4702
Sök

Enklaste vägen till att ta reda på vad det är för turbo

373 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Tjena!

Jo min fråga är då precis som det står, hur går man enklast till väga för att identifiera vad det är för turbo monterad på min S40.

Och nu vill jag inte veta att min turbo är en 12T, för det vet jag.

Men det är så här att jag tror nämligen att förra ägaren, som jag vet har gjort ett turbo byte när den gamla gjort sitt, att dom satte i en 14T istället. Och sen trott att det ska fungera lika bra. Bilen har precis samma karaktär som min gamla hade. Den hade jag bytt till en sådan turbo och sen programmerat.

Bilen jag har nu, laddar mer än vad en vanlig 2.0t ska göra. Det går upp mot 0,6 bar och då säger styrboxen ifrån och stryper. Men känns att det finns mycket mer att ladda.

Så min fråga är som sagt, hur går jag enklast till väga att ta reda på om det är så att dom satt på en 14T? smile

Tack på förhand!

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
29 augusti 2010
Kolla på "id" brickan som sitter på turbon. smile

373 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Jo det va ju så jag tänkte jag med, men det är absolut inte det enklaste att se med turbon kvar i bilen smile Har verkligen ingen lust att plocka ur den bara för att kika heller, då jag vet att det är jobbigt som fan!

354 Inlägg
29 augusti 2010
zagzer skrev:
Jo det va ju så jag tänkte jag med, men det är absolut inte det enklaste att se med turbon kvar i bilen smile Har verkligen ingen lust att plocka ur den bara för att kika heller, då jag vet att det är jobbigt som fan!

Plocka ur den för att se brickan? Det betyder ju att du skulle måsta plocka ur turbon för att se turbon! roll wink Menar bara att brickan borde du nog se vad du rotar dig fram lite bara..

edit: annars slutar det nog med att du tar med dig bekymret i graven..

MVH. Mattias
Senast redigerat av maattias (29 augusti 2010)

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

373 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Den brickan sitter jätte dumt till på dom. För det första sitter ju turbon på baksidan av motorn vilket bara det gör det jobbigt. Sen så går ju "slangen" från luftfiltret in precis över brickan. Och så är det massa kablage och slangar ivägen.

Tänkte om det fanns nååått annat sätt att se det på? Med tanke på att 12t och 14t är i princip identiska annars sad

354 Inlägg
29 augusti 2010
zagzer skrev:
Den brickan sitter jätte dumt till på dom. För det första sitter ju turbon på baksidan av motorn vilket bara det gör det jobbigt. Sen så går ju "slangen" från luftfiltret in precis över brickan. Och så är det massa kablage och slangar ivägen.

Tänkte om det fanns nååått annat sätt att se det på? Med tanke på att 12t och 14t är i princip identiska annars sad

joo förstår. hmm Men hur skulle det vara att gå underifrån då?

MVH. Mattias!

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

373 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Vad jag kommer ihåg efter att jag låg under bilen sist jag gjorde ett turbo byte, så är det väldigt trångt och dålig sikt där med hmm..

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
29 augusti 2010
zagzer skrev:
Vad jag kommer ihåg efter att jag låg under bilen sist jag gjorde ett turbo byte, så är det väldigt trångt och dålig sikt där med hmm..

Någon form av spegel fungerar utmärkt smile

373 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Jag får väl testa mig fram helt enkelt antar jag

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
29 augusti 2010
Får du inte ens ner en hand och ta en bild på brickan med mobilkamera?

373 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Det skulel kanske kunna funka, om det inte blir för suddigt

Sök