Fotograferad av fartkamera, farfar äger bilen, kan dom spåra mej?

Andromeda Rumpmas
26 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Sheba skrev:

Andromeda skrev:
Man upphör aldrig att förundras hur mycket samhällsresurser och skattepengar man kan lägga på en böteslapp på 2000 spänn, men om du misshandlar någon på stan går du rätt säker från påföljd roll

Jag känner till ganska många som har blivit fällda för misshandel. Rätt säker från påföljd är du nog inte.

Grejen är att det är olagligt att köra för fort, hur man än vrider och vänder på det. Trist att åka fast är det ju givetvis, men man har ingen annan att skylla än sig själv. Det är 100 efter skylten, inte före. Alltid lika fjantigt att folk ska gråta ut så fort de blir tagna och alla som inte håller med dem om att polisen är dumma i huvudet är moralkärringar.

Genom att sätta dit folk så håller sig merparten i skinnet för det mesta. Om ingen skulle åka fast för trafikförseelser så skulle trafiken varit väldigt otrevlig att vistas i eftersom folk hade gett blanka fan i de regler som gäller för att vi alla ska kunna vistas på vägarna så säkert och trevligt som möjligt.

Sen kan man ju tycka att det är lite löjligt att sätta en fartkamera framför en 100-skylt där de vet att folk accelererar, precis som när de sätter fartkameror precis efter nerförsbackar. Det är ändå ingen annans fel än ens eget när man åker fast för fortkörning i en sådan.

Om du läser några av mina tidigare inlägg i trafikrättsfrågor ser du att jag passar rätt bra in på beskrivningen "moralkärring", borde dra vidare till Familjeliv osv smile

Men när en polare kan bli nedsparkad på stan av tre turkar inför tio vittnen och det på ett par dagar blir nedlagt i "brist på bevis" utan att ett vittne förhörts, då sticker det i ögonen när man lägger så absurda summor och personalinsatser på att driva in 2000 spänn från en yrkesförare. Det blir ara löjligt.

Visst är det inte samma avdelningar inom Polisen som utreder dessa två ärenden, men att säga att pengarna inte räcker till att utreda alla misshandelsfall är totalt jävla underkänt. Det är ungefär som att säga att kommunens pengar inte räcker till påtår på äldreboendet, men de räcker till kullersten på torget. "Det är inte samma förvaltning och budget".
Då är det fördelningen av skattepengarna som är fel. Har trafikpolisen resurser för att kunna lägga ut 100k på att driva in 2k i ett ärende utan brott mot person tycker jag att de pengarna kan överföras till våldsroteln snarast så att vi kan gå säkra på stan. Bara min lilla åsikt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Sheba Certifierad besserwisser
26 maj 2011 · 308 Inlägg

Andromeda skrev:
Om du läser några av mina tidigare inlägg i trafikrättsfrågor ser du att jag passar rätt bra in på beskrivningen "moralkärring", borde dra vidare till Familjeliv osv smile

Men när en polare kan bli nedsparkad på stan av tre turkar inför tio vittnen och det på ett par dagar blir nedlagt i "brist på bevis" utan att ett vittne förhörts, då sticker det i ögonen när man lägger så absurda summor och personalinsatser på att driva in 2000 spänn från en yrkesförare. Det blir ara löjligt.

Visst är det inte samma avdelningar inom Polisen som utreder dessa två ärenden, men att säga att pengarna inte räcker till att utreda alla misshandelsfall är totalt jävla underkänt. Det är ungefär som att säga att kommunens pengar inte räcker till påtår på äldreboendet, men de räcker till kullersten på torget. "Det är inte samma förvaltning och budget".
Då är det fördelningen av skattepengarna som är fel. Har trafikpolisen resurser för att kunna lägga ut 100k på att driva in 2k i ett ärende utan brott mot person tycker jag att de pengarna kan överföras till våldsroteln snarast så att vi kan gå säkra på stan. Bara min lilla åsikt.

Jag håller med om att argumentet om att det inte är samma avdelningar som sysslar med de olika brotten är ganska dåligt med tanke på att pengarna distribueras in i polismyndigheten som fördelar resurserna. Om de vill öka på resurserna för misshandelsfall så gör de det på trafikpolisens bekostnad, så allt går hand i hand, precis som du säger.

Givetvis är det tråkigt när någon utsätts för våld, hur man än ser på saken. Jag kan inte uttala mig om ditt specifika fall eftersom jag inte är insatt i det, och kanske är det så att resurserna skulle behöva omfördelas i ditt län. Det är ju däremot ingen garanti för att misshandeln skulle ha retts ut eller att trafikpolisen inte hade jagat efter någon fartsyndare gällande 2k i böter. Om misshandelsfallet lagts ner i brist på bevis trots tio vittnen så låter det ju som ett tjänstefel, minst sagt. Väldigt tråkigt att höra, det finns rötägg överallt..

Man kan tycka att det är orättvist att grova brott får begås utan att kunna redas ut i slutändan när småbrottslingar jagas på annat håll, men det behövs resurser för alla typer av brott för att hålla ordning i ett civiliserat samhälle.

Jag vet att denna åsikt gällande trafikpoliser inte är vidare populär i allmänhet på Garaget och jag känner mig ganska gammal i sinnet när jag försvarar dem, men de gör faktiskt en insats för att vi alla ska kunna känna oss trygga i trafiken. De bötfäller inte för att dryga ut kassan som många tror då deras lön, bilar, administration och tillhörande rättsprocess kostar betydligt mer än böterna som de drar in.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
gamlingen
26 maj 2011 · 5 198 Inlägg

Trafikpoliser är bra,, fanns dom inte så skulle djungelslag gälla, och vilka skulle gnälla då tror ni ? Jag tror jag vet vilka.

RD_87 Skrotsamlare
26 maj 2011 · 4 031 Inlägg

Jag åkte förbi en mobil kamera idag, den var skyltad. Så hur det står till med skyltningen får man nog ringa upp någon på TS eller Polisen för att få full klarhet i.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Andromeda Rumpmas
26 maj 2011 · 3 860 Inlägg

gamlingen skrev:
Trafikpoliser är bra,, fanns dom inte så skulle djungelslag gälla, och vilka skulle gnälla då tror ni ? Jag tror jag vet vilka.

Jag menar du? wink

Jag har som sagt ofta fått epitetet moralkärring i diverse trådar. Men det exempel jag först citerade beskrev ju en helt absurd jakt med helt omotiverbar resursinsats för att driva in en bot för 13 km/h fortkörning. Jag säger absolut inget om att Polisen tar folk utefter vägen och välkomnar fler hastighets och framförallt nykterhetskontroller. Men som i exemplet blir det bara löjligt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Sheba Certifierad besserwisser
26 maj 2011 · 308 Inlägg

Givetvis finns det tillfällen då poliser har betett sig som muppar. De är människor också, och tyvärr så är en del människor inte speciellt intelligenta. tongue Det bör dock inte vara någon referens för hela poliskåren att vissa gör konstiga saker.

Senast redigerat av Sheba (26 maj 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Andromeda Rumpmas
26 maj 2011 · 3 860 Inlägg

Sheba skrev:
Givetvis finns det tillfällen då poliser har betett sig som muppar. De är människor också, och tyvärr så är en del människor inte speciellt intelligenta. tongue Det bör dock inte vara någon referens för hela poliskåren att vissa gör konstiga saker.

Men hade jag, och säkert du med, slösat med resurserna på ett liknande sätt på våra jobb hade vi säkert haft ett mindre trevligt samtal med chefen att se fram emot. wink

Nu framgår det ju däremot inte av historien om polismännen ifråga fick kritik eller klapp på axeln av sin överordnade i och för sig.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Tiger1978 Fattig student
26 maj 2011 · 1 282 Inlägg

Trafikpolisena löser fler brott i trafiken än enbart fortkörningar, många inbrott, fyllon och knarkare på vägarna som torskar vid rutinkontroller och hastighetsöverträdelse.. Har åkt för fortkörning mer än en gång, man blir förbannad för att det sura pengar att punga upp, men det är självförvållat och jag kan säga att jag är i slutändan glad att dom finns där ibland..
Bara bita ihop och se glad ut..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang