4698
Sök

Vad menas med klass A när det handla om slutsteg.

3 182 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
ska köpa en baslåda o slutsteg av en bekant o då får jag välja mellan ett 4 kanligt jbl eller 2st pioneer klass A steg, så nu undrar jag vad det står/menas för klass A.

3 466 Inlägg
23 augusti 2010
Klass A eller A/B är analoga steg, ger en mjukare ljudkaraktär än digitala steg men har sämre effektivitet, det innebär att det drar mer ström för att ge samma effekt, dessutom blir dom betydligt varmare.

I detta fallet tror jag att JBL-steget är ett klass A/B steg.

Ska du ha en bas med enkel 4ohm spole bör du satsa på ett 2-kanaligt steg men ska du ha fler basar eller en bas med dubbelspole bör du satsa på monoblock.
Senast redigerat av M_icke_ (23 augusti 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
23 augusti 2010
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rst%C3%A4rkare

Där är en kort förklaring. Man kan säga att steget drar mycket ström, även i "viloläge" när det inte ger ut någon signal. Däremot är ljudkvaliteten mycket bra och den har bra kontroll på baskonen, det ligger i en "annan division" än övriga steg.

Jag har aldrig haft ett sånt steg, andra med erfarenhet av stegen får ge bättre förklaringar. smile

3 182 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
han har 2st pioneer som ska va klass a  jag får dom eller det andra nyare jbl 4kanaliga dom ska driva 2st 10" och 2st 6x9. jag väntar på svar på vad dom heter så då kan jag återkomma med mer info.

3 466 Inlägg
23 augusti 2010
pukan2 skrev:
han har 2st pioneer som ska va klass a  jag får dom eller det andra nyare jbl 4kanaliga dom ska driva 2st 10" och 2st 6x9. jag väntar på svar på vad dom heter så då kan jag återkomma med mer info.

Ett fyrkanalssteg kommer inte driva 2 basar OCH 6x9or särskillt bra.

Det kommer fungera hyffsat om du har dubbla 4ohm spolar på basarna så du kan serikoppla spolarna och sedan parrallellkoppla basarna till en impedans på 4ohm och brygga dom över 2kanaler på steget. doch får du ut lite klent med effekt ändå skulle jag gissa på.

Om du har enkel 4ohm spole på basarna så är det bästa att brygga basarna över alla 4 kanaler, alltså köra en bas bryggad på 2 kanaler och den andra basen bryggad över dom andra 2 kanalerna. men du måste då ställa båda kanalerna lika så länge du inte har skilljevägg i baslådan.

Med andra ord: Betydligt lättare att skaffa ett monoblock...

3 182 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
http://hem.passagen.se/pentium2/bil/pioneer/gm-x802.htm

är nästan helt säker på att det är detta slutsteget.

3 466 Inlägg
23 augusti 2010
pukan2 skrev:
http://hem.passagen.se/pentium2/bil/pioneer/gm-x802.htm

är nästan helt säker på att det är detta slutsteget.

Det hjälper inte mycket om vi inte vet vad det är för basar du har...!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 augusti 2010
För normal användning så är klass A inte så intressant då det är som batterinörden sa, dom drar en massa ström! Men dom ska tydligen låta väldigt bra, vilket dock är rätt ointressant när man ska driva ett par basar och ett par 6x9or.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

451 Inlägg
24 augusti 2010
ChriZtoffer skrev:
För normal användning så är klass A inte så intressant då det är som batterinörden sa, dom drar en massa ström! Men dom ska tydligen låta väldigt bra, vilket dock är rätt ointressant när man ska driva ett par basar och ett par 6x9or.

Nu hängde jag inte med riktigt. Så det spelar ingen roll om det låter riktigt bra eller skit? tongue Jag köper då till största del själv bara grejer som låter bra för att jag strävar efter att det ska låta så bra som möjligt.

3 182 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
vad jag vet så är det pioneer 10" basar och så har jag för mig att det är alpin 6x9. det lätt jävligt bra och det ljudet när det satt i hans 855.

3 466 Inlägg
24 augusti 2010
pukan2 skrev:
vad jag vet så är det pioneer 10" basar och så har jag för mig att det är alpin 6x9. det lätt jävligt bra och det ljudet när det satt i hans 855.

Det finns många pioneer 10".

Om jag frågar såhär: Vad exakt heter basarna och vad är det för spolar på dom? (talspolar alltså.. D2 eller D4 eller singel 4ohm)

Vad det är för 6x9or spelar ingen som helst roll.. Att ha högtalare bak förstör ljudbilden i framsätet, bör som mest ha ett par högtalare i bakdörrarna, alltså FRAMFÖR baksätespassagerarna.
Det är mer eller mindre misshandel att ha ett par 6x9or som skriker en i öronen bakifrån.

Om du kollar på en konsert, står du då med ryggen mot scenen?
Om inte, varför ska du ha högtalare bakom dig i bilen?

3 182 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
har nu info om bassar o steg.

slutstegen heter pioneer cm-x802

basarna heter clarion srm2591   4ohm

6x9 heter infinity kappa series 693,1i
Senast redigerat av pukan2 (24 augusti 2010)

3 466 Inlägg
24 augusti 2010
För det första känns det som att du inte över huvud taget har lyssnat på vad jag skrev i förra inlägget och för det andra undrar jag varför du frågar på garaget, om det lät så bra i din kompis bil, koppla in det som han hade så blir du ju uppenbarligen sjukt nöjd.

3 182 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Vad menas med klass A när det handla om slutsteg.   det är vad jag undrar och det är vad som står som rubrik.

3 182 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
För det första känns det som att du inte över huvud taget har lyssnat på vad jag skrev i förra inlägget och för det andra undrar jag varför du frågar på garaget, om det lät så bra i din kompis bil, koppla in det som han hade så blir du ju uppenbarligen sjukt nöjd.

hörde ljudet i hanns bil för 2år sedan på fyllan och vad jag minns så lät det bra, men jag kan gö ha fel med.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2010
Landstrom skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nu hängde jag inte med riktigt. Så det spelar ingen roll om det låter riktigt bra eller skit? tongue Jag köper då till största del själv bara grejer som låter bra för att jag strävar efter att det ska låta så bra som möjligt.

Självklart ska man sikta på att få det å låta bra! Men att driva basar och 6x9or med klass A steg i en normal vardagsbil är att skjuta över målet flera gånger om! Klass AB eller D räcker gott och väl för den uppgiften, många som tävlar inom SQ använder sig t.o.m av AB och D steg!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

535 Inlägg
25 augusti 2010
då måste man ju fråga, klass A, B, AB eller D det handlar om hur mycket störm steget drar, har jag rätt detta e en fråga.
och min andra fråga hur vet jag om jag har A, B eller D steg då?

MvH DKn

21 761 Inlägg
25 augusti 2010
Det handlar inte om hur mycket ström steget drar, det är benämningar på vilket arbetssätt steget har. De olika klasserna beskriver hur steget jobbar med musiksignalerna och de olika arbetssätten gör också att steget får olika hög verkningsgrad, vilket i sin tur innebär att de drar olika mycket ström i förhållande till uteffekt. smile

Arbetsklassen på steget brukar stå i manualen eller produktbeskrivningen, dock inte alltid.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
25 augusti 2010
Dessutom är merparten av klass A-steg till bil inte rena klass A utan går över till klass AB efter en viss gräns.

Det FINNS undantag, men de kostar oftast ungefär vad folk är beredda att betala MAX för en HEL anläggning wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

535 Inlägg
25 augusti 2010
Mohawk M-3000.1

Total-effekt: i2980wrms i/ i1ohm.©BAE
  1x i750wmrs i/ i4ohm i/ i13,8v.©BAE
  1x i1520wrms i/ i2ohm i/ i13,8v.©BAE
  1x i2980wrms i/ i1ohm i/ i13,8v.©BAE
  Effekt imätt ivid i1% iTHD.©BAE
  THD: i< i0,3%.©BAE
  S/N iRatio: i> i90dB.©BAE
  Bass iEQ iBooster i@ i45 iHz: i0 idB i- i18dB.©BAE
  Ingångskänslighet: i0,25 i- i5,5v.©BAE
  Ingångsimpedans: i20kO.©BAE
  Frekvensomfång: i15 i- i250Hz.©BAE
  Lågpassfilter: i40 i- i250Hz i/ i24dB.©BAE
  Subsonic-Filter: i15 iHz i/ i24dB.©BAE
  Fasomkoppling: i0 i- i180°.©BAE
  Tomgångsförbrukning: i2,8A.©BAE
  Säkring: i200A i(Extern).©BAE
  i Säkringen iklarar inormal imusiksignal ikonstant ieller i30sek iburp i1ohm/AC imed iton.©BAE
  Storlek: i530x250x68mm.

vad e det för klass på detta då, och vart ser ni det då? vill lära mig om detta men tycker de e grymt svårt.

mvh DKn

Sök