stagesix's s40 T4! MEGA update, CA 90pics. Bilvård+ ljudet klart!

CupRacing
14 september 2010 · 55 Inlägg

@ MST4... skrik till om du ska upp till Stockholm snart... smile Kapade oljereturen och skarvade den med en bit hydraulslang samt dubble packningar ner i tråget. Nu vore det själva fan om det började läcka igen! smile

@ Stagesix.. inga bekymer... bor på Gärdet har bara inte ändrat profilen på garaget. Dock står bilen just nu i Västberga. Men vad surt med framvagnen. Jag kör med biltema länkarmar på min bil, fungerar toppen. Tycker den är relativt stabil när jag trycker fullt, självklart får jag parera lite men inte så mycket. Styrlederna är nog från Mekonomen. Gällande bromsar, köpte skivor, belägg samt bromsvätska till min bil från bromsmannen.se helt ok pris! Kör med samma setup på föräldrarnas BMW 540 och än så länge har de inte spruckit eller slagit sig trots över 4000 mil.

Senast redigerat av Pips (14 september 2010)

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
MST4
14 september 2010 · 224 Inlägg

Pips skrev:
@ MST4... skrik till om du ska upp till Stockholm snart... smile Kapade oljereturen och skarvade den med en bit hydraulslang samt dubble packningar ner i tråget. Nu vore det själva fan om det började läcka igen! smile

Ok ska göra det smile
Jag tog en aluminiumbit och svarvade till den till en perfekt hylsa så den gick precis att banka i försiktigt ner i hålet med originalpackningen sen vart det bara till att trä på en stålomspunnen slang upp till olja ut på turbon. big_smile

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
CupRacing
14 september 2010 · 55 Inlägg

Det är smart, men dennisnordqvist kom på något smartare. På växellådan sitter det en hylsa där det original sitter en slang. I andra änden är hylsan gängad och har en "mutter" fastsvetsad.

Svårt att förklara men: |||(MUTTER)== där ||| = gängor och == = hylsa med krage. På -99-00 blocken är det bara att skruva fast den, på -98 verkar hålet till tråget vara lite djupare och passar tyvärr inte.. lagom surt.

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
MST4
14 september 2010 · 224 Inlägg

Pips skrev:
Det är smart, men dennisnordqvist kom på något smartare. På växellådan sitter det en hylsa där det original sitter en slang. I andra änden är hylsan gängad och har en "mutter" fastsvetsad.

Svårt att förklara men: |||(MUTTER)== där ||| = gängor och == = hylsa med krage. På -99-00 blocken är det bara att skruva fast den, på -98 verkar hålet till tråget vara lite djupare och passar tyvärr inte.. lagom surt.

min passar till alla block smile
har nämligen själv ett 98 block och hylsan kommer deffenetivt inte kunna åka ur som den kan göra om man
kapar orginal och sätter slang i mellan körde nämligen så själv innan. smile

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa
CupRacing
14 september 2010 · 55 Inlägg

Jag kapade mitt rör strax under turbon, sitter hårt nedtryckt. När jag hade skruvat klart igår försökte jag rucka lite på returen ner i tråget, sitter som berget.. hoppas hoppas. Lär bli uppstart på fredag.. smile

Har du något tips på vad det kan vara som gör att bromsarna snällt sagt suger? Har stora problem med att låsa hjulen så att ABS går in. Ska testa med ett par andra ok, nya belägg (igen) och se om det blir bättre. Men annars? Systemet ska vara luftat lämnat in den 2ggr för luftning.

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
stagesix
14 september 2010 · 161 Inlägg

Update! - Mer knas har har blivit funnet hmm

Min förra update var väldigt nedlåtande och tror det är en tävling som jag såg här på forumet som går om vem som kan ha mest otur eller skriva mest arga/ledsna/tröttsammaste uppdateringar.. Jag tänkte ta o vinna den, motivering nedan:

Tog bort hjulspindeln från länkarmen och såg att navflänsen (den med splines i) glappade ENORMT. pressar ut flänsen så att hela navet kommer ut så jag bara har spindeln kvar. Tittar på navets inre sida, alltså den som går in i spindeln. den är TOTALT misshandlad, man ser klara slipspår och när jag testar lagerpassformen emot spindeln så ser man direkt att det glappar otroligt mycket.

F.d ägaren har lämnat in bilen i han trodde var april detta år för att få hjullager vänster fram lagat. Han fick nämligen en prick för dåligt hjullager från besiktningen. Han lämnar in den hos sin verkstad vid sig. Jag tänker inte nämna namnet på verkstaden i detta läge då jag inte vet säkert att han lämnat in den. men han säger att han ska leta fram kvittot från jobbet.
Som alla vet som hållit på eller läst om främre hjullager så måste man pressa ut dem från spindeln vilket mekanikern gjort. Men troligtvis på ett felaktigt sätt.

Bilderna pratar för sig själv.. Eller?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995006_y3m411.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994997_z7h1ih.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994996_y644ew.jpg

OBS! KNIVEN ÄR LÄST DITSATT EFTERSOM JAG BARA VILLE VISA ATT DET FINNS GLAPP.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995002_ronunu.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995010_05i5k1.jpg

Tittar också på abs kransen som sitter kvar på drivaxeln och den är totalt igensatt med jord ser det ut som :s + att gängorna från drivaxeln är istortsett i skick JÄVLIGT DÅLIGT.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994999_r8krnw.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994989_wg553t.jpg

Inte nog med det så ser man spår efter att någon har försökt att kränga av den yttre lagerbanan med någonting som lämnat märken på styrspindeln (som tur var var lager"hålet" fint).

Dålig bild, men hack finns på misslyckade försök att kränga av lagerbanan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995008_fw8ak1.jpg

Bonusbild på styrväxeldamasken  sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/994990_mfhn7y.jpg

Nu är man torsk på en styrspindel från skroten som inkluderar hela kitet, när jag egentligen bara behöver den yttersta nav biten (den med hjulbultarna på). Kostar runt 600-1000kr eftersom jag vill åka och titta att det inte är samma skit på den också.
Styrspindel, komplett

Den biten jag behöver verkar inte finnas att köpa loss, kanske möjligtvis hos volvo men tippar på att den kostar 3ggr så mycket som hela kitet på skroten.

Ska försöka pressa fram kvitto från gamla ägaren och snacka med bilverkstaden som gjorde jobbet. De står att de har 2års garanti på jobb och material och detta är absolut inte fackmässigt gjort.
Det tråkiga är att eftersom jag demonterat av allt själv nu riskerar att han säger att garantin inte gäller.

allt för idag och imorrn väntas det montage av iaf styrleder, damasken, kanske lite blästring på styrspindeln (om jag nu inte ska köpa en annan.) Skall även blästra och lacka på skivorna.
________________________________________________________________________

Om det är någon som kan komma med tips eller förslag om det hela så godtas det vänligt.
________________________________________________________________________

/stagesix

Senast redigerat av stagesix (14 september 2010)

HansN83 x40
14 september 2010 · 1 209 Inlägg

det här har man missat, ser mycket bra ut. lycka till med projekten...

ang bromsar så köpte jag mina på autoexperten, brembo max fram och borrade bak med berembo(eller vad d nu heter) rumt för ca 3000

Senast redigerat av mr_Hasse (14 september 2010)

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
stagesix
14 september 2010 · 161 Inlägg

mr_Hasse skrev:
det här har man missat, ser mycket bra ut. lycka till med projekten...

utseendet på skrivandet ser bra ut, men frågan är om det jag skriver är bra xP
säker på att du läst? smile har i stort sett bara varit fel som hittats tongue

sad sad

/stagesix

HansN83 x40
14 september 2010 · 1 209 Inlägg

det e ju alltid så tyvärr.. jag har haft mest tur med min.. allt jag hittade va d rost runt lister vid skärmarna..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
stagesix
15 september 2010 · 161 Inlägg

UPDATE!smile

idag (onsdag) så monterade jag på styrspindeln och allt annat, bl.a damasken, ny skiva fram och styrlederna. När allt var påsatt så drog jag ut på en test runda. Det låter inte likadant som förra gången. men det låter som om skivorna tar i någonstans.
Skall titta efter spår på skivan och byta bromsbackar till skivan som är ny så att jag inte fel sliter den.

Bilen verkar fungera bra i motorn och så men nu är det bara bromsarna (klossarna) som verkar strula. Men.. Problem är till för att lösas wink  :evil:

tog tyvärr inte så mycket bilder under monteringen men kan tillägga att jag är torsk på ännu en del. Krängningshämmar-länken. Verkar vara en riktig pannbiff som leksaksmeckat innan för att insexhålet som man ska hålla i "bulten" och sen skruva på muttern för att få fast länken är av! Det ända jag ser är en mutter som sitter stenhårt fastrostad med en bult som snurrar när jag försöker skruva av muttern.

Bilder från idag onsdag:
Trasiga bulten till k-h-länken
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995533_f4sbyg.jpg

fina kanten på gamla skivan
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995532_q4iabc.jpg

Lite bättre bild på någon som krafsat vid lagerbanan sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995531_1n8ho5.jpg

Gamla vs "nya" från Huddinge alldelar big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995530_wol6e3.jpg

Fult o dant men inget glapp iaf. Sätter dit den och renoverar gamla spindeln med blästring etc och byter tillbaka med nytt lager när sänkning fram ska påbörjas wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995529_jq236o.jpg

Ännu en bild på navflänsen som är misshandlad hmm
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995528_00vszo.jpg

Duschbordet nattetid öppet. Farsan sover och känner inte avfettning & rostlösar lukten upp, JIPPI! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995527_cgi435.jpg

________________________________________________________________________

För att försöka lösa gnisslet/tjutet/skriket från bromsarna (är nästan säker på att det är de) så tänkte jag byta klossar imorrn och rengöra dem på den andra sidan.
Några andra förslag?


/stagesix

Senast redigerat av stagesix (15 september 2010)

stagesix
17 september 2010 · 161 Inlägg

update igen...(?)

Tror jag har för långa och snabba updates, eller?

Drar iväg en snabb update iaf.

Bytte bromsklossar idag + tog av och rengjorde styrsprinten till oket då denna inte var smord och hade rostat. Troligtvis därför det lät. Den kunde åka tillbaka i vanliga läget.
Sprinten, uppfettad i moly klar för tillbaka sättning:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995885_vrbg11.jpg

ett stycke broms ok som ska finas till när tiden räcker!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995886_rdm10v.jpg

Nya bromsklossar hö-fram, nu slipper man få sne slipade bromsar o klossar smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/995887_q4xrfy.jpg

Nästa aktivitet till en finare bil är att laga rosten. Skall imorrn ÅKA! bilen till lack firman och höra när man får en tid och göra upp en deal om resten av rosten på bilen. Sen är det bara att sätta igång o svetsa och spackla wink

Har inget ljud i bilen just nu så ska fixa in nått simpelt så att man kan koncentrera sig på att slappna av istället för att lyssna och inbilla sig om konstiga ljud från motorn big_smile blir helt fuckad i huvudet big_smile

KOMMENTERA big_smile

/stagesix

CupRacing
17 september 2010 · 55 Inlägg

Grymt imponerad över hur mycket du gör själv!! Vete tusan om jag skulle våga pilla framvagn etc själv så som du gör! smile

Gällande bromsoket, testa elektrolyt på det. Du har ju redan en balja.
Vet att killarna på STCS har skrivit spaltmeter om den metoden. Du behöver en billaddare, balja, rostigt bromsok, målarsoda och en extra metallbit. smile Blir tydligen riktigt bra resultat!!

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
stagesix
17 september 2010 · 161 Inlägg

Tackar big_smile

Men vadå, vad skulle vara de svåra med att mecka framvagn? :S big_smile

Ang oket, menar du för att göra rent eller? Jag har bläster vetty så det lär inte behövas wink sen är det 2komponents bromsoks färg som gäller smile

/stage

CupRacing
17 september 2010 · 55 Inlägg

Jo, menade för att "göra rent".. dock försvinner verkligen all rost. Troligen mer effektivt än att blästra.. Detta kan du dessutom göra över natten (tar ingen tid för dig)..

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … elektrolyt

här är ett så kallat "typiskt resultat".

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … 464852.jpg

Senast redigerat av Pips (17 september 2010)

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
stagesix
18 september 2010 · 161 Inlägg

@pips

Tack som fan för tipset wink har varit ute nu och är lite slirig  big_smile så om du kan bidra med en länk vart man köper de så vore det grymt, annars får jag ta o söka efter de imorrn wink
Verkar ge bra resultat iaf big_smile
Pengar = begränsat,
tid = oändligt big_smile

Där kan problemet ligga ^^

/stagesix

CupRacing
19 september 2010 · 55 Inlägg

Du behöver en plastbalja... målarsoda verkar finnas på bla bauhaus etc, något i järn som du kan offra (gammal bromsskiva tex) samt batteriladdare. Allt står i tråden som jag länkade till.

Seat Leon "Cupra 280" (2014)
stagesix
20 september 2010 · 161 Inlägg

grymt, skall absolut testas!

/stage

stagesix
20 september 2010 · 161 Inlägg

Update!!!!

De senaste dagarna har jag faktiskt till mesta dels njutit!
Har kört mest och låtit ryggen och verktygen legat på hyllan några dagar.
Men lite har faktiskt blivit gjort!

Har blästrat hjulspindeln och den hänger i denna stund på tork för ett till lager 2-k färg imorgon smile.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/997190_qzcyur.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/997192_dt3lom.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/997193_5y0tjp.jpg

_________________________________________________________________________________________________

Helhetsbilder ha blivit tagna, och som ni troligtvis märker så finns det endel att göra innan den ser bra ut. I alla fall i mina ögon.
> Bort med strålkastartorkarna
> På något sett fixa till framdelen/spoliern.. Ser för mesig ut
> Sänka fram SNABBT SOM ATTANS!  :x



pic's!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/997178_fiy5j2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/997180_p516kq.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/997174_34ak9t.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/123190/997186_pkgs5g.jpg
_________________________________________________________________________________________________

Imorgon tar jag mig tiden att börja punktblästra, sprajsa på rostskydd och bättringsfärg för att rosten inte skall återvända innan lackeringen hos bilfirman.
_________________________________________________________________________________________________

Kom gärna med förslag och kritik om utseendet som man kan hotta upp! smile
Allt för idag & more 2 cum

/stagesix

Senast redigerat av stagesix (20 september 2010)

Nightmare89
20 september 2010 · 939 Inlägg

Så nu har jag med hittat den hära tråden^^

stagesix
20 september 2010 · 161 Inlägg

haha bra det smile Verkar dock mer aktivt på rullar forumet big_smile

/stage

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang