2675
Sök

Placering av bas + port i Sedan

282 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Hej forumet smile

Jag ska bygga en låda i dag till min MDS Fanatic FR12W, jag har räknat ut/kollat upp att lådan ska vara på ca 31L med en 4" port på 25cm. Den kommer att placeras mot ryggstödet i en Mitsubishi Galant -97.

Frågan är följande: Hur ska jag placera basen och porten för bästa ljud? Jag funderar på att placera basen bakåt och dra röret upp genom hatthyllan. Jag kommer att göra en vägg som även kommer att fungera som baffel så att man bakifrån endast ser väggen + basen.

Går det att göra så att det ser bra ut som låter bra på det här sättet? smile

Andra förslag mottas gärna.

365 Inlägg
30 augusti 2010
Försök att få porten på samma sida som basen alltså baffeln. Sen handlar det om att få in så mycket tryck du bara kan i kupén. Antingen genom hatthylla eller skärmar av bakom som du sa och göra det helt tätt. 31l känns litet till portad 12" men vet iof inte värdena på basen. Finns säkert någon som byggt i en galant. har dålig koll på dom bilarna.

282 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
31L portad fick jag via MDS, samt via uträkningsprogram. Kan iofs öka till 40-ish för att få lite djupare bas. Ska testa med 31L först, blir det inte bra så gör jag en till smile Hur blir de tom jag har baslådan riktat uppåt (dock under hatthyllan) samt porten genom hatthyllan?

Jag känner inte för att demolera hatthyllan och bygga en ny känns lite omständigt. Måste fundera vidare på det här.. Vill att det ska se bra ut och låta bra smile

282 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Om jag ska skärma av bakifrån så blir det nog så att bas+port hamnar mot ryggstödet eller upp mot hatthyllan, och steget får då monteras bakifrån på väggen.. Jag har för många idéer i skallen och man kan bara såga en gång smile

365 Inlägg
30 augusti 2010
Memoria skrev:
31L portad fick jag via MDS, samt via uträkningsprogram. Kan iofs öka till 40-ish för att få lite djupare bas. Ska testa med 31L först, blir det inte bra så gör jag en till smile Hur blir de tom jag har baslådan riktat uppåt (dock under hatthyllan) samt porten genom hatthyllan?

Jag känner inte för att demolera hatthyllan och bygga en ny känns lite omständigt. Måste fundera vidare på det här.. Vill att det ska se bra ut och låta bra smile

Okej men då stämmer det säkert.
Testa först med 31l och se hur det låter så kan du ju sjustera portlängd sen ifall du inte är nöjd.
Det bästa sättet är att pröva dig fram med olika riktningar på baslådan när du byggt den för att se var basen släpar efter minst.
Sen efter det kan du börja labba med portlängd/avstämning det är mitt tips.
Ja man ska aldrig stressa när man bygger då blir resultatet där efter.

jimmy

282 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
Jag fick fram att den ska vara 25cm lång, spelar det någon roll hur långt in i lådan den hamnar?

365 Inlägg
30 augusti 2010
Memoria skrev:
Jag fick fram att den ska vara 25cm lång, spelar det någon roll hur långt in i lådan den hamnar?

Ja eftersom att port och bas ska räknas bort från lådvolymen du fått fram så spelar det roll eftersom att du ändrar lådvolymen genom att ha röret olika långt in och detta ändrar avstämningen men det är oftast inte märkbart sålänge du inte tävlar. så kör med det så som blir lättast.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 augusti 2010
Du har ingen skidlucka (även kallad genomlastningslucka) som basen kan spela genom då?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
31 augusti 2010
Vill du ha för bästa LJUD eller bästa tryck?

Bästa ljud: Port och bas på samma sida riktat frammåt (genom last/skidlucka som Chriztoffer nämner) och TÄTT mellan den baffeln och ryggstödet. Detta pga att man KAN få lite fasfel mellan element och port om man har dem på olika sidor av lådan.

Bästa tryck? Bara att labba sig fram....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

282 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Jag har ingen skidlucka tyvärr, det är plåt hela vägen, blir det fortfarande bättre än om man vänder lådan bakåt?

Jag är ute efter bra tryck OCH ljud smile Jag börjar med att montera båda på samma sida, sen flyttar jag runt och testar lite. Anledningen till att jag frågar här och inte bara testar själv är för att jag har nu "skräddarsytt" lådan efter utformningen där bak, mot baksätet osv.

Jag ska ha en 31L portad låda, räknade med 36L innervolym, låter det rimligt att basen och porten tar upp 5L? Monteringsdjup på 160mm och innerdiametern bör vara ca 290mm, samt en 4" port på 109mm diameter. Iallafall, jag får basen och steget idag så jag ska mixtra lite så får vi se smile Tack för hjälpen!

7 241 Inlägg
31 augusti 2010
Funkar basen i bandpaddlåda skulle jag hellre kikat på det och ha port/portar upp genom hatthyllan.

282 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Bandpasslåda är väl ganska svårt att få till samt anpassa efter bilen? Och ska då både bas och port vara uppåt?

282 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Nu har jag köpt 7m 35mm² kabel, dock tror jag inte att säkringen som jag har från min 16mm² kabel kommer att räcka. Vad är rekommendationen? Funderar på om 100A säkring duger bra.

tysk.
592 Inlägg
31 augusti 2010
Memoria skrev:
Nu har jag köpt 7m 35mm² kabel, dock tror jag inte att säkringen som jag har från min 16mm² kabel kommer att räcka. Vad är rekommendationen? Funderar på om 100A säkring duger bra.

Vad är det för slutsteg? Försökte skumma igenom texten ifall det stod men hittade inte.

282 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Ah Wiechert: MDS Torque T3, 500W RMS.
Senast redigerat av Memoria (31 augusti 2010)

282 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Jaha, nu ser jag att steget har 25mm² ingångar för strömkabel, hur blir det om man drar 35² via en fördelarpryl ut till 2st 16² kabelbitar och sedan in i steget?

21 761 Inlägg
31 augusti 2010
Memoria skrev:
låter det rimligt att basen och porten tar upp 5L?

En någorlunda "normalfet" 12 tums bas kan man räkna med runt 2,5-3 liter. 4" rör tar upp 0,095 liter per cm, då är det bara att räkna ut när du vet hur mycket av porten som sitter inuti lådan.

Memoria skrev:
hur blir det om man drar 35² via en fördelarpryl ut till 2st 16² kabelbitar och sedan in i steget?

Jag skulle rekommendera 21-25 mm2 kabel från fördelningsblocket och sedan sätter du 100 A säkring framme vid batteriet, då är säkringsstorleken tillräckligt stor för steget och även anpassad till den tunnare 21-25 mm2 kabeln. smile

7 241 Inlägg
31 augusti 2010
Memoria skrev:
Bandpasslåda är väl ganska svårt att få till samt anpassa efter bilen? Och ska då både bas och port vara uppåt?

Basen sitter innuti lådan.
Bara porten/portarna kommer ut från lådan.
Ganska svårt? Ja.....om man inte planerar bygget och får den bra uträknad...

282 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Jag har kopplat klart nu, det gick bra med 35mm². Jag testade med bas framåt och port uppåt med hjälp av min gamla baslåda som jag ändå ska kasta. Imorgon börjar jag antingen bygga portad med både bas och port fram/bak eller kör på bandpasslåda.

För övrigt så "blinkar" alla bilens ljus när basen dunkar på, ska jag lägga in ett extra batteri eller kan det vara något annat?

7 241 Inlägg
1 september 2010
Memoria skrev:
För övrigt så "blinkar" alla bilens ljus när basen dunkar på, ska jag lägga in ett extra batteri eller kan det vara något annat?

Blinkar det med motorn igång?

Batteriet kan vara i lite sämre skick.
Alla anslutningar kan ses över.....får inte vara ngn ärj varesig på anslutningar eller kabelkardeler...

Generatorn eller regulatorn (främst kolen) kanske behöver ses över.

Osv osv osv....

Sök