect gör de. Ja är nöjd med bilprovningen priser och tjänster och service, och jag lämnar in den mer än gärna till de för en kontroll, har jag något fel på min bil vill jag veta detta i förväg innan det är försent.

Och jag kan tänka mig att deras service känsla kommer att trappas upp en aning för att det finns andra aktörer på marknaden...

When the flag drops, the Bullshit stops.

2 924 Inlägg
24 augusti 2010
Jag kommer då aldrig åka till annan besiktningsstation än SBP på många år, så länge de finns kvar för då vet jag att de dels har välgrundad kompetens.
Samt jag slipper då de nya aktörerna på marknaden som måste visa sig duktiga... genom att t.ex begära omregistrering på varenda bil som byggt om enstaka sak eller mer... och anmärka strikt efter avvikelser på bilar med Helbilsgodkännande (från årsmodell -98) osv ...för hur ska de annars visa sig duktiga?
Någon statistiskt bättre noggrannhet än att vara paragrafryttare finns väl inte..?

SBP lär ju dessutom, tvärtom, behöva göra nåt för att behålla sina kunder.

En annan oroande fråga är ju om detta kommer innebära att många trimmade/ombyggda fordon kommer reduceras starkt i antal de kommande åren = tråkigare bilevent och bilhobby... hmm

~ Life is short, have FUN! ~

8 891 Inlägg
24 augusti 2010
AudiZack skrev:
Har haft en diskussion med bilprovningens chef om detta, och både han och hans chefer säger att de inte har en anledning att höja priserna, priset kommer fortfarande vara densamma.

De har deras trogna kunder, varför skulle bilprovningen höja priset till 500, eller 1000 för en kontrollbesiktning bara för att carspect gör de. Ja är nöjd med bilprovningen priser och tjänster och service, och jag lämnar in den mer än gärna till de för en kontroll, har jag något fel på min bil vill jag veta detta i förväg innan det är försent.

Och jag kan tänka mig att deras service känsla kommer att trappas upp en aning för att det finns andra aktörer på marknaden...

Varför priserna stiger beror på att det blir flera aktörer som ska dela på samma kaka.
dvs bilarna blir färre per station men kostnaderna är dom samma.

Prisökningarna kommer säkert inte på engång utan först när stationerna får färre kunder dvs när dom som var nöjda med "sin station" åker till en som ligger närmare och kostar lika mycket.

Fotograf på tierpidag.se

2 981 Inlägg
24 augusti 2010
Fast antalet bilar och människor ökar ju hela tiden, så kakan växer.

Men är folk så oroliga för en prishöjning på nån hundralapp(ar) för besiktning som görs en gång om året kanske ni ska fokusera mer på prishöjningarna på försäkringar och bränsle. Där är helt andra pengar, och dom flesta verkar inte klaga på att det finns mer än ett försäkringsbolag eller bensinbolag...

/Mattias

Living the good Life!
585 Inlägg
24 augusti 2010
matteeee skrev:

Men är folk så oroliga för en prishöjning på nån hundralapp(ar) för besiktning som görs en gång om året kanske ni ska fokusera mer på prishöjningarna på försäkringar och bränsle. Där är helt andra pengar, och dom flesta verkar inte klaga på att det finns mer än ett försäkringsbolag eller bensinbolag...

Sant! roll

8 891 Inlägg
24 augusti 2010
matteeee skrev:

Visst är det så att antalet bilar ökar vissa år och några år så sänks den.
Att priserna ökar gör ju inte så mycket det mesta tenderar ju till att öka det är väl bara pensionerna som går ner wink

Om bilprovningen kostar 3 eller 500 spelar inte så stor roll bara servicen är därefter.

Fotograf på tierpidag.se

Living the good Life!
585 Inlägg
24 augusti 2010
Instämmer helt rätt, och jag tror att de börjar inse att det dags att bjuda på sig själva och hålla i och ta hand om sina kunder på ett bättre sätt, ett stort plus för oss kunder smile

1 482 Inlägg
24 augusti 2010
peegee skrev:
En annan oroande fråga är ju om detta kommer innebära att många trimmade/ombyggda fordon kommer reduceras starkt i antal de kommande åren = tråkigare bilevent och bilhobby... hmm

Håller med. Våra regler för ombyggda bilar stör jag mig på nått så in i bara helvette.

Det är helt okej att ha 500hk i mustangen med helt jävla värdelösa bromsar, väghållning m.m. Men för att stoppa ner 286hk i min e30 måste jag ha herrejösses bromsar och en jävla massa trams... Nånting känns jävligt fel.

Edit: Lite offtopic men jag stör mig så in i helvette på detta...
Senast redigerat av Noxxer (24 augusti 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

7 120 Inlägg
24 augusti 2010
Bara jag som missat något eller varför skulle det bli svårare att besikta en modifierad bil nu?

7 281 Inlägg
24 augusti 2010
Noxxer skrev:
peegee skrev:

Håller med. Våra regler för ombyggda bilar stör jag mig på nått så in i bara helvette.

Det är helt okej att ha 500hk i mustangen med helt jävla värdelösa bromsar, väghållning m.m. Men för att stoppa ner 286hk i min e30 måste jag ha herrejösses bromsar och en jävla massa trams... Nånting känns jävligt fel.

Edit: Lite offtopic men jag stör mig så in i helvette på detta...

Skaffa fram samma tekniska kompetens och bevis om att bilen uppför sig korrekt så ska det inte vara några bekymmer.
Kanske kostar några hundra tusen att göra det....

Aero: anledninge till att det antagligen blir svårare är för att alla nya aktörer kommer att följa regelboken mycket noggrannare nu i början då dom inte vill riskera att förlora sin nyliga införskaffade licens.
Senast redigerat av Brains (24 augusti 2010)

2 924 Inlägg
24 augusti 2010
Aerodynamik skrev:
Bara jag som missat något eller varför skulle det bli svårare att besikta en modifierad bil nu?

Finns väl inget som direkt säger det men jag skrev tidigare en långsiktig farhåga om detta, som kanske inte är helt orealistisk... hmm

peegee skrev:
Jag kommer då aldrig åka till annan besiktningsstation än SBP på många år, så länge de finns kvar för då vet jag att de dels har välgrundad kompetens.
Samt jag slipper då de nya aktörerna på marknaden som måste visa sig duktiga... genom att t.ex begära omregistrering på varenda bil som byggt om enstaka sak eller mer... och anmärka strikt efter avvikelser på bilar med Helbilsgodkännande (från årsmodell -98) osv ...för hur ska de annars visa sig duktiga?
Någon statistiskt bättre noggrannhet än att vara paragrafryttare finns väl inte..?

SBP lär ju dessutom, tvärtom, behöva göra nåt för att behålla sina kunder.

Ärligt talat, så tror jag faktiskt att just detta även är en baktanke med detta borttagandet av Besiktnings-monopolen.

~ Life is short, have FUN! ~

Sök