4031
Sök

Vilket ljudsystem i saab 9-3 -99?

29 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
har lite funderingar kring billjud till min saab 9-3 aero -99, för det första vet jag inte riktigt vilket ljudsystem jag har, har två högtalare i hatthyllan bak, två st högtalare fram samt en i vardera dörr. är en 3 dörrars coupe. så vilket ljudsystem har jag? har tagit bort huvudenheten och har en DIN utgång vad jag kan se. sen nästa fråga är vilken av dessa remote adaptrar jag ska köpa när jag ska dra kablar till slutsteget, det härhttp://backesljud.se/produkter_visa.php?code_no=SAAB2 eller det här: http://backesljud.se/produkter_visa.php?code_no=SAAB1 ? vore schysst med lite hjälp för jag är helt grön på det här med billjud.

Konsult
1 247 Inlägg
28 augusti 2010
Warmachine skrev:
har lite funderingar kring billjud till min saab 9-3 aero -99, för det första vet jag inte riktigt vilket ljudsystem jag har, har två högtalare i hatthyllan bak, två st högtalare fram samt en i vardera dörr. är en 3 dörrars coupe. så vilket ljudsystem har jag? har tagit bort huvudenheten och har en DIN utgång vad jag kan se. sen nästa fråga är vilken av dessa remote adaptrar jag ska köpa när jag ska dra kablar till slutsteget, det härhttp://backesljud.se/produkter_visa.php?code_no=SAAB2 eller det här: http://backesljud.se/produkter_visa.php?code_no=SAAB1 ? vore schysst med lite hjälp för jag är helt grön på det här med billjud.

Om du är säker på att du har högtalare i dörrarna (det är galler där även om det inte är några monterade) och att dessa högtalare sitter där original också, så har du AS3 ljudpaket.
Vad jag kan se så funkar bägge adaptrarna, jag har sistnämnda till min originalstereo.

Mvh Kim

29 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
Jag skruvade bort dörrpanelen nu i kväll och där satt original saab högtalare. men nu , till nästa fråga, varför fungerar inte dörrhögtalarna, kommer inget ljud ur dom. har provat med summer och får signal från ena kabeln på dörrhögtalarn till huvudenheten men inte från den andra, vad är felet? om man tittar på färgen på kablarna från högtalarna i passagerardörren så är den ena grå och den andra röd/brun, men ingen av de färgerna finns kopplade i huvudenheten så, kan det vara skarvat någonstans eftersom jag får signal på ena kabeln?

Konsult
1 247 Inlägg
28 augusti 2010
Warmachine skrev:
Jag skruvade bort dörrpanelen nu i kväll och där satt original saab högtalare. men nu , till nästa fråga, varför fungerar inte dörrhögtalarna, kommer inget ljud ur dom. har provat med summer och får signal från ena kabeln på dörrhögtalarn till huvudenheten men inte från den andra, vad är felet? om man tittar på färgen på kablarna från högtalarna i passagerardörren så är den ena grå och den andra röd/brun, men ingen av de färgerna finns kopplade i huvudenheten så, kan det vara skarvat någonstans eftersom jag får signal på ena kabeln?

Kan det vara så jävligt att någon bara monterat dit högtalarna och kopplat dom på kablarna direkt? För om jag minns rätt så går dessa kablar till originalslutsteget och ett sådant har inte AS2 trots att kablarna finns där. Kolla under kåpan på passagerarsidan (Kåpan som sitter mot "kardantunneln" på vänster sida) så bör du hitta ett slutsteg om du har AS3, om du har ett så bör kablarna finnas där. Därifrån kan du börja felsöka och samtidigt kolla så rätt kablar finns.

/Kim
Senast redigerat av Tagg3N (28 augusti 2010)

29 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
kollade idag och där satt ett original saabslutsteg. högtalarkablarna från passagerardörren var anslutna i det steget. samtidigt upptäckte jag att DIN sladden var ikopplad i slutsteget men inte i huvudenheten. pluggade i DIN-kontakten i huvudenheten men jag får inte originalsteget att fungera, har kollat så jag har ström fram till steget och det har jag. kollade även säkringen i slutsteget och den var ok. vad kan det vara för fel ? vart ska man börja leta eller är det bara att byta ut steget?

Konsult
1 247 Inlägg
29 augusti 2010
Warmachine skrev:
kollade idag och där satt ett original saabslutsteg. högtalarkablarna från passagerardörren var anslutna i det steget. samtidigt upptäckte jag att DIN sladden var ikopplad i slutsteget men inte i huvudenheten. pluggade i DIN-kontakten i huvudenheten men jag får inte originalsteget att fungera, har kollat så jag har ström fram till steget och det har jag. kollade även säkringen i slutsteget och den var ok. vad kan det vara för fel ? vart ska man börja leta eller är det bara att byta ut steget?

Okej då har vi ju kommit en bit påväg. Du kan alltid kolla så kablarna mellan steget och stereon är intakta. Samt kolla att du verkligen har kontakt från steget till högtalarna. Har du kollat så slutsteget inte har en separat säkring i säkringsboxen också?
Men som sagt, ta och kolla så du inte har några trasiga kablar någonstans. Det kan t.o.m vara så att du har bristande jord, skadade kablar (dålig kontakt dvs).

Vi börjar komma lite djupt i det här, jag har ingen egen erfarenhet av AS3 utan försöker hjälpa dig med allmän felsökning. Om det är något som kan vara ett vanligt fel på slutstegen måste någon annan guida dig vidare, tyvärr.

Hoppas du hittar någon lösning, jag försöker hjälpa till så mycket jag kan.

/Kim

29 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
ok ok, men alltså är det inte bara DIN sladden som går mellan steget och huvudenheten? den har jag kollat och den är det signal i. Jag ska ta och kolla alla kablar samt jorden. tackar för all hjälp.

Konsult
1 247 Inlägg
29 augusti 2010
Det bör ju vara endast DIN-sladden som går emellan, men kolla alla kablar anslutna till slutsteget om du kanske har någon trasig/skadad sladd eller om jorden är bristfällig.
Det kan ju också vara så att steget varit urkopplat just för att det är trasigt, det är ju inte omöjligt. I sånt fall kan du ju kolla på skroten eller någon privatperson efter ett beg steg.

Lycka till!
/Kim

29 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
ingen trasig kabel vad jag kan se. ja förmodligen är det ju så att steget gått sönder. men ska koppla in ett annat steg till bilen och prova och se om det är originalsteget det är fel på. det något skumt idag, jag höll på att mixtra med kablarna nu idag och det blev konstigt nog tio gånger så bra ljud än det varit tidigare, förut var det ungefär lika bra ljud som i en mobiltelefon, hehe. men det är fortfarande inte det där riktiga djupet i högtalarna så ska plugga in ett slutsteg som fungerar. det måste ju ha varit någon kontakt/kabel som inte satt som den skulle antagligen. det blir nog säkert helt ok ljud när jag får i det andra steget.

Sök