4766
Sök

Räcker filterna på slutsteget?

365 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Tjena

Som vanligt i nya projekt är de en del frågor man funderar över. smile

Ska ha ett nytt 4kanals steg att driva 4 middar på och undrar om det räcker att köra med lp och hp filter i steget om där är tillräcklig branthet på dom? typ 24db. hp filter kommer stå på 50/63hz på hu´n också men kommer inte ha begränsning på de övre tonerna (mellanreg och diskant) på hu´n räcker det då med lp-filtert i steget?

Hälsningar
Jimmy

6 851 Inlägg
30 augusti 2010
Ja oftast, beror lite på vad för steg det är och dess kvalité. Men normalt så är det iaf. 12dB/okt och detta funkar ofta väldigt bra.

365 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
jag får helt enkellt testa och se hur det låter:) annars får man köra aktivt.

2 665 Inlägg
30 augusti 2010
Filter i steg & Hu ÄR aktiva.

Passiva filter sitter på högtalarkabeln.

Förklara gärna lite bättre hur du tänkt dig.

Ska du köra 2middar i varje dörr fram? (då behöver du bara 2kanaler till middarna o 2 till mellan o diskant  (som dela passivt mellan diskant o mellanreg o aktivt hp på mellan))

eller blir det 1 i varje dörr?

Tänkte du köra filter både i steg o hu? (rekomenderas inte.)
Senast redigerat av Rickard-v (30 augusti 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

365 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Sorry menade passivt.

Nej framdörrarna är klara. ska köra 2midbasar i bakdörrarna och ev 2mid/mellanregister på instbrädan. Vill helst klara mig utan passiva filter och dela på bara steget. Har hittat 3 steg som kan passa.
Vill ha hyffsad ljudkvallite men behöver mycket kraft också.

365 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
kanske ska tillägga att stegen jag tittat på är dls x-program x-d40, spl dynamics s-2604 och spl dynamics ice 150.4. Det lutar ut s-2604 då det känns som det har bättre filter och ljudkvallite än ice steget som mer är inriktat på effekt. och dls är jag egentligen allergisk mot:P
Senast redigerat av Jimmaiy (30 augusti 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 augusti 2010
Inte alltid som det är bra med hög branthet på filter dock! Jag tänkte också så tidigare men nu delar jag högpass 24dB och lågpass 12dB på allt i bilen, fick fasfel och utsläckning av vissa frekvenser tidigare, nu överlappar det mycket bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

365 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Inte alltid som det är bra med hög branthet på filter dock! Jag tänkte också så tidigare men nu delar jag högpass 24dB och lågpass 12dB på allt i bilen, fick fasfel och utsläckning av vissa frekvenser tidigare, nu överlappar det mycket bättre.

OKej har löst allting på ett annat sett nu så blir mindre spl och mer dq över framsystemet:) får se om det hänger med basbiten sen:)

Sök