2731
Sök

Högre hastigheter dödar inte!

volvoraggare
4 776 Inlägg
5 juli 2006
det ska vara hårdare straff när det gäller fortkörning åker man dit engång så får det va slutlekt tycker jag eller åtminstånde en varning och händer det igen så är det böter som sägger efter det om man fortsätter att bryta mot bestämmelserna så är det indraget körkort som gäler och då kan dom ju ta och klippa körkortet direkt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

40 Inlägg
5 juli 2006
Efter vad jag sett och läst i tidningar osv är inte den stora boven hastigheten i olyckor utan det är fyllekörning. Tänk om man hade satsat alla kamera miljoner på att ta fram en smart effektiv fungerande alcoholmätare och tvingat in såna i alla bilar. Borde gå att mäta ut blodets alchohol värde genom fingerscanning tycker jag, men jag vet inte.
En sådan sak tror jag skulle dra ner olyckorna oerhört mycket i sverige.

Mycket intresanta åsikter i denna tråd tycker jag. Tänk om sveriges politiker som inte förstår vad de sysslar med ibland kunde förstå delar av detta. Vad bra det skulle bli.

66 Inlägg
5 juli 2006
jonesono skrev:
Emre skrev:
Men kan det inte vara så att de (enligt vissa) låga hastigheterna framkallar stress? Brukar respektera hastighetsbegränsingen, men ibland kan det kännas som man står stilla och trampar vatten och inte kommer någonstans? Alla har ju inte samma vana att åka långa sträckor, finns ju även de som inte är direkt tåliga. Kan väl egentligen erkänna att jag lätt blir rastlös på 90-sträckor som ser ut att inte ha någon ände.
Inte för att jag försvarar alla tokdårar som anser sig kunna köra i 200 km/h utan att ställa till problem...men det var bara en tanke jag hade....
Som tidigare nämnt, sunt förnuft är en bra tumregel som fler kanske borde ta till sig.

Trevlig kväll
/Johan

Om man inte är van att åka långa sträckor eller känner att man blir rastlös.. ja då är det bara att ta tåget, bussen etc. Jag väljer ofta någon av dem när jag ska iväg långa sträckor, för att slippa köra och bara koppla av plus att jag är student så bensinpriset är ännu en faktor i det hela.
Är man är otålig eller rastlös får man banne mig lösa det problemet någon annanstans eller på något annat sätt, för på vägen hör inte det beteendet hemma... anpassning gäller och då till fartgränserna!

Nu tog jag inte mig själv som exempel, respekterar som sagt hastigheterna och åker inte heller särskilt långa sträckor, endast 2-3 mil enkel resa. Stereon duger rätt bra som sällskap då.
Men alla har ju inte lätt med beteendet i trafiken. Visst, hormonstinna snorungar som sladdar runt i sin pappas bil finns det ju gott om. Men jag vet inte heller hur många gånger jag sett "en gubbe med solbrillor som kör senaste Mercan m.m" göra en hajkon-tajkon omkörning för att sedan försvinna i horisonten.
Så länge de skadar sig själva så gör det inte mig något, men skulle de däremot skada en mötande i trafiken...hmm...värre.

Det jag tänkte på förut (vilket jag kanske formulerade otydligt) är dessa som pressar upp hastigheten ju snabbare de kommer "slutdestination". Hörde någon teori om att olyckorna ofta sker närmast hemstaden. Fast det kanske hade med trötthet att göra. Trötthet är ju även det en stor orsak till att det sker olyckor liksom...
När det gäller alkohol tycker jag att det är en god idé att installera alkolås, främst på nya bilar eftersom det vore omöjligt att installera på bilar som står i varenda gathörn? Tycker även att det borde bli ett tvång för forna rattfyllerister (som egentligen inte borde få sätta sig bakom ratten igen)...Skulle bespara många bekymmer i längden.
Senast redigerat av Emre (5 juli 2006)

8 156 Inlägg
5 juli 2006
jonesono skrev:
"De styr ju allt i detta land med monopol".. Förklara?! Menar du spriten, järnvägen? Jag är jävligt glad att det finns monopol på spriten iaf.

Lite OT det här. Sorry.  Jag är också glad att vi har ett systembolag, även om jag ser att spritskatten idag är så hög att Systembolaget håller på att förlora sin roll helt. Det är ju snart bara vin som köps på systemet. Resten handlar man av den lokala spritsmugglaren (eller så åker man själv ner och köper på sig gigantiska mängder av sprit)

Det stora problemet på svenska vägar är alla som kör rattonyktra. Dom flesta olyckor sker med förare som är påverkade. Att sen farten dödar, det gör den. Men skillnaden mellan 110km/h och 130km/h är inte så stor. Det blir mos av bilen ändå. Tycker att det borde vara riktigt höga böter om man kör för fort på 30- och 50-sträckor. Man kanske skulle räkna ut böterna vid hastighetsöverträdelsen procentuellt? Dvs om man kör 20% för snabbt så ska man få saftiga böter. Dvs 60km/h på 50-sträcka skulle ge samma böter som att köra 130km/h på 110-väg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

320 Inlägg
5 juli 2006
någon skrev  att det är bäst fyskisk dämpa fart = väghinder osv.

det tkr jag är bland det dummaste som finns. det borde endast finnas vid skolor och där trafiken
måste vara lugn i extrem fall. ambulanser, låga bilar,å annan uttryckningspersonal har det jävligt.
samma sak med  järnvägs övergångar. vissa kan va osm att köra över ett stup.
på få ställen har de löst med "gummi-lister" mkt mjukt å fint.
inte minst för  ambulanser osv som kanske har bråttom med en hjärnskadad person! då dör han vid farthindret säkert.

vajerräcken är mkt bättre än vanliga räcken, gamla plåträcker är vassa och gör stor skada.
hm en vidare-utveckling av vajerräckena borde vara bäst. för tex motorcyklister är kanske vanliga räcken bättre i vissa lägen då de "glider" på dom,vajerräcken är stolpar. det är nog värre
dundra in i sånna än en plan yta?

sen att de ska böta för 6 km/h  överträdelse är bara barnsligt skräck-propaganda och den som tar det på allvar är det synd om.... de kan ha 10-20 km/h fel kaliberade laserkameror.
fartmätare på bilar  kan ha  i snitt  upp till 10 km/h fel visning oxå.   jag tycker varje fall skall utredas Individuellt.

att blåsa fram på en 30 gata...kanske mitt i natten i  100 +  borde inte va lika  farligt
som på dagtid om det är mkt trafik å skola i närheten osv. man ska alltid utreda aspekter som
annan trafik,omständigheter ,miljö osv tycker jag.

det farligaste tror jag är utöver rattfyllerister ett fel som alla gör nästan, man tar inte bilkörningen på allvar. där kan jag vara skyldig oxå. eftersom det har blivit en hel del mil så tar man det på rutin, man sittar bara och följer vägen. väldigt många som inte är skärpa & har uppsikt på vägen de kör till jobbet  dag in å dag ut. men så är det väl med allt vi gör...Koncentrationen är en grej
som man inte kan ha jämt.
Senast redigerat av Errol (5 juli 2006)

8 156 Inlägg
5 juli 2006
I Linköping provas nu farthinder som åker upp ur vägen om någon kör förbi i för hög hastighet.
Tydligen så forskas det också i att göra så att dessa hinder automatiskt fjädrar ner för utryckningsfordon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Colaberoende
1 219 Inlägg
5 juli 2006
Jag gillar denna tråden skarpt.. Finns många bra argument, en del dåliga också.
Att unga förare kan vara vildsinniga i trafiken är ju sanning.
Det finns ju en orsak till att försäkringarna är så höga mellan 18-24 år.
Även att det tillkom att man får övningsköra redan efter 16 års ålder.
Nu finns det ju också kanonbra förare som nyss har fått körkort.. även äldre så man ska ju inte peka ut någon specifik åldersgrupp men det är alltid några som ska visa sig vara bättre än andra och någongång så smäller det av antingen bristande körkunskaper eller hälsa.

Jag är inte den bästa på att hålla hastigheten men jag överdriver inte. Har växt ifrån lekandet. Har blivit trött på att laga upp bilar som har tagit förmycket stryk.
Har börjat köra lugnare sedan jag tog ett rådjur.

/Ena

Carpenter
310 Inlägg
5 juli 2006
Phaetoon skrev:
I Linköping provas nu farthinder som åker upp ur vägen om någon kör förbi i för hög hastighet.
Tydligen så forskas det också i att göra så att dessa hinder automatiskt fjädrar ner för utryckningsfordon.

Måste vara det dummaste jag hört, jag försvarar inte fortkörning men sitter jag med 4 däck inne i bilen för att ett jäkla farthinder poppar upp skulle man bli tokig.

fan lägg ner resurserna på ta dom riktiga förbrytarna istället.

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

320 Inlägg
6 juli 2006
hm   hur ofta kommer dessa farthinder inte strula då?

O T:

delerium? du menar inte  del-IRIUM?  som  är ett tillstånd (deliruim tremens)
som bl a  eddie sjunger i  Pshycadelic wink

1 256 Inlägg
6 juli 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
OK, så du vet anledningen till olyckan i Häggvikstunneln (jag bor precis där btw...) och du vet att det var "den äldre föraren som fördes lindrigt skadad till sjukhus" som var orsak till olyckan.

Jag tycker det är synd att exemplifiera med olyckor där man inte vet orsaken. "Assumption is the mother of all fuck-ups"

/Göran

Jonni skrev:
Vi skrev tidigare om äldre förare och skräckexempel, Vilket jag tror att detta är.

/Jonni

Jag vet ingenting om detta, Men jag trodde dock på det jag läste i tidningen.
(vilket man oftast inte skall göra)

Jag tog upp detta ämnet pga att jag håller med aftonbladets Robert Collin i det han skriver om våra svenska förare och att jag ville höra vad ni andra tyckte..

Ville verkligen inte vara "BROR DUKTIG" men jag kan säga att jag har sett en j*vla massa saker i trafiken och saker som inte ens skulle ha hänt ifall vissa personer inte hade haft förmågan att köra bil eller ha kvar sitt körkort pga sin ålder (finns säkerligen fler som kan dela med sig av erfarenheter, och ha samma åsikt oxå de som är motsatsen)

Sen var det så att jag kanske bara hittade artiklar där just ÄLDRE förare vart inblandade

Vad vet jag..

/Jonni

27 Inlägg
6 juli 2006
Det är enbart de som har blivit påkörda som har blivit dödade av hastigheten... i en krock är det inte hastiheten som dödar... det är att plötsligt bli stillastående som tar dig. tongue

varför åka rakt när man kan åka brett?

Säljare
341 Inlägg
6 juli 2006
Det är inte farten som dödar, det är smällen - It's not the fart that kills, it's the smell. smile

ganska offtopic men jag var bara tvungen smile

10 287 Inlägg
6 juli 2006
Hr Collin har jag egna åsikter om men dom lämnar vi därhän.

Men däremot:

- Om nu inte hastigheten dödar och vi har, såsom många klagar på, så dåliga vägar här i Sverige samtidigt som vi har bland världens lägsta antal trafikdödade per trafikkilometer så måste ju detta i såfall bero något.

Kanske att vi har bättre förare än snittet i övriga världen kanske......

( Förklaring: "Om nu inte hastigheten dödar" - logik - i tex Tyskland har dom högre (motorvägs) hastigheter än i Sverige och om tesen är att inte hastighet dödar så måste den högre dödssiffran i tex Tyskland bero på något - tex Sämre förare...)

/Göran

Jonni skrev:
Jag tog upp detta ämnet pga att jag håller med aftonbladets Robert Collin i det han skriver om våra svenska förare och att jag ville höra vad ni andra tyckte..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

volvoraggare
4 776 Inlägg
6 juli 2006
håller alla samma rytm så kommer ju olyckorna minska håller med om att många äldre borde tvingas att hälsokontrollera sig när dom fyllt 60  var med om en gång då jag åkte taxi vi hade tänkt göra om en bil som låg och körde för långsamt men vi fick väja fort in igen för det kom en bil i minst 200 på vägen där det var 70 en djävla tur att vi han väja undan anars så hade jag nog inte levt då i dag

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

43 Inlägg
6 juli 2006
Jonni skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,849034,00.html

Skriv vad ni tycker,

Robert Collin skriver om svenska bilförare

"På tyska autobahn förra veckan hade jag alltid ögonkontakt när jag kom ikapp en bilist i vänsterfilen, jag fick alltid ett ögonkast genom backspegeln. Hemma i Sverige igen, och i 110-lunken, kunde jag ligga bakom en bil flera kilometer innan han, eller ofta hon, upptäckte mig. Säker trafik?"

Folk borde fanimej skärpa sig, Jag känner igen detta väldigt väl.

Jag vet själv hur jävligt det kan vara, jag kör om i högerfil flertalet gånger varje dag pga idioter som inte tittar i backspegeln och tror att dom äger vänsterfilen när dom kör i 90 på motorvägen..
Fan kan inte folk lagar och regler? eller överhuvudtaget ren jävla rutin? När man kört om, IN I HÖGERFIL!!

Det är dessutom förbjudet att hindra en omkörning oavsett situation

och i allra högsta grad totalt förbjudet att köra om på höger sida, de puckon som gör detta skulle omedelbart förlora rätten att köra bil för ALLTID!!!! tänk bara på gamla fru Person som lunkar fram i 90 på motorvägen i fel fil och någon galning som kör om henne på högersidan och skrämmer slag på henne så hon instiktivt vrider ratten till vänster och in i mitträcket med kanske en svår olycka som följd. Och du snackar om att folk inte kan lagar.................hmmmmmmmm
SNACKA OM ATT KASTA STEN I GLASHUS

8 156 Inlägg
7 juli 2006
Delerium skrev:
Phaetoon skrev:

Måste vara det dummaste jag hört, jag försvarar inte fortkörning men sitter jag med 4 däck inne i bilen för att ett jäkla farthinder poppar upp skulle man bli tokig.

fan lägg ner resurserna på ta dom riktiga förbrytarna istället.

Vi snackar 30-sträckor och kanske 50-sträckor här? Risken att du ska få hjulen i inne i bilen är väl inte så stor då? Själva "brädan", eller vad man nu ska kalla den, ska ju inte vara speciellt hög, så det lär kännas mindre än när du kör över ett vanligt fartgupp. Fast det är klart. Att köra över en trottoarkant är inte så kul. Så man får väl passa sig och hålla laglig hastighet?
Om du åker lagom hastighet så fjädrar den ner, så då lönar det sig ju att köra lagligt. Speciellt för dom med sänkta bilar. Tänk på att man slipper dom vanliga gamla guppen...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

320 Inlägg
7 juli 2006
hm jag har direkt inte påstått det finns farthinder på  motorvägar heller.
men för att ta ett exempel åk till eksjö. där är det farthinder (mycket slarvigt byggda dessutom och dåligt märkta) som  är utplacerade på 50 vägar  där trafiken inte alls är så hög och farlig.

farthinder är trots allt inte så säkra då alla 2 hjuliga fordon ser dom som "flyg" det gjorde jag själv
under moped-åldern och detta bidrar i de fall då föraren är yngre att det gasar på lite extra
och vill "flyga" då de är farligare än  vanlig väg.

en parantes DOCK

8 156 Inlägg
7 juli 2006
Jag tror inte att dom kommer att vara så "dolda". Hindrerna kommer ju att finnas där hela tiden och åka ner/fjädra ner om du kör i tillåten hastighet.

Vissa bilister kommer ju att missa dom ändå, men det gör ju inget om man kör lagligt. Antar att dom kommer att tillåta några km/h i felmarginal också. Det är ju många som inte reagerar över vanliga fartgupp förrän det är försent. Men som sagt. Mer varningsskyltar.

Spjutski skrev:
Håller med dig Phaetoon. Detta verkar vara ett bra sätt att få bilister som kör för fort att sänka hastigheterna och samtidigt belöna de som följer begränsningarna. Sen måste ju hindren dyka upp i god tid så man hinner sänka hastigheten på ett säkert sätt. Det bör nog även varnas om att "dolda" farthinder finns längs med sträckan.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

1 256 Inlägg
7 juli 2006
Trådstartare
Taarzaahn skrev:
Jonni skrev:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,849034,00.html

Skriv vad ni tycker,

Robert Collin skriver om svenska bilförare

"På tyska autobahn förra veckan hade jag alltid ögonkontakt när jag kom ikapp en bilist i vänsterfilen, jag fick alltid ett ögonkast genom backspegeln. Hemma i Sverige igen, och i 110-lunken, kunde jag ligga bakom en bil flera kilometer innan han, eller ofta hon, upptäckte mig. Säker trafik?"

Folk borde fanimej skärpa sig, Jag känner igen detta väldigt väl.

Jag vet själv hur jävligt det kan vara, jag kör om i högerfil flertalet gånger varje dag pga idioter som inte tittar i backspegeln och tror att dom äger vänsterfilen när dom kör i 90 på motorvägen..
Fan kan inte folk lagar och regler? eller överhuvudtaget ren jävla rutin? När man kört om, IN I HÖGERFIL!!

Det är dessutom förbjudet att hindra en omkörning oavsett situation

och i allra högsta grad totalt förbjudet att köra om på höger sida, de puckon som gör detta skulle omedelbart förlora rätten att köra bil för ALLTID!!!! tänk bara på gamla fru Person som lunkar fram i 90 på motorvägen i fel fil och någon galning som kör om henne på högersidan och skrämmer slag på henne så hon instiktivt vrider ratten till vänster och in i mitträcket med kanske en svår olycka som följd. Och du snackar om att folk inte kan lagar.................hmmmmmmmm
SNACKA OM ATT KASTA STEN I GLASHUS

Jag skiter väl i henne om hon ligger i 90 på 110 sträcka, hon är ju en trafikfara! och så hindrar hon min omkörning! LAGBROTT
Senast redigerat av Jonni (7 juli 2006)

Sök