4059
Sök

Vilket komp bör jag ha vid turbokonvertering av B230FB och kan man använda mässing till topplockspackning?

151 Inlägg
23 augusti 2010
Trådstartare
Som rubrik. Har räknat och läst mej för och har förvirrat mej bland alla formler för vilket komp jag bör ha.
Hade planer på att få en ny topplockspackning utskuren med vattenskärning i lämplig tjocklek. Så slipper jag ha dubbla packningar. Vad jag har kommit fram till är en vanlig packning 1,2mm. Hade tänkt fixa en som är 3,5mm. Så slipper jag att riva hela motorn. Kommer nog inte ladda mer än 1 bar tills jag har samlat delar till en ny motor. Så min fråga är vilket komp bör jag ha och hur tjock bör min nya packning vara? Är inte intresserad av att höra att jag ska byta motor så var vänlig att respektera detta.

Återvinner min tråd lite. Hoppas att det går bra. Som sagt, kan man ha en topplockspackning i mässing i stället för koppar? Har fått ett bra pris och kommer monteras med Loctite 3020 och glödgas innan för att slippa spänningskorrosion. Den info som jag har fått funkar det inte med:Aluminium pga ärgning rostfritt såvida att det inte är syrafast och att hitta en kopparplåt i 3mm i mindre bitar gick inte här. Blir i såfall tvungen att köpa en hel plåt på 100x200cm. Med ett pris på 90/kg på koppar blir min budget helt körd. Så kan någon svara på min fråga. Har googlat men det enda väsentligt var en snubbe som hade mässing till sin SAAB tvåtaktare. Tack på förhand
Senast redigerat av EvoJenza (27 augusti 2010)

10 287 Inlägg
24 augusti 2010
8.0 - 8.5.

Hur tjock packningen skall vara får någon annan räkna ut då jag inte vet orginalkomp på FB.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

151 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
Den har 9,3 i komp vad jag hittar.

151 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
Ingen annan som vågar sig på en gissning ens?

10 287 Inlägg
25 augusti 2010
http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompres … ssion.html

V1= 2300 / 4 = 575 per cylle

Sätt V2 = X för din orginalmotor

=>

(575 + X) / X = 9.3

=>
575 = 8.3 X

=> X = 69 cc

PSS får du med en motor med komp 8.0 att

X = 82 cc

Dvs du skall öka förbränningsrummet 13cc.

Diametern är 9.6 cm vilket motsvarar en volym på 72 cc per centimeter packning.

13/72 = 1.8 mm extra packning krävs för att landa på 8.0 i komp

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

151 Inlägg
25 augusti 2010
Trådstartare
tusen tack för hjälpen. Detta visar att jag hade fel i min formel och att det FINNS vettiga människor kvar på garaget.org. wink

151 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
lyfter tråden eftersom jag har förnyat ämnet

151 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
ingen som har ett svar på om man kan ha mässing till topplockspacking?
inte ens en gissning?

Sök