Sportluft filter med turbin?

Babomba
5 september 2010 · 10 Inlägg

Hejsan var runt lite och kollade lite på luftfilter och såg denna nya variant:

http://shop.textalk.se/se/articleimage. … llheight=0

Funktionen som jag förståt är att turbinen ska komprimera luften innan den kommer fram? eller endast öka flödet.
Undrar mer vad funktionen är med denna turbin och om det är någon bättre med det. Ser väldigt intressant ut.

Mvh

Seth
5 september 2010 · 3 354 Inlägg

som jag tänker så såvidare turbinen inte drivs av en elmotor eller dylikt så förstår jag inte hur den kan komprimera luften

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Marlboroman
5 september 2010 · 8 233 Inlägg

Den enda funktionen turbinen har är att lurav av folk som inte är pålästa deras pengar. Men det är ju ett fritt kand och vill man betala för att få bilen att gå sämre så....

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Babomba
5 september 2010 · 10 Inlägg

precis vad jag tänkte.
Känns som det blir ändå ingen skillnad då turbinen endast kommer att drivas utav luften som kommer passera. Vilket i sin tur kommer ta "kraft" (vilket kommer minska flödet) för att få turbinen att rotera men sedan får man tillbaka dena "kraften" (flödet) genom att turbinen kommer att öka farten igen. Så det känns som det är plus minus noll?

Marlboroman
5 september 2010 · 8 233 Inlägg

I bästa fall +-0, men troligen sämre eftersom den förlorade "kraften" kommer att ge lägre gashastighet och sämre flöde.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pavva
5 september 2010 · 1 215 Inlägg

min första tanke när jag såg bilden var att de ska bli "sus" när man gasar/luften går genom turbinen så de ska låta som en turbo?

Senast redigerat av Pavva (5 september 2010)

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Babomba
5 september 2010 · 10 Inlägg

låter som en bra ide om hur det skulle vara Pavva. De står på sidan att dom rekommenderar denna produkt med kanske borde mejla dom och höra hur det är.

Pavva
6 september 2010 · 1 215 Inlägg

Babomba skrev:
låter som en bra ide om hur det skulle vara Pavva. De står på sidan att dom rekommenderar denna produkt med kanske borde mejla dom och höra hur det är.

maila dom du sen svarar du i tråden vad du mailade och vad dom svarade tongue

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥
BMW E36 325i Turbo "Trettisexan" (1993)
Babomba
6 september 2010 · 10 Inlägg

Nu har jag mejlat dom. Åter kommer med svart så fort dom svarar wink

aigloow
6 september 2010 · 537 Inlägg

jag har testat en dubbelturbin på en av mina mazdor. Snurrar som f-n iaf. Det som jag märkte var att bilen gick sämre då insuget blir "mindre" än vad det är original. Är säkert folk som kommer hänga mig för att jag skriver detta, men jag vill vara ärlig. Jag har en del märken som säljer dessa på min firma och jag kan inte rekommendera till nån då jag själv brukar testa "tveksamma" produkter innan jag säljer vidare.
Om nån mot förmodan skulle uppleva att bilen blir bättre med turbin vill jag med veta tongue

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.
Saab 9-5 "Think Green" (2000)
BMW M5 E39 "GTR WIDEBODY" (2000)
Mazda 626 coupé 2,0 fe3 turbo "Back to normal." (1988)
Selleen
6 september 2010 · 360 Inlägg

Testade en sån på min 740 sugis. Bilen började ladda 2 bar, helt chockad var jag! Lätt värd att köpa!!!!

Nej men seriöst om det hade gjort något så hade väl fabrikanterna som lägger ner miljarder på utveckling på motorerna använt en sådan där??

Nissan Skyline R33 GTS-T "Drifting" (1994)
S40_POWER
6 september 2010 · 52 Inlägg

Jag har faktiskt testat en sådan på min vinterbil (740 tic). Den går sämre när jag hade den framför lmm men sen satte jag den precis vid turbon vilket va mycket bättre, laddet gick upp minimalt men den gick bättre. Jag skulle inte rekommendera själva turbinen men själva filtret e snyggt i sig

Babomba
6 september 2010 · 10 Inlägg

Tack för det ärliga svaret aigloow.

Verkar då endast att den skulle ge någon nytta om man har ett jävla flöde (sug)
då de tycks som insugnings förmågan från motor inte orkar driva turbinen i en sådan
hastighet att det skulle bli någon nytta. Undra vilket valvtal turbinen måste komma upp i för att ge någon nytta?

Verkar som att de ända man kommit fram till med detta luftfiltret är mer för att luras då de ser grymt ut och om man inte tänker till ordändligt så skulle man kunna tro att luftflödet förbättras tack vare turbinen vilket de inte verkar göra. 

Men ska fortfarande bli intressant och se vad dom säger om det wink

maattias
6 september 2010 · 354 Inlägg

Babomba skrev:
Tack för det ärliga svaret aigloow.

Verkar då endast att den skulle ge någon nytta om man har ett jävla flöde (sug)
då de tycks som insugnings förmågan från motor inte orkar driva turbinen i en sådan
hastighet att det skulle bli någon nytta. Undra vilket valvtal turbinen måste komma upp i för att ge någon nytta?

Verkar som att de ända man kommit fram till med detta luftfiltret är mer för att luras då de ser grymt ut och om man inte tänker till ordändligt så skulle man kunna tro att luftflödet förbättras tack vare turbinen vilket de inte verkar göra. 

Men ska fortfarande bli intressant och se vad dom säger om det wink

handlar nog om RIKTIGT höga hastigheter före det skall ge nån effekt.. Tänk att ett turbo aggregat kan snurra upp till kring 500-600 m/s (1800-2200 km/h). Nu fungerar ju inte ett turbo lika men bara så man har nått att jämnföra med.. Så jag tror inte ett skvatt på domdär! Men dom måste ju få mat på bordet dom som säljer domdär dom också. wink



MVH. Mattias

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
Tuffhaggman
6 september 2010 · 864 Inlägg

Teorin bakom produkten är väl dock inte överladdning/komprimering utan snarare att få luften att rotera, vilket skulle gynna bränsle/luft-blandningen i motor. Överladdningsteorin är mer vansinnig då överladdning av luften skulle kräva en extern energitillförsel. Det går liksom inte att få luften att överladda sig själv bara genom att leda den genom en propeller, teorin om turbulens är dock teoretiskt möjlig. Dock kommer denna konstruktion i denna tillämpning aldrig ge den effekten.

Senast redigerat av Tuffhaggman (6 september 2010)

Babomba
6 september 2010 · 10 Inlägg

komprimering utav luften kunde man utesluta ganska snabbt faktiskt. Vet inte ens själv varför jag skrev det.
Hur (om det nu funkade) skulle det kunna gynna motorn genom att få en rotation på luften? har det med själva blandningen att göra?

olsson_forlife
6 september 2010 · 51 Inlägg

hmm. om det är meningen att man ska ha den innan lmm så är det väl en kass ide.
För är det inte så att lmm kan ta skada av "roterande" luft? därför man sätter luft filtret in bit ifrån lmm
eller är jag helt ute och cyklar här?
Tror endast att den turbinen kommer ge negativa effekter i vilket fall...

Toyota Supra MKIV "Singel" (1993)
jonTe
7 september 2010 · 5 710 Inlägg

Babomba skrev:
Hur (om det nu funkade) skulle det kunna gynna motorn genom att få en rotation på luften? har det med själva blandningen att göra?

Luft rotation in/ut ur en motor är en hel vetenskap. Genom kanalers utformning, radier och diametrar på ventiler, säten mm mm kan man få luften att rotera mer eller mindre.
Effekt, emmisioner och bränsleförbrukning påverkas så därför lägger motortillverkarna mycket tid på datasimuleringar  och tester på detta.
Att då sätta snurr på luften i tron om att det blir bättre än vad motortillverkaren kommit fram till är inte så troligt, det kan snarare ställa till det.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang