Update 31 maj...
Det har inte varit den bästa veckan i mitt meckliv direkt... Men nu lever den iaf! Hoppas ni orkar läsa allt

blev lite mycket på en gång...
Börjar från början:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-eaab8bd373639e8a45186e67f585eef4.jpg]()
Så löste jag det med tomgångsmotorn:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-1d0f904f5229aba1989dc80b893a077d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-cc2d2848a722023fe35367aa1e9e539e.jpg]()
T-korsade vacuum här:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-6a508f14d389b7103844f07188baf543.jpg]()
Dags för uppstart:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e4d211a6994e800709dca68634b5519a.jpg]()
Drog ur kabeln till tändspolarna och malde upp lite oljetryck med startmotorn innan jag kopplade in den igen och startade. Den startade men gick på fem burkar... Det var kväll så jag beslutade mig för att felsöka dagen efter.
Dag efter bytte jag tändspolar och provade igen, och vad händer?!?!? Spännaren till kamaxeldrivningen har tappat oljetryck under natten och när jag ska starta så baktände den en gång och så rappade kedjan... Kul! Tappade kompet på alla cylindrar, så förmodligen hade ventilerna tagit i kolvarna och blivit krokiga

.
Så var bara att riva topphelvettet igen:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-fb15a47b81661695efdbf0da791223df.jpg]()
De var inte lite krokiga...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c56c2523628d5bcef12635c57a8f9c45.jpg]()
Så blev till att få orginaltoppen planad och ditplockad istället.
Här har vi boven i dramat:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ebb01193d8cd6794ccb821a6741a0dc2.jpg]()
325ans spännare till vänster och 328ans till höger, blev till att para dessa med varandra och göra en bult som sitter som stopp så den inte kan tryckas ihop tillräckligt för att kedjan ska kunna rappa igen:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-48cdd560b6e0959f178d3cd79ce40842.jpg]()
Morbror hjälpte mig med det, så blev den:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8d2597fd0b89d52faa7fd62c699686bf.jpg]()
Nyplanad originaltopp:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-b13cc11c43385081d978071be80ac051.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-1c4957dc6c8787e1ffce62fa7df6a43e.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-b6b10a93bd37a7475adc272f8854c5d1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-d8ec2d222846642e35f2e66be9036813.jpg]()
Ställer kammarna, blev 0,9 på avgas och 1,35 på insug, hoppas det inte är för mycket för besiktningen...
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8aa1cadd28140bb232cdc3e6cec8cb9f.jpg]()
Här sitter spännar-aset:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-ae5f5969ea41843afd7f968fc9974ff6.jpg]()
Ihopplockad igen och med andra tändspolar än första gången:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-21a9e9486dbeb51a7c6c23547fdd9fef.jpg]()
Resultat:
http://www.garaget.org/video/122949Hittade en låda ventiler med 6mm skaft i garaget, så tänkte köra med originaltopp med vassare kammar, ex-grenrör och 325insug den här sesongen och renoverar upp den portade toppen så jag kan slänga på den tillsammans med en mappning nästa sesong

.
Nu ska jag ut och koppla in elfläkten, skruva dit resten av avgaset och provköra lite

. Får se hur det går...
Mvh
/T