3161
Sök

Saab 9-3 aero t7 laddar ej

60 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
#1
Som sagt även om man rycker wg slangen så laddar inte bilen den ska ju ladda hejdlöst någon som vet vad problemet kan vara?


Truckreparatör
221 Inlägg
29 augusti 2010
#2
Turbo ras?? skruva loss insugsslangen på turbon, och känn på turbinen! snurrar den? mycket glapp?


60 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#3
den är riktig turbon inga överdrivna glapp alls


265 Inlägg
30 augusti 2010
#4
Är det inte slangen på vänster sida av magnetventilen man ska lossa på för att få hejdlöst ladd?

Lossar man på grejer vid wastegaten kanske den inte öppnar något alls.

5 710 Inlägg
30 augusti 2010
#5
SQR skrev:
Som sagt även om man rycker wg slangen så laddar inte bilen den ska ju ladda hejdlöst någon som vet vad problemet kan vara?

En T5 bil funkar så ja men en T7 som du har begränsar via spjällhuset.
Enkelt förklarar så jobbar ditt styrsystem efter luftmassa.
Säg att luftmassan skall vara 10....för att få 10 använder man turbon och höjjer trycket så massan blir rätt.
En varm sommardag kanske den får ladda lite mera för att få fram rätt massa en än kall dag.
Det finns även begränsningar med i systemet.
Rycker du slangen kommer turbon vilja ladda  tokmycket iom att WG är stängd men känner ditt system att värdet på luftmassan övergår 10 försöker den då sänka.......med hjälp av det elektroniska spjällhuset kommer öppningsvinkeln begränsas för att nån rätt värde.
Det innebär att du på pedalen gasar 100% men i själva verket öppnar spjället 20%.
Så....på en T7 bil kan man inte använda sig av "rycka metoden" smile

MVH Jonas
..............

60 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
#6
Okej men vad kan det bero på att min bil just beter sig som den gör


5 710 Inlägg
30 augusti 2010
#7
SQR skrev:
Okej men vad kan det bero på att min bil just beter sig som den gör

Och hur hade du tänkt att vi skulle kunna svara på det utan att du förklarat vad din bil har för problem? roll

MVH Jonas
..............

60 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#8
den slår liksom ifrån den vill inte släppa ut den effekt den har den går inte riktigt helt enkelt. den går mera som en orginal bil


STREETRACER
892 Inlägg
31 augusti 2010
#9
Har du satt dit slangen som va väck? wink

Bmc Crew

60 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#10
oja för länge sedan


493 Inlägg
31 augusti 2010
#11
vad visar turbomätarn i bilen? har du någon extern laddtrycksmätare så du vet hur mkt den laddar??? sitter wastegatestaget på wg-klaffen???

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

60 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#12
den går bara till det gula på mätaren har ingen extärn


493 Inlägg
31 augusti 2010
#13
SQR skrev:
den går bara till det gula på mätaren har ingen extärn

okej! om du kollar på staget som går från wastegaten så ska det sitta fast på en klaff vid avgashuset, kolla så den sitter där! annars har du hittat felet smile kolla över alla slangar du ser så gått det går också, till och från magnetventilen, kontakter etc... och alla vakumslangar uppe vid spjällhuset! smile
ingen motorlampa som lyser?

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

60 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#14
okej! om du kollar på staget som går från wastegaten så ska det sitta fast på en klaff vid avgashuset, kolla så den sitter där

kan du ta en bild på det så jag förstår villket det är tack!


60 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#15
jo lampan lyser nu!


STREETRACER
892 Inlägg
31 augusti 2010
#16
prova en hel kassett se om det blir nån skillnad..

vad är för felkod på motorlampan då?

Bmc Crew

Elektriker
718 Inlägg
31 augusti 2010
#17
På min 93 aero hade jag samma symptom ett tag. Effekten fanns liksom inte där, och ibland började motorlampan blinka om man drog på som mest.

Visade sig vara anslutningen i insuget för vakuumslangen till bromsklockan som "läkte" några varv eltejp så funkade det fint sen. Kostar ca 100kr en ny sån. Om dom nu bara kunde få hem en nån gång...

Anslutningen är som en gummi genomföring som en rörbiten på slangen är nertryckt igenom, lossnade helt en gång, va så jag upptäckte det. Då gick bilen inge bra alls:P

Som att kasta vatten i sjön.

493 Inlägg
31 augusti 2010
#18
http://carphotos.cardomain.com/ride_ima … _large.jpg

kolla den länken!
där staget sitter fast på högra delen av turbon! det jag menar smile
vanligt att klippset lossnar och att staget hoppar av, då får du i princip inget laddtryck och motorlampan brukar börja lysa efter ett tag!

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

60 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
#19
Sketstopp24v skrev:
prova en hel kassett se om det blir nån skillnad..

vad är för felkod på motorlampan då?

fred har hafft den men han bytte aldrig den för han sa att det var rätt som skulle sitta där men den kan vara dålig för det?


493 Inlägg
17 september 2010
#20
hur har det gått??

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se


Sök