Hjälp med Bakhjulsdriven bil!

GolfarN90
2 september 2010 · 30 Inlägg

Funderar på att byta bil till våren och jag vill helst ha en bakhjulsdriven med 200+ under huven, turbo är ett plus wink

Jag vill ha en bil som man inte behöver skruva med stup i kvarten och som är pålitlig. Den får inte kosta mer än 80.000kr.
Har tänkt och använda den som "bruks/busbil"

Har kollat lite på bmw 325/328 e36, nissan s14 och 940 turbo.
Vad tycker ni om domhär bilarna? förslag på andra bilmodeller?

/Robban

Stenzzon
2 september 2010 · 173 Inlägg

köp en 940 turbo finns billiga o fåtag på  lätt o hitta reservdelar billigt med lättmeckat

Nisse1
2 september 2010 · 175 Inlägg

Bmw 330 kanske?
Visst 940 turbo är billiga att köpa men dricker soppa värre än en törstig finne och är tråkig att köra.
DOCK lättrimmade och ganska rolig rakt fram eller på bredden vid trim

Torbo
2 september 2010 · 64 Inlägg

Nisse1 skrev:
Bmw 330 kanske?
Visst 940 turbo är billiga att köpa men dricker soppa värre än en törstig finne och är tråkig att köra.
DOCK lättrimmade och ganska rolig rakt fram eller på bredden vid trim

lol

GolfarN90
2 september 2010 · 30 Inlägg

a 330 kanske skulle va nåt smile men en sån blir väl törstig den också när det är en 3-liters 6:a i....
har kollat lite på blocket på 940 T.....behöver man bekymra sig om dom har gått mellan 25 o 30k mil?
nån som har en susning om vad de kostar o försäkra dessa bilar på ett ungefär?

mvh

Stenzzon
2 september 2010 · 173 Inlägg

GolfarN90 skrev:
a 330 kanske skulle va nåt smile men en sån blir väl törstig den också när det är en 3-liters 6:a i....
har kollat lite på blocket på 940 T.....behöver man bekymra sig om dom har gått mellan 25 o 30k mil?
nån som har en susning om vad de kostar o försäkra dessa bilar på ett ungefär?

mvh

min har gått 33k o går hur fint som hälst de dära gammla maskinerna klarar o gå hur länge som hälst bara man servardem  hm fösäkring bra fråga är inte helt 100% säker på den frågan

Rock-Star
2 september 2010 · 2 982 Inlägg

Stenzzon skrev:

GolfarN90 skrev:
a 330 kanske skulle va nåt smile men en sån blir väl törstig den också när det är en 3-liters 6:a i....
har kollat lite på blocket på 940 T.....behöver man bekymra sig om dom har gått mellan 25 o 30k mil?
nån som har en susning om vad de kostar o försäkra dessa bilar på ett ungefär?

mvh

min har gått 33k o går hur fint som hälst de dära gammla maskinerna klarar o gå hur länge som hälst bara man servardem  hm fösäkring bra fråga är inte helt 100% säker på den frågan

ja de gamla maskinerna klarar allt om man servar och tar hand om bilen. det svåra är att hitta ett ex som någon tagit väl hand om. smile

twin_cam Smålänning
2 september 2010 · 7 877 Inlägg

940 turbo är väll stabilast av dom. Varför inte en 960 turbo istället så du får multilink och grym väghållning tongue Borde rymmas inom 80k... Kanske en italienimport med 16v turbosnurra på 190 hk smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JDMy00 ClubJDM.se
2 september 2010 · 1 608 Inlägg

Har en polare som ska sälja sin r33a. Dock för 90k. Men kanske är intressant ändå? smile

Mazda Mx-5 (1999)
chrizz Administratör
2 september 2010 · 11 783 Inlägg

GolfarN90 skrev:
Funderar på att byta bil till våren och jag vill helst ha en bakhjulsdriven med 200+ under huven, turbo är ett plus wink

Jag vill ha en bil som man inte behöver skruva med stup i kvarten och som är pålitlig. Den får inte kosta mer än 80.000kr.
Har tänkt och använda den som "bruks/busbil"

Har kollat lite på bmw 325/328 e36, nissan s14 och 940 turbo.
Vad tycker ni om domhär bilarna? förslag på andra bilmodeller?

/Robban

1§ Innan du startar en ny tråd eller skriver ett inlägg.
Sök! Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad av någon annan.

http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Har du verkligen sökt? Jag tror nämligen inte det... hmm

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
D_Nilsson
2 september 2010 · 754 Inlägg

GolfarN90 skrev:
a 330 kanske skulle va nåt smile men en sån blir väl törstig den också när det är en 3-liters 6:a i....
har kollat lite på blocket på 940 T.....behöver man bekymra sig om dom har gått mellan 25 o 30k mil?
nån som har en susning om vad de kostar o försäkra dessa bilar på ett ungefär?

mvh

Jag tror att en 330 drar mindre (eller ungefär lika mycket) soppa än en 940 Turbo! 0.91L/mil ligger 330:n på. Kan varmt rekommendera en 328 E36 annars! Riktigt trevlig bil att köra och äga!
Fast du kan ju iof få tag i en fräsch M3 E36 3.0 för 80k! wink
Porsche 944 S2 eller Turbo är ju ett alternativ också! smile

Senast redigerat av D_Nilsson (2 september 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
GolfarN90
3 september 2010 · 30 Inlägg

a en 328 skulle nog kanske vara ett bra alternativ,  har hört att motorerna ska vara vettiga osv.
hur är det med reservdelar till bmw? har en känsla av att det är ganska dyrt....har jag rätt eller fel?

Verkar vara jäklit svårt o få tag på 940 T som är i vettigt skick och som inte har gått så mkt.....dom brukar väl vara ganska hårt körda också kan jag tänka mig?

Nån som vet lite plus och minus om nissan s14?

tack gott folk för svaren smile

D_Nilsson
3 september 2010 · 754 Inlägg

GolfarN90 skrev:
a en 328 skulle nog kanske vara ett bra alternativ,  har hört att motorerna ska vara vettiga osv.
hur är det med reservdelar till bmw? har en känsla av att det är ganska dyrt....har jag rätt eller fel?

Verkar vara jäklit svårt o få tag på 940 T som är i vettigt skick och som inte har gått så mkt.....dom brukar väl vara ganska hårt körda också kan jag tänka mig?

Nån som vet lite plus och minus om nissan s14?

tack gott folk för svaren smile

Att det skulle vara dyrare med delar till BMW än till t.ex Volvo är en ren myt! tongue De är precis lika dyra att äga som alla andra bilar istortsätt. Försäkringen brukar väl iof ligga lite högre, fast svindyr är den inte! smile
Fast de flesta 328orna brukar oftast vara rätt hårt körda också tyvärr, så leta efter en som verkar riktigt fräsch där alla papper osv är i sin ordning! Jag köpte en som var ganska mycket dyrare än de övriga som var till salu, man får vad man betalar för! smile

Senast redigerat av D_Nilsson (3 september 2010)

Om man skulle ge en europé en motor på 8300 kubik skulle han få ut väldigt mycket mer än 500hk! Vi kan få ut så mycket effekt ur en pennvässare nu för tiden!/Jeremy Clarkson
Porsche Boxster S "987.1" (2006)
saab_sonett Handledare
3 september 2010 · 1 481 Inlägg

GolfarN90 skrev:
a en 328 skulle nog kanske vara ett bra alternativ,  har hört att motorerna ska vara vettiga osv.
hur är det med reservdelar till bmw? har en känsla av att det är ganska dyrt....har jag rätt eller fel?

Verkar vara jäklit svårt o få tag på 940 T som är i vettigt skick och som inte har gått så mkt.....dom brukar väl vara ganska hårt körda också kan jag tänka mig?

Nån som vet lite plus och minus om nissan s14?

tack gott folk för svaren smile

940 ltt finns väl hur många som helst som enbart haft en äldre ägare och bara körd på Söndagar i fint väder.
(Min svärfar t.ex.)

Allvarligt. Det borde finnas stort utbud av 940 ltt:er som inte någon 18_årig drifting-wannabe ägt.
Och en ltt är enkel att konvertera till en fulltryckare.

Senast redigerat av saab_sonett (3 september 2010)

_Norrland_ Bilvårdstekniker
3 september 2010 · 766 Inlägg

Av de bilar som diskuterats så hade jag tveklöst valt en Bmw 328 E46, mycket modernare bil än en 940 och snyggare för den delen på alla punkter.

Visst den är inte lika trimvänlig, men du ville väll ha en bil du slipper skruva i hela tiden? Känns som om en "trimmad" 940 kan innebär en hel del skruvning wink

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
GolfarN90
3 september 2010 · 30 Inlägg

jo jag vet själv att bmw ligger lite högre i försäkring och speciellt coupe modellerna hmm
en 328:a kanske inte skulle vara så dumt då smile men sen vet jag inte om man ska ha e36 eller e46?
vad skiljer modellerna åt förutom utseendet?
Finns det några "barnsjukdomar" på några årsmodeller av 328/325?

Om jag nu skulle köpa en 940 turbo(vilket jag inte tror) så ska det vara fulltryckare, finns väl en som ligger på 190hk om jag inte är helt ute o cyklar.....och dom finns det inte så många av.
ltt finns ju både lite här och var i buskarna wink

MVH

_Norrland_ Bilvårdstekniker
3 september 2010 · 766 Inlägg

Nu talar jag bara av mina egna tankar och inte några direkta erfarenheter men skulle mycket hellre välja en E46 då den känns så mycket modernare, dock har jag hört många säga att E36 är en bättre bil i helhet ?
Sedan är det kanske inte sådär busenkelt att hitta en e36 som inte är sönderstylad med kromade 
m3 speglar,fula kjolpaket osv.  huvva ..

Barnsjukdomar har jag ingen större koll på, men vet att E46 har väldigt lätt att rosta i nederkant av bagagelucka,framkant av huv och nederkant av dörrar.


/Chrille

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
twin_cam Smålänning
3 september 2010 · 7 877 Inlägg

GolfarN90 skrev:
Verkar vara jäklit svårt o få tag på 940 T som är i vettigt skick och som inte har gått så mkt.....dom brukar väl vara ganska hårt körda också kan jag tänka mig?

Tycker det finns gott om 940t under 30k mil...

Vad som är långt är en tolkningssak... Vid 30k mil har du kanske lika långt kvar i en 940T som i en BMW 320 som gått 20 k

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Rquired Allmänt envis
3 september 2010 · 12 512 Inlägg

GolfarN90 skrev:
jo jag vet själv att bmw ligger lite högre i försäkring och speciellt coupe modellerna hmm
en 328:a kanske inte skulle vara så dumt då smile men sen vet jag inte om man ska ha e36 eller e46?
vad skiljer modellerna åt förutom utseendet?
Finns det några "barnsjukdomar" på några årsmodeller av 328/325?

MVH

Kolla "begagnatguiden" för E46 och E36 på www.autopower.se, där står problemen som förekommer uppradade och förklarade.

För 80.000:- hade jag letat efter en 330i E46, som har en av de trevligaste motorerna Bmw gjort, eller så hade jag sparat in lite på budgeten och köpt en 328i E36 (Gärna Coupé).

Det är inga som helst fel på M52an utan Bmw´s sexa är i mina ögon en av marknadens bästa motorer och det gäller definitivt M52 men M54B30 har lite extra; den är alltid beredd på bus och det är svårt att inte sänka sig till bilens barnsliga nivå wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang