4666
Sök

Stereon suger ur batteriet

671 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
hej bytte till en ny stereo igår (dubbeldin)  har nu ett problem att batteriet blir tomt när bilen står  typ 7 timmar  och det är enbart stereon jag bytt och röd och gul kabel på iso kontakten  har jag vänt på alltså röd på gul och gul på röd.

är det så att vissa stereor tjuvdrar någonstans och hur/vet jag var man ska mäta upp det  i såna fall. bilen är en saab 9-5 kombi -01

4 693 Inlägg
3 september 2010
Om stereon drar ström konstant så är det något galet. Dom ska INTE göra det som standard

Booyakasha!

671 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
mm nej jag har aldrig varit med om det men kan det bero på  den röda och gula  kablarna på iso klossen då det är stift på dom så det går att skifta lätt.
fick lov att göra det då  enheten inte sparade minnet..

man tycker ju att batteriet inte går sönder på direkten heller då det verkar nytt (banner)  och var kanonbra innan

21 761 Inlägg
3 september 2010
När batteriet dras ur på bara 7 timmar så borde det inte vara stereon som är orsaken, det låter inte rimligt. Börja med att ladda upp batteriet fullt, sedan kan du mäta tjuvström. smile

671 Inlägg
3 september 2010
Trådstartare
mm undra bara hur man går tillväga. men till stereon så ligger det väl konstant spänning på pluskabeln   men finns det några koplingscheman på placering av stiften på  saab orginal stereon alltså inte vad det är på kablaget utan det som stiften kommer ifrån invändigt i stereon  kan ju möjligtvis vara en felplacering av nåt stift som inte matchar den nya jvc hu.n

21 761 Inlägg
3 september 2010
Den gula kabeln på stereons eget kablage är avsedd för minnet, men fungerar även som huvudförsörjning (viktigt att den har bra kontakt). Röda kabeln på stereons kablage är avsedd för att ge spänning till av/påslag, fungerar ungefär som "styrplus" på ett relä.

Vill man alltid kunna lyssna på stereon, dvs även med tändningen avslagen, så kopplas röda kabeln till konstant plus. Om man kopplar röda kabeln till tändningen så kan man bara lyssna på stereon när tändningen är påslagen.

För att mäta tjuvström så kan du tex plocka loss batteripluskabeln från batteriet och sedan mäta mellan batteripol och batterikabelsko, multimetern ska vara ställd i läge för strömmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare. Se till att alla dörrar är stängda så att ingen lampa är på. smile

Med tanke på hur snabbt batteriet dras ur så borde mätaren visa flera ampere när du mäter, dessutom gnistrar det antagligen när du sätter fast eller tar bort batterikabeln från batteriet.

671 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
okej skall prova med detta

Sök