2804
Sök

SPL 1500D eller Zachry R1500D???

Billackerare
231 Inlägg
5 september 2010
Trådstartare
#1
Tänkte införskaffa 2st steg som jag kan docka ihop å få ut ca 3000w RMS i 2ohm!

Har hittat dessa som jag tycker ligger i bra prisklass!

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

Har ni nå erfarenheter av dessa steg å vilka tycker ni att jag ska välja?

Dom ska driva 1st SPL-460D1
http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=26

MVH
Penzel

Man har det inte roligare än man gör på sig!

16 197 Inlägg
6 september 2010
#2
varför inte köra ett SPL 3500 istället??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Billackerare
231 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
#3
Är ju ett alt.! Men vill gärna köra 2 ohm (fått för mig att man har mer kontrollerad bas då)! Å köpa ett steg som lämnar 3000w i 2ohm e ju uteslutet (DYYYYYYYYYYRT)

Å två SPL-1500 är billigare än ett SPL-3500! tongue

Man har det inte roligare än man gör på sig!

16 197 Inlägg
6 september 2010
#4
Putte-Penzel skrev:
Är ju ett alt.! Men vill gärna köra 2 ohm (fått för mig att man har mer kontrollerad bas då)! Å köpa ett steg som lämnar 3000w i 2ohm e ju uteslutet (DYYYYYYYYYYRT)

Å två SPL-1500 är billigare än ett SPL-3500! tongue

fast att docka 2steg i 2ohm är desamma som att köra 1steg i 1ohm..


skulle utan tvekan kört med 3500 steget..  tittar man på insidan av steget så förstår man varför.wink


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46283/979045_ba1uue.jpg
Senast redigerat av evilaudio (6 september 2010)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 400 Inlägg
6 september 2010
#5
Riktigt imponerande med tanke på priset-
Vad är det för Transistorer i steget. Är det TO-247 eller vanliga -220?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

4 693 Inlägg
6 september 2010
#6
hade det vart jag så hade jag valt ett SPL 3500 och kört i 0.5 ohm.... Om man har batterier till det

Booyakasha!

4 074 Inlägg
6 september 2010
#7
Efter att ha sett Evils bild får jag nog säge kör SPL stegen!
Har öppnat å kikat i ett r1500 och spl steget är mycket,mycket rejälare...
Dock så finns det bänkningar av r1500 stegen som säger att dom håller specen,men jag har inte sett några bevis på det.... hur du än gör kommer de nog spela rejält! Lycka till

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 435 Inlägg
6 september 2010
#8
BJonsson skrev:
Efter att ha sett Evils bild får jag nog säge kör SPL stegen!
Har öppnat å kikat i ett r1500 och spl steget är mycket,mycket rejälare...
Dock så finns det bänkningar av r1500 stegen som säger att dom håller specen,men jag har inte sett några bevis på det.... hur du än gör kommer de nog spela rejält! Lycka till

Bevis:

http://www.johan-gustavsson.se/pics/ZachryR1500D.PNG

Kör på dubbla R1500D om du vill lasta 1ohm, SPL 3500D om du vill lasta 0,5ohm vilket drar mycket kräm.

Jag har ett R1500D och är toknöjd, har pressat det hårt och aldrig vart några problem.


4 074 Inlägg
6 september 2010
#9
Alpinabiturbo skrev:
BJonsson skrev:
Efter att ha sett Evils bild får jag nog säge kör SPL stegen!
Har öppnat å kikat i ett r1500 och spl steget är mycket,mycket rejälare...
Dock så finns det bänkningar av r1500 stegen som säger att dom håller specen,men jag har inte sett några bevis på det.... hur du än gör kommer de nog spela rejält! Lycka till

Bevis:

http://www.johan-gustavsson.se/pics/ZachryR1500D.PNG

Kör på dubbla R1500D om du vill lasta 1ohm, SPL 3500D om du vill lasta 0,5ohm vilket drar mycket kräm.

Jag har ett R1500D och är toknöjd, har pressat det hårt och aldrig vart några problem.

okej där har vi beviset!
men det är vid 14.4volt på batteriet väl?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 435 Inlägg
6 september 2010
#10
BJonsson skrev:
Alpinabiturbo skrev:
BJonsson skrev:
Efter att ha sett Evils bild får jag nog säge kör SPL stegen!
Har öppnat å kikat i ett r1500 och spl steget är mycket,mycket rejälare...
Dock så finns det bänkningar av r1500 stegen som säger att dom håller specen,men jag har inte sett några bevis på det.... hur du än gör kommer de nog spela rejält! Lycka till

Bevis:

http://www.johan-gustavsson.se/pics/ZachryR1500D.PNG

Kör på dubbla R1500D om du vill lasta 1ohm, SPL 3500D om du vill lasta 0,5ohm vilket drar mycket kräm.

Jag har ett R1500D och är toknöjd, har pressat det hårt och aldrig vart några problem.

okej där har vi beviset!
men det är vid 14.4volt på batteriet väl?

Det lämnar 1444WRMS @ 1 ohm vid 14,3V mätt på plinten på steget. När vi mätte körde vi med Bäckmans stora batteribank samt nätagg på 100A så vi hade 15,25V idle och sen vid belastning sjönk det till 14,3V vid plinten på steget. Då hade vi jättefin sinuskurva utan dist.

Steget är specat i 14,4V vilket även ICE.1500D är.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (6 september 2010)


Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 september 2010
#11
Alpinabiturbo skrev:
BJonsson skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Bevis:

http://www.johan-gustavsson.se/pics/ZachryR1500D.PNG

Kör på dubbla R1500D om du vill lasta 1ohm, SPL 3500D om du vill lasta 0,5ohm vilket drar mycket kräm.

Jag har ett R1500D och är toknöjd, har pressat det hårt och aldrig vart några problem.

okej där har vi beviset!
men det är vid 14.4volt på batteriet väl?

Det lämnar 1444WRMS @ 1 ohm vid 14,3V mätt på plinten på steget. När vi mätte körde vi med Bäckmans stora batteribank samt nätagg på 100A så vi hade 15,25V idle och sen vid belastning sjönk det till 14,3V vid plinten på steget. Då hade vi jättefin sinuskurva utan dist.

Steget är specat i 14,4V vilket även ICE.1500D är.

Ska man vara petig så håller det inte vad det lovar egentligen.. wink

Jag hade utan tvivel kört SPL i detta fallet.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

2 914 Inlägg
6 september 2010
#12
Tokken skrev:
Alpinabiturbo skrev:
BJonsson skrev:
okej där har vi beviset!
men det är vid 14.4volt på batteriet väl?

Det lämnar 1444WRMS @ 1 ohm vid 14,3V mätt på plinten på steget. När vi mätte körde vi med Bäckmans stora batteribank samt nätagg på 100A så vi hade 15,25V idle och sen vid belastning sjönk det till 14,3V vid plinten på steget. Då hade vi jättefin sinuskurva utan dist.

Steget är specat i 14,4V vilket även ICE.1500D är.

Ska man vara petig så håller det inte vad det lovar egentligen.. wink

Jag hade utan tvivel kört SPL i detta fallet.

skulle jag med, SPL dynamics känns seriösare. smile
eller varför inte http://dbakuten.se/detail-item_id-16276
Senast redigerat av kalle_kalle (6 september 2010)

1 435 Inlägg
6 september 2010
#13
Tokken skrev:
Alpinabiturbo skrev:
BJonsson skrev:

okej där har vi beviset!
men det är vid 14.4volt på batteriet väl?

Det lämnar 1444WRMS @ 1 ohm vid 14,3V mätt på plinten på steget. När vi mätte körde vi med Bäckmans stora batteribank samt nätagg på 100A så vi hade 15,25V idle och sen vid belastning sjönk det till 14,3V vid plinten på steget. Då hade vi jättefin sinuskurva utan dist.

Steget är specat i 14,4V vilket även ICE.1500D är.

Ska man vara petig så håller det inte vad det lovar egentligen.. wink

hur menar du nu?


4 693 Inlägg
6 september 2010
#14
Alpinabiturbo skrev:
Tokken skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Det lämnar 1444WRMS @ 1 ohm vid 14,3V mätt på plinten på steget. När vi mätte körde vi med Bäckmans stora batteribank samt nätagg på 100A så vi hade 15,25V idle och sen vid belastning sjönk det till 14,3V vid plinten på steget. Då hade vi jättefin sinuskurva utan dist.

Steget är specat i 14,4V vilket även ICE.1500D är.

Ska man vara petig så håller det inte vad det lovar egentligen.. wink

hur menar du nu?

Det lovar 1500 rms och ger 1444 rms wink
0.1V ger inte dom resterande 56 rms som saknas

Booyakasha!

1 435 Inlägg
6 september 2010
#15
Softis skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Tokken skrev:

Ska man vara petig så håller det inte vad det lovar egentligen.. wink

hur menar du nu?

Det lovar 1500 rms och ger 1444 rms wink
0.1V ger inte dom resterande 56 rms som saknas

Det är väldigt små marginaler, sedan kan mätningar skilja i resultat marginellt både lite uppåt och neråt för varje gång då det gäller att hinna läsa av alla värden osv.


2 914 Inlägg
6 september 2010
#16
Softis skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Tokken skrev:

Ska man vara petig så håller det inte vad det lovar egentligen.. wink

hur menar du nu?

Det lovar 1500 rms och ger 1444 rms wink
0.1V ger inte dom resterande 56 rms som saknas

tvivlar dock på att man hör någon skillnad på dom sista 56 rms tongue

Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 september 2010
#17
Alpinabiturbo skrev:
Softis skrev:
Alpinabiturbo skrev:

hur menar du nu?

Det lovar 1500 rms och ger 1444 rms wink
0.1V ger inte dom resterande 56 rms som saknas

Det är väldigt små marginaler, sedan kan mätningar skilja i resultat marginellt både lite uppåt och neråt för varje gång då det gäller att hinna läsa av alla värden osv.

Jag ger personligen mer respekt åt en mätning med mer normal spänning.. Över 15V är ju inte normalt användande och är med andra ord irrelevant i detta fallet.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 435 Inlägg
6 september 2010
#18
Tokken skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Softis skrev:

Det lovar 1500 rms och ger 1444 rms wink
0.1V ger inte dom resterande 56 rms som saknas

Det är väldigt små marginaler, sedan kan mätningar skilja i resultat marginellt både lite uppåt och neråt för varje gång då det gäller att hinna läsa av alla värden osv.

Jag ger personligen mer respekt åt en mätning med mer normal spänning.. Över 15V är ju inte normalt användande och är med andra ord irrelevant i detta fallet.

Läs igen så ser du att mätningen är gjord vid 14,3V, det var spänningen på plinten vid steget vid avmätning av siffrorna.

15,25V var idle, vid 0A förbrukning. Spänningen i batteribanken sjönk till 14.3V vid belastning. Hade vi haft en spänning på 14.4V vilande så hade spänningen sjunkit en bra bit under 14V när steget belastades. Så jag förstår inte vad som är irrelevant. Du måste ju ha den spänningen som steget är specat i vid belastning för att kunna göra en jämförelse vid specen. Detta borde väl en erfaren kille som du förstå.

Sedan att man inte har konstant 14.4V i bilen osv är en helt annan sak och har inte med detta göra, hade vart skillnad om steget vart specat i exempelvis 12V.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
6 september 2010
#19
Alpinabiturbo skrev:
Tokken skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Det är väldigt små marginaler, sedan kan mätningar skilja i resultat marginellt både lite uppåt och neråt för varje gång då det gäller att hinna läsa av alla värden osv.

Jag ger personligen mer respekt åt en mätning med mer normal spänning.. Över 15V är ju inte normalt användande och är med andra ord irrelevant i detta fallet.

Läs igen så ser du att mätningen är gjord vid 14,3V, det var spänningen på plinten vid steget vid avmätning av siffrorna.

15,25V var idle, vid 0A förbrukning. Spänningen i batteribanken sjönk till 14.3V vid belastning. Hade vi haft en spänning på 14.4V vilande så hade spänningen sjunkit en bra bit under 14V när steget belastades. Så jag förstår inte vad som är irrelevant. Du måste ju ha den spänningen som steget är specat i vid belastning för att kunna göra en jämförelse vid specen. Detta borde väl en erfaren kille som du förstå.

Sedan att man inte har konstant 14.4V i bilen osv är en helt annan sak och har inte med detta göra, hade vart skillnad om steget vart specat i exempelvis 12V.

Japp.. lite därför jag inte gillar det sättet att mäta heller.. Lite orättvist mot köparen om man utlovar 1500 watt men steget ger 1444, och det med en spänning på lite över 15V på banken.
Du kanske förstår vad jag fiskar efter, ingen normal bil har 14,4V stabilt på steget vid max uttag.

Sen är det lite komsikt faktiskt att säga att det är helt utan distortion.
Senast redigerat av Tokken (6 september 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 435 Inlägg
6 september 2010
#20
Tokken skrev:
Alpinabiturbo skrev:
Tokken skrev:
Jag ger personligen mer respekt åt en mätning med mer normal spänning.. Över 15V är ju inte normalt användande och är med andra ord irrelevant i detta fallet.

Läs igen så ser du att mätningen är gjord vid 14,3V, det var spänningen på plinten vid steget vid avmätning av siffrorna.

15,25V var idle, vid 0A förbrukning. Spänningen i batteribanken sjönk till 14.3V vid belastning. Hade vi haft en spänning på 14.4V vilande så hade spänningen sjunkit en bra bit under 14V när steget belastades. Så jag förstår inte vad som är irrelevant. Du måste ju ha den spänningen som steget är specat i vid belastning för att kunna göra en jämförelse vid specen. Detta borde väl en erfaren kille som du förstå.

Sedan att man inte har konstant 14.4V i bilen osv är en helt annan sak och har inte med detta göra, hade vart skillnad om steget vart specat i exempelvis 12V.

Japp.. lite därför jag inte gillar det sättet att mäta heller.. Lite orättvist mot köparen om man utlovar 1500 watt men steget ger 1444, och det med en spänning på lite över 15V på banken.
Du kanske förstår vad jag fiskar efter, ingen normal bil har 14,4V stabilt på steget vid max uttag.

Sen är det lite komsikt faktiskt att säga att det är helt utan distortion.

Ja men det är ju helt irrelevant vilket spänning man har i bilen i detta fallet, eftersom bänkningen gick ut på att se ifall specen i manualen var korrekt eller ej. Ja tror allt att det går att få ut 1500WRMS i optimala förhållanden.

Om det ska vara mer realistiskt mot hur det ser ut i bilen så är det upp till tillverkaren att  skriva specen i en mer realistisk spänning. Vilket det finns tillverkare som faktiskt gör, det är bra.

Vi säger utan hörbart dist då, under 1% som det står i specen.

Hur som helst är det ett riktigt prisvärt steg som leverar mycket effekt för pengarna utan dist.



Sök