5777
Sök

Sjukt problem med saab 9000.

930 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan garaget, ska nu försöka förklara hur min saab 9000 beter sig.

Det började i förra veckan med att min magnetventil började krångla så att jag fick skenande laddtryck.
Nu funkar den igen men jag laddar 1.4 - 1.5 efter att den krånglade.
Jag laddade 1.2 - 1.3 innan felet men det är inte det som är saken.

Nu till felet jag bytte dumpventil i slutet av förra veckan för att min vanliga hade fått packnings ras.
Så jag bytte till saab 9000 original dumpventilen och körde den som öppen, det har jag gjort förr så det ska inte vara några problem.

Men när jag körde med den så fick jag sjuuuuukt svajande laddtryck, och grejen är det att när den började att svaja så svajade den mellan 1.4 - 0.7 bar konstant hela tiden.
Men det lustiga var att även min varvräknare svajade mellan 4000 och 3300 rpm.
Och bilen lät:
M = Högtljud
N = Lågtljud

MMMM NNNNN MMMMM NNNNN MMMMMM NNNNNN

När jag hade fixat min vanliga dumpventil med en ny packning/O-ring så funkade bilen normalt igen.
Jag hade inget svajande laddtyck eller RPM.
Men den laddar fortfarande för högt DVS 1.4 - 1.5 och även ibland över 1.55 så att laddvakten säger ifrån och man tuggar ratt.
Men även nu ger den ifrån sig ett konstigt ljud.
Tänk er att:

Turbon låter: FSSSSSSSS
Motorn låter: VRRRRRRRR

I normala fall så låter bilen FSSSSS och VRRRRR samtidigt.
Nu kan ni även slänga på ett BÖÖÖÖÖÖÖ samtidigt som FSSSSS och VRRRRRR

Det låter bokstavligt talat som att man skulle skicka på lite NOS.
och detta ljud kommer bara när den laddar över 1.3 vilken kan vara i 3sec och ända tills då att man släpper gasen.

Och allt detta har hänt efter att min magnetventil började jävlas.
Är det någon som kan en aning om vad det kan vara för någonting?

Vet inte hur man skulle kunna beskriva alla ljud på ett bättre sätt så ha överseende med detta. big_smile

Puss och kram!
Senast redigerat av Kamulen (26 augusti 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

1 353 Inlägg
26 augusti 2010
ja lägger min gissning på läckage nånstans!

930 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Jag har kollat mina slangar till och från magnetventil och dumpen är tät. skulle ju kunna vara tryckrören till och från ic

Saab älskare!
4 597 Inlägg
26 augusti 2010
kärvande WG kanske?

Om du rycker ut MV kontakten så den går på GLT hur mycket laddar den då, och svajjar något som du beskrivit?

FSSSSSar bilen då?

när jag sköt slangen som går till dumpen och ladd mätaren så lät det varje gång du gasade på, så turbon laddade så hörde man stakrt FSSSSSSSSSSSSSSS.

930 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
När jag dra min magnetventil så blir det ingen skillnad på ladden. det blir inte heller någon skillnad om jag drar säkring nummer 5

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 augusti 2010
kolla din WG, något värkar trasigt i turbon, eftersom den laddar endå, trotts att magnetventilen är urkopplad.

930 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
kan det ju också vara, men tänkte går det att spruta in nått i magnetventilen för att rengöra den?

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 augusti 2010
om du testar o kopplar en slang mellan WG och kompressorhuset, då SKA den ladda 0.4-0.45 testa det, fortsätter den ladda mycket så är turbon antagligen trasig.

930 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
mmm får testa det, men går det att rengöra magnetventilen?

by proxy
167 Inlägg
27 augusti 2010
Du har möjligtvis inte monterat dumpen åt fel håll?

Dura lex, sed lex

930 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
nepp, den går bara åt ett håll, har inte original dumpen nämligen.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 augusti 2010
spelar ingen roll om dumpen är felvänd, det enda som händer är att luften går tillbaka till turbon och inte ut i atmosfären eller röret in till turbon

930 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
hmm, men som sagt går det att spruta in nå i magnetventilen?

by proxy
167 Inlägg
27 augusti 2010
Funkiee skrev:
spelar ingen roll om dumpen är felvänd, det enda som händer är att luften går tillbaka till turbon och inte ut i atmosfären eller röret in till turbon

...och det är ju inte rätt...

Dura lex, sed lex

Saab älskare!
4 597 Inlägg
27 augusti 2010
nej, men det har ju inget och göra med hans problem med laddtrycket..

Det borde väl gå o spruta in elektronikspray, inte för jag skulle spruta in massa skit, utan bara blåsa.

Svetsare
3 150 Inlägg
27 augusti 2010
Först hade jag kollat alla slangar, låter som ett läckage.

Sen hade jag kollat MVn, testa spruta lite 5-56 (oxidationslösande) bland kontakterna. Har du fett otur så har några kablar brunnit, tänkte eftersom alla dina MVs verkar packa ihop  tongue 

Drar du kontakten till MVn så ska den ladda grundladd, annars är den eller WGn paj (eller styrboxen, eller kablaget dit).  Om du inte har seriösa läckage på nåra vakum/tryckslangar (vilket jag tror).

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

930 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
hmm okej, vart äre störst risk att den läcker då?

Svetsare
3 150 Inlägg
27 augusti 2010
Kamulen skrev:
hmm okej, vart äre störst risk att den läcker då?

Jadu, med tanke på att den ändrade ljud osv. så borde den kunna läcka på båda sidor. Dock brukar det tjuta och så på sugsidan och pysa på trycksidan.

Men jag hade nog kollat ALLA slangar, alla till/från MVn, alla tryckrör, slangen till mapsensorn, kollat WGn, kollat alla kablar till/från MVn och mapsensorn.

Du vet det räcker med ett knappnålsstort hål i en vakumslang för att skita allt  smile   Se om du kan få tag på nån läckagesökare (spray typ) eller skumvatten av nåt slag, eller rök typ så du kan se lättare om/var den läcker.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sök