Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11
Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett... Visa mer
Nu har det hänt grejs gubbs. Touringen har fått lamelldiff och är färdig att köras hem för att få motorn urlyft. 325an finns inte längre kvar, det var en Stefan (som såg ut som han bodde i sin lastbil) som var och hämtade den i fredags. Har plockad det jag ska ha till touringen från 325ans motor.
lite bilder:
Ett tillskott i klasen med topplockspackningar...
M20svänghjul som ska svarvas av lite och balanseras och en sachskoppling kommer göra susen på touringen
RIP 325an <3 (Stefan på bild)
Stefan hade tydligen kommit över en Cittåtrëng också...
Har du satt 325 toppen på m52 blocket än? Det börjar ta sig f.ö.
// Julle
Nix, har ju tyvärr hela motorbiten kvar så motorn ska ut så snart Fredde har tagit min m50-botten som sitter i motorstativet... Tänkte försöka valsa skärmkanterna innan jag lyfter motorn så man kan ta sig någonstans utan att behöva bogsera Sen jävlar blir det motormeck!
Har beställt en skärmvals, så får man lära sig det också ska bli kul! Har även börjat riva motorn på touringen! kommer bli grymt...
En sjuhelsikes skillnad på 325- (höger) och 328-insug (vänster):
Spridarna sitter tillochmed längre bak på 325-insuget=bättre på högre varv.
Är det någon som vet vilken vacuumslang som går bak till spjället i ena avgasröret bakom sista ljuddämparen? Är det den som går från insuget ner igenom en burk som har formen av ett bränslefilter fast i plast, och sedan upp och in under säkringsboxen?
Bytte ventilstyrningar på avgassidan innan jag monterade toppen på 325an för 3 år sen. Nu är insugsstyrningarna dåliga, så har beställt nya! 1680 spänn för 12 st styrningar, kul.. En tätning läckte på avgas så byter den, den gick förmodligen sönder vid montering. Resten av tätningarna har inte ens gått 1000 mil, hinner förmodligen krocka bilen innan de ger sig
Har även beställt toppackning, ventilkåpspackning, ventiltätningar och topplocksbultar, svider.. Men det blir bra
Ruggade upp ytan på sachstryckplattan som ska användas (sachslamellen i bakgrunden):
Har även lämnat iväg m20-svänghjulet som skall användas. Det skall svarvas av och balanseras: