Fotograferad av fartkamera, farfar äger bilen, kan dom spåra mej?

simon111
3 september 2010 · 2 Inlägg

Hej, råka bli fotad idag av en kamera på Huddinge vägen i stockholm,  körde kanske 80 på 70 väg , bilen står på min FARFAR, Kollar dom så långt i släkt vem som kan ha kört bilen? tacksam för seriösa svar dom som har koll. mvh

Turbomotor volvolover
3 september 2010 · 667 Inlägg

kan dom inte identifiera föraren så ger dom inte ut några böter. dom kollar troligtvis bara dom närmaste inom familjen så du kan ha turen att klara dig wink sen vet ja inte hur mkt energi dom lägger på det där.. min pappa körde för fort utanför en skola förra veckan. det var en 50 väg och han körde nog i 70, men han var inte säker, men vad jag har sett när ja åker med han så är det 70 där tongue iaf så har han fortfarande inte fått ngn bot efter det att en mobil kamera stog där och det blixtrade till..

simon111 skrev:
Hej, råka bli fotad idag av en kamera på Huddinge vägen i stockholm,  körde kanske 80 på 70 väg , bilen står på min FARFAR, Kollar dom så långt i släkt vem som kan ha kört bilen? tacksam för seriösa svar dom som har koll. mvh

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Velocitas by proxy
4 september 2010 · 167 Inlägg

Dom skickar böterna till bilens ägare sen är det upp till ägaren att bestrida dom. Farfar kan säga att
bilen var utlånad då jämför dom farfars körkortsfotot med fotot på fartsyndaren och då läggs ärendet
antagligen ner.
Har bilen varit utlånad har man ingen skyldighet att ange vem som körde.

Det kan ta månader innan lappen kommer...

Hoppas du har en snäll farfar.

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
Evert_
4 september 2010 · 303 Inlägg

jag har kört 170 på 90 väg flera gånger på samma kamra med morsans bil inget har hänt

heter numera blyfot_racing här på garaget
n_andersson
4 september 2010 · 689 Inlägg

Evert_ skrev:
jag har kört 170 på 90 väg flera gånger på samma kamra med morsans bil inget har hänt

´
låter väldigt smart

Erick
4 september 2010 · 4 767 Inlägg

Rubrik redigerad. Vänligen läs igenom http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Evert_
4 september 2010 · 303 Inlägg

jag har inga reg plåtar på min bil så jag va ju tvungn å mäta på nån i alla fall

heter numera blyfot_racing här på garaget
Janneutanb
4 september 2010 · 7 271 Inlägg

Fartdare skrev:
Dom skickar böterna till bilens ägare sen är det upp till ägaren att bestrida dom. Farfar kan säga att
bilen var utlånad då jämför dom farfars körkortsfotot med fotot på fartsyndaren och då läggs ärendet
antagligen ner.
Har bilen varit utlånad har man ingen skyldighet att ange vem som körde.

Det kan ta månader innan lappen kommer...

Hoppas du har en snäll farfar.

Det gör dom inte alls.
Kan dom inte identifiera föraren som skickar dom ut en lapp där dom ber en att berätta vem det var som körde.
Svarar man inte så läggs det ner.

discokapten Kapten på disco!
4 september 2010 · 1 729 Inlägg

Brains skrev:

Fartdare skrev:
Dom skickar böterna till bilens ägare sen är det upp till ägaren att bestrida dom. Farfar kan säga att
bilen var utlånad då jämför dom farfars körkortsfotot med fotot på fartsyndaren och då läggs ärendet
antagligen ner.
Har bilen varit utlånad har man ingen skyldighet att ange vem som körde.

Det kan ta månader innan lappen kommer...

Hoppas du har en snäll farfar.

Det gör dom inte alls.
Kan dom inte identifiera föraren som skickar dom ut en lapp där dom ber en att berätta vem det var som körde.
Svarar man inte så läggs det ner.

Svarar du inte så kallar de dig på förhör.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Janneutanb
4 september 2010 · 7 271 Inlägg

discokapten skrev:

Brains skrev:

Fartdare skrev:
Dom skickar böterna till bilens ägare sen är det upp till ägaren att bestrida dom. Farfar kan säga att
bilen var utlånad då jämför dom farfars körkortsfotot med fotot på fartsyndaren och då läggs ärendet
antagligen ner.
Har bilen varit utlånad har man ingen skyldighet att ange vem som körde.

Det kan ta månader innan lappen kommer...

Hoppas du har en snäll farfar.

Det gör dom inte alls.
Kan dom inte identifiera föraren som skickar dom ut en lapp där dom ber en att berätta vem det var som körde.
Svarar man inte så läggs det ner.

Svarar du inte så kallar de dig på förhör.

Det har jag lite svårt och tro om det gäller t ex 80 på 70 väg men även om dom skulle göra det så säger man bara att man inte vet vem som körde.
Svårare än så är det inte.

262turbo
4 september 2010 · 1 004 Inlägg

om ts nyss har tagit körkort och och tagit fotot på vv så kan det komma direkt till ts.... dom jämför korten.... det hände mig...

Senast redigerat av 262turbo (4 september 2010)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
caromania Forummoderator
4 september 2010 · 9 296 Inlägg

Simon, steg ett för dig är nog att prata med din farfar om du inte redan gjort det. Du ska då också veta hur det kommer gå till, något du inte kommer att få veta genom denna tråd då ALLA VET hur det är men INGEN säger samma sak.

Sedan bör du säga till din farfar att du är beredd att stå för det hela eftersom faktiskt du kört för fort. Eller hur? Din farfar får sedan bedöma hur han tänker göra OM det kommer ett brev till honom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
BBAD Utbildad hobbymekare
4 september 2010 · 1 125 Inlägg

Fartdare skrev:
Dom skickar böterna till bilens ägare sen är det upp till ägaren att bestrida dom. Farfar kan säga att
bilen var utlånad då jämför dom farfars körkortsfotot med fotot på fartsyndaren och då läggs ärendet
antagligen ner.
Har bilen varit utlånad har man ingen skyldighet att ange vem som körde.

Det kan ta månader innan lappen kommer...

Hoppas du har en snäll farfar.

Kompis fick sin bötes lapp nästan 1 år efter kameran knäppte hmm

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
discokapten Kapten på disco!
4 september 2010 · 1 729 Inlägg

Brains skrev:

discokapten skrev:

Brains skrev:

Det gör dom inte alls.
Kan dom inte identifiera föraren som skickar dom ut en lapp där dom ber en att berätta vem det var som körde.
Svarar man inte så läggs det ner.

Svarar du inte så kallar de dig på förhör.

Det har jag lite svårt och tro om det gäller t ex 80 på 70 väg men även om dom skulle göra det så säger man bara att man inte vet vem som körde.
Svårare än så är det inte.

En av våra lastbilar torskade i södra länken för något år sen just för att ha kört 83 på 70 väg, trafikledningen vart kallad till förhör i Solna där de naturligtvis sa att killen var inhyrd, bara hade varit där en dag och de inte kom ihåg vem det var. Då åker snuten ut till Jordbro bara för att läsa av färdskrivaren vem som körde den dagen, så jag tror inte man ska känna sig helt säker.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Janneutanb
4 september 2010 · 7 271 Inlägg

discokapten skrev:

Brains skrev:

discokapten skrev:

Svarar du inte så kallar de dig på förhör.

Det har jag lite svårt och tro om det gäller t ex 80 på 70 väg men även om dom skulle göra det så säger man bara att man inte vet vem som körde.
Svårare än så är det inte.

En av våra lastbilar torskade i södra länken för något år sen just för att ha kört 83 på 70 väg, trafikledningen vart kallad till förhör i Solna där de naturligtvis sa att killen var inhyrd, bara hade varit där en dag och de inte kom ihåg vem det var. Då åker snuten ut till Jordbro bara för att läsa av färdskrivaren vem som körde den dagen, så jag tror inte man ska känna sig helt säker.

Jo men det är lättare att gå vidare med yrkesförare då vi har den där underbara färdskrivaren.
Mot privatpersoner har dom däremot inget att använda som bevis.

Säger då ägaren till bilen att han inte vet vem som körde då så har dom ingenting att gå på.
Dom kan dra det hur långt som helst, bara att fortsätta neka för dom har fortfarande inte mer bevis än dom hade från första början.

gamlingen
4 september 2010 · 5 198 Inlägg

discokapten skrev:

Brains skrev:

Fartdare skrev:
Dom skickar böterna till bilens ägare sen är det upp till ägaren att bestrida dom. Farfar kan säga att
bilen var utlånad då jämför dom farfars körkortsfotot med fotot på fartsyndaren och då läggs ärendet
antagligen ner.
Har bilen varit utlånad har man ingen skyldighet att ange vem som körde.

Det kan ta månader innan lappen kommer...

Hoppas du har en snäll farfar.

Det gör dom inte alls.
Kan dom inte identifiera föraren som skickar dom ut en lapp där dom ber en att berätta vem det var som körde.
Svarar man inte så läggs det ner.

Svarar du inte så kallar de dig på förhör.

Fortfarande bara säga att man inte vet.. finns nämligen ingen angiverilag i sverige.Och som farfar så är han ju så senil att han inte känner igen sina barnbarn.. tongue

262turbo
4 september 2010 · 1 004 Inlägg

gamlingen skrev:

discokapten skrev:

Brains skrev:

Det gör dom inte alls.
Kan dom inte identifiera föraren som skickar dom ut en lapp där dom ber en att berätta vem det var som körde.
Svarar man inte så läggs det ner.

Svarar du inte så kallar de dig på förhör.

Fortfarande bara säga att man inte vet.. finns nämligen ingen angiverilag i sverige.Och som farfar så är han ju så senil att han inte känner igen sina barnbarn.. tongue

"skyddande av brottsling"  smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
gamlingen
4 september 2010 · 5 198 Inlägg

262turbo skrev:

gamlingen skrev:

discokapten skrev:

Svarar du inte så kallar de dig på förhör.

Fortfarande bara säga att man inte vet.. finns nämligen ingen angiverilag i sverige.Och som farfar så är han ju så senil att han inte känner igen sina barnbarn.. tongue

"skyddande av brottsling"  smile

Inte för att man inte vet vem som körde cool

262turbo
4 september 2010 · 1 004 Inlägg

gamlingen skrev:

262turbo skrev:

gamlingen skrev:

Fortfarande bara säga att man inte vet.. finns nämligen ingen angiverilag i sverige.Och som farfar så är han ju så senil att han inte känner igen sina barnbarn.. tongue

"skyddande av brottsling"  smile

Inte för att man inte vet vem som körde cool

nä det är ju svårt att ange något man inte vet?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
gamlingen
4 september 2010 · 5 198 Inlägg

262turbo skrev:

gamlingen skrev:

262turbo skrev:

"skyddande av brottsling"  smile

Inte för att man inte vet vem som körde cool

nä det är ju svårt att ange något man inte vet?

men precis,,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang