3950
Sök

Volvos 6 cylindriga alu motor, skador vid kokning.

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
Tjosvejs!

går i planerna på att köpa på mig en 960 med 2.5 liters alu motorn, den har dock gått i kok å då e frågan.
brukar blocken slå sig också ?

om toppen slagit sig lite så går ju de å lösa med fräsen å ta nån hundring eller 2.

vad e max vad man får plana dom?

resp. hur mycke får man ta på blocket?

mvh

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 september 2010
0,100-0,200 brukar sällan vara problem på en bensinare smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 september 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
0,100-0,200 brukar sällan vara problem på en bensinare smile

bensinare överlag eller på volvos motor?

vet att man för inte fick plana vitmotrerna alls nämligen.

396 Inlägg
6 september 2010
0,3 är max på femmorna iaf.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 september 2010
Överlag så brukar 0.2 inte vara några problem på 4v bensinare.
Finns det normalt inte utrymme att plana (typ 4v diesel) får man fräsa ner ventilsätena + korta ventilskaften lika mycket som man planar smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
nån som har nått mer å tillägga ?smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 september 2010
Går motorn så kan du ju alltid kolla hur den mår innan du plockar ner, vatten i olja, vitrök i avgaser etc.

De går väl kanske att få tag på tjockare packning om man måste plana mer annars? Går ju att göra kopparpackning om det är kris, och det håller ju bra i alla fall wink

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Går motorn så kan du ju alltid kolla hur den mår innan du plockar ner, vatten i olja, vitrök i avgaser etc.

De går väl kanske att få tag på tjockare packning om man måste plana mer annars? Går ju att göra kopparpackning om det är kris, och det håller ju bra i alla fall wink

de är bara de att den står med trasig kylare nu å helt tomt kylarsystem :p

e väl nästan helt hundris på att packningen gått men visst kan ju dra den inom verkstan på vägen hem i så fall å mäta hc halten i expansionskärlet.

kopparpackning på aluminium rimmar inte i mina ögon sad
kanske på en turbospis som renoveras årligen men inte om de ska hålla

P o r s c h e
1 700 Inlägg
7 september 2010
Xuri skrev:
Bensinskallen skrev:

de är bara de att den står med trasig kylare nu å helt tomt kylarsystem :p

e väl nästan helt hundris på att packningen gått men visst kan ju dra den inom verkstan på vägen hem i så fall å mäta hc halten i expansionskärlet.

Kanske en aluminiumpackning då wink Inte så haj på dedär om vad man ska ha för material.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 september 2010
Xuri skrev:
Bensinskallen skrev:

Brukar inte vara problem med kopplar-packningar, mer än att de ska efterdras efter första varmkörning men det kanske du visste?

Borde gå att få tag på antingen plåtpackning, mls eller att köra med vanliga dubbla om du nu ska plana så vansinnigt mycket smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Xuri skrev:
Bensinskallen skrev:

Brukar inte vara problem med kopplar-packningar, mer än att de ska efterdras efter första varmkörning men det kanske du visste?

Borde gå att få tag på antingen plåtpackning, mls eller att köra med vanliga dubbla om du nu ska plana så vansinnigt mycket smile

yess... just koppar å aluminium lät inte som en höjdare. de kommer garanterat å reagera med varandra.
ja vi får se om jag köper den eller inte. om så blir fallet hoppas jag bara toppen behöver fräsas lite lätt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Kan väl meddela att i volvos bok stod de max 0.3mm planing. men den planades 0.63mm å de lirar.
om jag fatta boken rätt så har 3.0liters motorn samma topp men 1.2mm mer lyft på kammarna så på en sån kärra kanske de hade blivit lite tajt.

Sök