9010
Sök

Dålig kupe värme volvo 740

809 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
tjennare. nu vet nog dom flesta att kupevärmen i en volvo 740 är då fan inte dålig. men i just min så är den det. även när motorn är varm så kommer det ingen varmluft ur fläktarna. som varmast så är det knappt ljummet. är det någon som vet vad det kan vara för fel?

MvH Tommy

Tvivlare
2 266 Inlägg
30 augusti 2010
kolla kylvattennivån. vanligt fel brukar också va värmekranen som sitter vid fötterna på föraren.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 augusti 2010
Dålig termostat, luft i systemet, igensatt värme element, låg kylarvatten nivå, kass värmekran,

Jonas

809 Inlägg
30 augusti 2010
Trådstartare
tack för dom snabba svaren börjar med dom enklaste smile

lättast sätt att lufta kylar systemet är att låta den stå på tomgång i några minuter med expansionskärlet öppet va?
Senast redigerat av 744GLT (30 augusti 2010)

809 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
nu har jag kollat och fixat lite. jag passa på att byta hela kylet. jag har bytt värmekran. jag har bytt vattenpumo och jag har luftatsystemet ordentligt men det kommer fotfarande bara kall luft. är det värme elementet som är igensatt då? går att fixa det utan att byta?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 september 2010
744GLT skrev:
nu har jag kollat och fixat lite. jag passa på att byta hela kylet. jag har bytt värmekran. jag har bytt vattenpumo och jag har luftatsystemet ordentligt men det kommer fotfarande bara kall luft. är det värme elementet som är igensatt då? går att fixa det utan att byta?

ta en trägårdsslang och tryck igenom vatten i en av slangarna in i kupen .
annars tar du maskin diskmedel ( pulverform ) och häller i kylar vattnet och kör ett par dagar
sen byter du vattnet smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 september 2010
Gissar på värmeelementet, testa att lossa på slangarna mellan torpedvägg och motor, spola sedan åt båda håll med en trädgårdsslang och se om det hjälper.
Förresten har eller har bilen haft ac?

Edit: lite för sent tongue
Senast redigerat av Volvo_Mannen (28 september 2010)

Jonas

Tvivlare
2 266 Inlägg
28 september 2010
blir ena slangen in till kupén varm men inte andra, så tyder de på igensatt värmepaket.
Senast redigerat av MantaRobin (28 september 2010)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 september 2010
Hur trögt går värmereglaget? Kanske hoppat isär...

Sen skadar det aldrig att byta kylvatten m.m på samma gång.

Sen spola igenom värmepaketet som de andra sa smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

629 Inlägg
29 september 2010
Testa att göra rent enligt den här guiden, funkade fint för mig när det var kass värme i min 740.

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=60539

Mröh

809 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Dagge88 skrev:
Testa att göra rent enligt den här guiden, funkade fint för mig när det var kass värme i min 740.

så nu funnkar det med ideér från den guiden :p tryckte fast en vatten vattenslang och körde på vattnet bara så kom det ut massa skit och värmen börja funnka igen smile

Smålänning
7 887 Inlägg
29 september 2010
744GLT skrev:
Dagge88 skrev:

så nu funnkar det med ideér från den guiden :p tryckte fast en vatten vattenslang och körde på vattnet bara så kom det ut massa skit och värmen börja funnka igen smile

Härligt smile Bastu i vinter som alla vi andra 740:åkare nu då smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

809 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
twin_cam skrev:
744GLT skrev:
Dagge88 skrev:

avisst big_smile

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
30 september 2010
744GLT skrev:
twin_cam skrev:
744GLT skrev:

avisst big_smile

om du har så mycket skit i värmepacketet så kan det va bra att rengöra motorn med så att den inte kokar i vinter smile
typ samma procedur fast du öppnar ventilen nertill på avgassidan smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

809 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
744GLT skrev:
twin_cam skrev:

avisst big_smile

om du har så mycket skit i värmepacketet så kan det va bra att rengöra motorn med så att den inte kokar i vinter smile
typ samma procedur fast du öppnar ventilen nertill på avgassidan smile

vilken ventil? yikes

huh?
10 427 Inlägg
30 september 2010
Sitter en avtappningsplugg för kylvätskan snett nedåt vänster sett från avgasgrenröret på blocket.

809 Inlägg
30 september 2010
Trådstartare
steifan skrev:
Sitter en avtappningsplugg för kylvätskan snett nedåt vänster sett från avgasgrenröret på blocket.

aha smile ska lokalisera denna och testa rengöra där med smile

Smålänning
7 887 Inlägg
30 september 2010
Glöm inte 50/50 blå glykol och vatten smile

huh?
10 427 Inlägg
30 september 2010
För att tömma ur hela systemet ska man även lossa någon av de lägre slangarna till kylaren.

809 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
men när man ska rengöra motorn så ska man öppna den ventilen på sidan men var ska man sätta vattentryck så skiten spolas ut?

Sök