Tuggummimannens BmwBravader, NU: sista körningen för året 3/11

Projekttråden innehåller: *Raceprojekt 600 hk+ i form av en 318is som uppgraderas succesivt. *Sugtrimmad Bmw 328 touring - en schysst sommarbrukis med en bit över 200 hästkrafter. *Diverse vinterhäckar får också vara med på ett hörn.
  • 235 Följare
  • 501 823 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2017
Tuggummimannen Taggad
24 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

hemmafixarn skrev:
dratt igenom din tråd och tänker nu ta & följa detta lite smile

Trevligt big_smile välkommen!

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
24 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Update 24 okt

Då har Äcklet rustats upp inför volvosäsongen...
Fixade nytt fäste för handbromsvajern på bakaxeln från feltema samt spände handbromsen för att se om den blev bättre:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-366dc5b48b578717f5a05082179aa0a0.jpg
Den blev fan om möjligt ännu sämre, hände inte ett skit när man drog i kryckfan...

...så köpte nya bromsbackar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-aa5a3f81b96fc74caaddff60f10a8911.jpg

...och bytte dem:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-7f0754982bb576e601548be1ecf16ac2.jpg
Success! Handbromsen kirrad! Fan vad gött, kommer bli kul i vinter!

Sen tittade jag på den och tänkte "fan det är ju så man blir rädd bara man ser den för att den är så ful":
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-efee577bc79618ecbfa2cff9ad42b13e.jpg

Så snyggade till den lite, behöver ju inte skrämma folk mer än nödvändigt lixom tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-c307d41c2041f92540edd73cf0591ada.jpg

Slutligen fick jag på vinterpjucksen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-fdc26485194647028fbca8f2e6cd8dde.jpg

Grymt! Äcklet redo för sex månaders våldtäkt big_smile Blir meck med 318is:en imorn tror jag. Tänkte riva toppen och plocka bort lite grejer och se om man kan lösa det utan att behöva lyfta motorn. Det verkar vara ganska mycket plats mellan motorn och fronten till skillnad från m50/52-motorerna smile

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Wonderboy_
25 oktober 2012 · 555 Inlägg

haha alltid lika härligt att dom flesta bilfantasterna drar fram något gammal volvo as att köra på vintern

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org
Tuggummimannen Taggad
25 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Wonderboy_ skrev:
haha alltid lika härligt att dom flesta bilfantasterna drar fram något gammal volvo as att köra på vintern

Hehe, det håller ju! Stum bakaxel och grejer, det som går sönder om man drattar i trottoaren hårt är endast fälgen. Om man inte snackar riktig herrejössessmäll, då kan man kröka tvärstaget som håller i bakaxeln smile

Finns ett gammalt ordspråk: Volvo är som pansarvagnar, det ända de inte går igenom är besiktningen tongue

/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
aeriksson
25 oktober 2012 · 476 Inlägg

Tuggummimannen skrev:

Wonderboy_ skrev:
haha alltid lika härligt att dom flesta bilfantasterna drar fram något gammal volvo as att köra på vintern

Hehe, det håller ju! Stum bakaxel och grejer, det som går sönder om man drattar i trottoaren hårt är endast fälgen. Om man inte snackar riktig herrejössessmäll, då kan man kröka tvärstaget som håller i bakaxeln smile

Finns ett gammalt ordspråk: Volvo är som pansarvagnar, det ända de inte går igenom är besiktningen tongue

/T

Hahaha det sista var fan irl garv!

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
Tuggummimannen Taggad
25 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Update 25 okt

Har börjat slita lite i motorutrymmet i coupén för att kunna riva toppen...

Insuget är fan en knepig historia...
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-41f46e604782cfb60c698a1bd932dc6d.jpg

...men ganska imponerande! Verkar vara någon typ av extraktorinsug, här är något vacuumstyrt spjäll som verkar stänga vid full gas:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-200f0224f26b3f98aaefe4f211fe1ee6.jpg

Här är överdelen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-f5926176166deadb4bf27cb255986df0.jpg

Rev av kammarna och kamhusen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-e20aa356f2a3cd15810afd71e63df1fe.jpg

Kamkedjestyraren mellan kamdreven har fått stryk:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-f9eb11ecc5601b44f5a51a0c7da284f6.jpg

Kammar och kamhus såg fina ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-d72b0387136d5af9db1a62e4c5f69afa.jpg
Verkar finnas en del att slipa på dessa kammar också, hehe.

Så långt hann jag idag...

Börjar bli lite kyligt att mecka nu också:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-54befa970d4e008d0ac8f1cbd2654147.jpg
Men skam den som ger sig! Invigde långkallingarna idag och gick prima att mecka!

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
28 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Update 28 okt
Shit vad kallt det börjar bli! Har härjat lite till med 318is:en... Tog bort fläkt och fläktkåpa för att se om man skulle kunna ta bort bröstkåpan utan att ta bort bulten på veven, men icke! Får lyfta motorn i alla fall, och då tänkte jag att det är onödigt att kriga bort toppen på plats när hela skiten ändå ska hinkas ur. Så härjade bort så mycket jag hann för att förbereda urhinkning av motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-cff140ab9d8fb292aea7897bc0363a48.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-004cf9637f29036ab871805a1aa37945.jpg

Kvar innan man kan lyfta motorn:
v-lådefäste
Kardan
Lossa grenrör från avgas
motorfästen

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Kalasgasarn
29 oktober 2012 · 937 Inlägg

ser lovande ut tongue ska du ha den som vinterbil? tongue

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
jetta16v
29 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

Handlar denna tråd om BMW e36 och Volvo 740?
Eller lite vadsomhelst?
Bara undrar då jag började följa tråden o då handlade det om en e36 touring, men detta är kanske bara ett sidoprojekt?

Tuggummimannen Taggad
29 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

jetta16v skrev:
Handlar denna tråd om BMW e36 och Volvo 740?
Eller lite vadsomhelst?
Bara undrar då jag började följa tråden o då handlade det om en e36 touring, men detta är kanske bara ett sidoprojekt?

Hehe, sorry för min virrighet, har ärvt den av morfar tongue

Projektbeskrivning: "Projekttrådens innehåll i stort:
*Bmw M50b27 turbo - Raceprojekt 600 hk+
*Sugtrimmad Bmw 328 touring
*Diverse dumheter och egenheter"

Den svarta som jag håller på med nu blir räsern och kommer få bur och turbomotor så småningom, men eftersom jag inte kommer hinna klart turbomotorn till nästa säsong så blir det att prova lite bana med sugtrimmad m42 nästa sommar, samtidigt som jag bygger m50b27.
Touringen agerar sommarbil och kommer sugtrimmas mer och snyggas till i vår.
740 äcklet är vinteråket och tillhör kategorin "Diverse dumheter"

Hoppas jag givit lite klarhet i allt virrvarr? smile

Kalasgasarn: Nej, blir banbil av den smile


Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Tuggummimannen Taggad
1 november 2012 · 1 507 Inlägg

Update 1 nov

Hejhej!
Mina planer för den svarta e36an är somsagt att den ska bli en räser. Kommer börja med en sugtrimmad m42b18 och urriven inredning för att sedan successivt avancera. Lätta mer, riktigt chassie, bromsar, bur, m50b27 turbo, m3bakvagn, mm! Det blir ett löpande projekt med värre och värre delmål!
Mål/version 1 av bilen vill jag vara klar med till bimmers of sweden #1 2013. Tänkte åka lite bana, vore kul!

Lite från gårdagens och dagens bravader:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-0da083cb1141fc39eb472e92e62a326b.jpg

Max hjälpte mig! Tackar, alltid lättare när man är två vid uthinkning av spis:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-537d4061787e22249c8a8a7436cd3dcd.jpg

Plopp:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-df99e624a12fa24245dded56a8e098c8.jpg

Dubbelmassesvänghjulet kanske man skulle göra något åt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-0cec1b16f13982d2cc346ee68d501150.jpg

I stativ:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-16b10b5e1435543efe6a12e2f46f6e9c.jpg

Motorlös coupé:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-b7e4a9a39ceb3c531d8f5f36d2ada280.jpg

Ska försöka hinna riva toppen imorn...

Bonusbild:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-07086e0f1dc6792fbb6b36ce75c595d7.jpg
Vinterdvala smile

Gött mos!

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
-Westerlund- Tokig maskinmekaniker
1 november 2012 · 469 Inlägg

Angående bur, finns det nån mer funktion för den än att skydda ifall man kör till skogs? En kompis säger att den gör bilen styvare, får man bättre väghållning då eller?

Tuggummimannen Taggad
1 november 2012 · 1 507 Inlägg

-Westerlund- skrev:
Angående bur, finns det nån mer funktion för den än att skydda ifall man kör till skogs? En kompis säger att den gör bilen styvare, får man bättre väghållning då eller?

Jag har också hört att det blir styvare, men jag kommer skaffa bur för säkerheten i första hand smile

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Jullee
1 november 2012 · 235 Inlägg

Bur och sen helsvetsa alla karosskarvar gör den absolut styvare. Kan tänka mig att det blir bättre känsla, lite som när man byter till hårdare bussningar, inte lika mkt svikt/spel=mer direkt känsla. Så finns det säkert fler fördelar.

habomaster
2 november 2012 · 463 Inlägg

Jullee skrev:
Bur och sen helsvetsa alla karosskarvar gör den absolut styvare. Kan tänka mig att det blir bättre känsla, lite som när man byter till hårdare bussningar, inte lika mkt svikt/spel=mer direkt känsla. Så finns det säkert fler fördelar.

Helsvetsad kaross gör också bilen väldigt mycket tyngre. En vanlig kompromiss är att sömsvetsa karossen. Alltså man svetsar 2-3cm och sen lämnar man lika mycket osvetsat innen nästa svetssöm.

jetta16v
2 november 2012 · 1 534 Inlägg

habomaster skrev:
Helsvetsad kaross gör också bilen väldigt mycket tyngre. En vanlig kompromiss är att sömsvetsa karossen. Alltså man svetsar 2-3cm och sen lämnar man lika mycket osvetsat innen nästa svetssöm.

Om man jämför med burens totala vikt så lär svetsen vara bara en bråkdel av rörens vikt??

Tuggummimannen Taggad
3 november 2012 · 1 507 Inlägg

Det kan väl inte gå åt mer än ett par kilon flusstråd att helsvetsa karossen?tongue

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
3 november 2012 · 1 507 Inlägg

Update 3 nov

Har skruvat isär m42an:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-0734ca2183b2d8ba9683e0d47c12d02e.jpg

Toppen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-6362e21e24b594b7a7dd928f5def1bde.jpg

Fyra avgasventiler är visst krokiga...
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8204acca54d72a5d6b3089f094d9eb25.jpg

Menmen! Har man sådan tur att det är samma som till m52b28? Samma storlek på ventilerna och båda har 6mm skaft smile Hoppas det är rätt längd också:
https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-8228f7a0e17ac0a1db9731963df5ebf7.jpg
Isf har jag 12 stycken ventiler som passar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/94/93730/93730-af3082283fe116ccaff9a1682f987d0e.jpg

Nu ska jag upp till norrland en vecka på utbildning, så blir inge meck på en vecka. Håll till godo!

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
hemmafixarn
3 november 2012 · 368 Inlägg

ser bra ut detta smile gött med ventilerna från m52:an tongue cool

Tuggummimannen Taggad
4 november 2012 · 1 507 Inlägg

hemmafixarn skrev:
ser bra ut detta smile gött med ventilerna från m52:an tongue cool

Tack! Ja det vore riktigt gött om det är så enkelt smile

/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang