5633
Sök

Hjälp med slutsteg!

5 Inlägg
24 augusti 2010
Trådstartare
tjena, jag är absolut inte insatt på biljlud för 5öre men dock så säger min pappa att han kan men ljud o.s.v.
men dock vill jag vara säker på att jag ska handla rätt steg till rätt bas. Så nu valde jag att vända mig till ni erfarna och höra.

har ni några tips vilket slags steg som behövs till en: http://www.kenwoodusa.com/Car_Entertain … /KFC-W3012

jag har hört allt från att ha lite extra rms till att ha relativt lite gämfört med de som står ska vara rekomenderat. några tips skulle jag gärna uppskatta och som sagt så kan jag näst intill ingenting om biljud!

/daniel

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
24 augusti 2010
Det är alltid bättre att ha för mycke effekt än för lite....

Risken för att du skickar okontrollerad effekt till basen är mindre med ett mer effekt starkt steg, samt du får mer kontroll , och det kan juh vara rätt trevligt att basen kommer där man vill och inte en halvtimma efteråt.

Så börja med med bra jord vid batteriet, glöm inte att sätta dit en större om du nu drar en pluskabel till steget... sen vad söker du för något? , musik eller bara spela högt? , prisklass?

5 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
prisklass mellan kanske 1000 till 2000 kr och jag vill spela högt med basen! jo har fått höra om att dra ordentliga kablar. men stereon är den viktig? eller duger den med ngn halvbra bara?

168 Inlägg
26 augusti 2010
Hej!

Ja, du kan aldrig överdimensionera kablar.
Stereon är viktig i ett bygge, absolut. En kedja är aldrig starkare än den svagaste länk.
Kolla även begagnade steg, i den prisklassen kan det vara enklare att finna ordentliga grejer då.

/Mvh Linus

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
26 augusti 2010
Ska du ha ett spela högt steg i den prisklassen så blir det till att leta begagnat och kanske försöka få tag på ett steg som lämnar runt 500+ rms watt i 4 ohm, då har du med marginal ett steg till att kunna uppgradera i framtiden.

Stereon är den som skickar ut alla signaler för att sakerna ska spela så en bra sådan kan vara värt att kolla efter.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

4 693 Inlägg
26 augusti 2010
Sinus Live SL-A1500 ger enligt spec 550rms@4 ohm och dom brukar kosta runt 1500-2000 kr begagnade.

Booyakasha!

5 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
okej, ska kolla blocket då efter lämpligt steg för har nu sett att steg är DYRA nya så ska nog försöka hitta ngt helt okej begagnat. siktar in mig antingen på ett med 400/500 w rms men dock med ett finare märke. har hört att vissa steg är bara skräp!

Sök