Hej Sitter i skrivande stund med 1 högtalare i vardera framdörr. Har inte pengar nog att köpa vettigt billjud för eller ens göra något i stortsätt med bilen just nu. Och jag kom då på att jag hade 6 stycken medelstora "hemhögtalare" liggandes i källaren. Fick en liten idé om hurvida man skulle kunna plocka ur högtalarna ur dessa och försöka stoppa in i bilen på lämpligt ställe. Problemet är ju då att de går ju på 230v och i bilen är det endast 12v. Tänkte att jag skulle dra kablar och koppla in direkt till stereon som för övrigt är en volvo cr-603, dvs. original i 740gl från 1990. Är det värt att ens försöka eller kan det fungera? Mvh
Högtalarelementen i sig går inte på 230 eller 12v det är stereon eller förstärkarens driftspänning. Funkar bra att använda elementen i bilen. Det du skall ha koll på är hur mycket du belastar förstärkaren med. Förstärkaren skall helst inte belastas med mindre än 4ohm per kanal annars kan du bränna den. Oftast står det på magneten hur många ohm den är på.
Min första anläggning bestod av ett par sönderplockade hemhögtalare som framsystem och i bak hade jag två högtalarlådor med avklippta diskant/mellanregister kablar som baslådor. Funkade sådär men var nöjd som fasen.
Vanligast för hemma högtalare är väl typ upp mot 8 ohm om det inte är speciella saker. Så det är inga problem, i övrigt gäller samma sak som när du kopplar in "bilhögtalare".
6-8 ohm är väldigt vanligt inom hemmastereo. Men 8 ohm är vanligast. Dock kör en del med 4 ohm för att få ut mer effekt ur förstärkaren (Dali har haft en del modeller genom åren som exempel)
Om högtalarna är specade med 4,6 eller 8 ohm spelar ingen roll utan mest hur man kopplar dom. Paralellkoppla två 4 ohms är ju ingen bra ide´. Då blir det varmt...
För att klargöra: Sitter det 4ohm så kan du koppla in fler element men koppla då i serie. Är det 8ohm kan du paralellkoppla.